Apropo artykułów na stronie - PORADNIK KUPUJĄCEGO

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
jarkowy
Założyciel Klubu
Założyciel Klubu
Posty: 1088
Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
Lokalizacja: Władysławowo
Kontakt:

Ten artykuł napisał Łukasz zanim go dołączę do stronki czy ktoś chciałby coś dodać?


Na początek:

Sprawdź nadwozie czy nigdzie nie rdzewieje, szczególnie zwróć uwagę na przednie słupki, błotniki przy nadkolach, progi, wnęki drzwi i pod tylnim spojlerem lekko go unosząc (praktycznie każdy Nissan 200sx s13 ma rdze w tym miejscu). Sprawdź odległości między elementami, wszystkie powinny być równe, drzwi, maska tylnia klapa a także przednie lampy nie powinny odstawać ani mieć różnych odstępów. Zobacz także w bagażniku pod dywanikiem czy wszystko jest w porządku, możesz też wyjąć plastikowe zaślepki w wykończeniu tapicerki w bagażniku, aby sprawdzić mocowania amortyzatorów (czy nie ma rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej). Sprawdź także pod maską czy nie ma nigdzie rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej. Sprawdź zawieszenie - rozbujaj przy każdym kole z osobna - powinno zatrzymać się natychmiast. Zwróć uwagę na tarcze hamulcowe czy nie są zardzewiałe lub pokrzywione, sprawdź też czy mają gładką powierzchnię. Jeśli jest to s13 to zwróć uwagę na przednie tarcze hamulcowe, zdarza się często, że są pokrzywione, szczególnie w starszych modelach wyposażonych w tarcze o średnicy 257mm. Jeśli masz możliwość to sprawdź podwozie, zobacz czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni, wspomagania, dyferencjału. Sprawdź wnętrze samochodu. Zadbane wnętrze może świadczyć o tym, że właściciel równie dobrze dbał o auto. Zwróć uwagę na kierownicę i fotel kierowcy, na podstawie ich zużycia można ocenić przebieg(np. czy jest tak niski jak wskazuje licznik, zazwyczaj w samochodach tej klasy nie przekręca się liczników, ale różnie to bywa). Sprawdź pasy bezpieczeństwa, w jakim są stanie czy działa blokada i czy mają taką samą datę produkcji jak auto. Lewa strona oparcia fotela na samym kancie szybko się przeciera, więc może się zdarzyć, że będzie tam dziura. Odpal silnik (powinien odpalić z pierwszym razem i chodzić równo) i sprawdź światła mijania, drogowe, stopu, kierunkowskazy, awaryjne, klakson, elektryczne szyby, lusterka, szyberdach, centralny zamek, wycieraczki, spryskiwacze, ogrzewanie tylniej szyby, nawiew, klimatyzacja (czy działa i dobrze chłodzi). Jeśli coś nie działa właściciel często mówi „to pewnie bezpiecznik się przepalił” jednak może być to coś poważniejszego i przyczyna może być trudna do zlokalizowania a koszt naprawy wysoki. Skręć kołami i sprawdź jak zużyty jest bieżnik, nie powinien się znacząco różnić pomiędzy lewą a prawą przednią opną. W Polsce ciężko jest znaleźć egzemplarz bezwypadkowy, wiec trzeba uważać żeby nie kupić autka, które zostawia cztery ślady.

Jazda próbna

Spytaj się właściciela:
- co ile kilometrów zmieniał olej i jaki jest to olej. Olej musi być zmieniany co 5 000 km i lepiej żeby nie był to olej mineralny.
- kiedy był zmieniany pasek rozrządu. Musi być wymienany co 90 000 km.

Jedź spokojnie nie przekraczając 3 000 obrotów, dopóki silnik nie osiągnie swojej normalnej temperatury pracy. Sprawdź układ kierowniczy powinien działać płynnie, precyzyjnie i bez luzów, nie powinno być żadnych drgań odczuwanych na kole kierownicy. Spróbuj zawrócić na niewielkim odcinku i słuchaj czy nic nie stuka w przednich kołach, jeśli tak to mogą to być zużyte końcówki drążka kierowniczego. Sprawdź sprzęgło czy działa lekko i czy nie ma żadnych dziwnych dźwięków, kiedy je wciśniesz do końca. Sprawdź czy auto jedzie prosto, gdy nie trzymasz kierownicy, czy nie ściąga go na żadną stronę, gdy ostro hamujesz. Przy lekkim hamowaniu powinien zwalniać równomiernie bez szarpania. Nie powinno być żadnego hałasu, jeśli jest może być spowodowany pokrzywionymi lub zardzewiałymi tarczami. Sprawdź czy działa ABS, rozpędź auto i wciśnij hamulec do końca – koła nie powinny się zablokować. Ciężko wchodzące biegi (gdy auto nie jest rozgrzane) jest normalne w 200sx. Kiedy silnik zagrzeje się wystarczająco sprawdź przyśpieszenie na każdym biegu, czy żaden z nich nie wyskakuje. Wrzuć drugi bieg i wciśnij gaz do końca, auto powinno przyśpieszyć błyskawicznie a turbina powinna się załączyć od około 3 000 obrotów i wyłączyć przy około 6500 obrotów. Sprawdź czy nie zapalają się żadne kontrolki ostrzegawcze. Wskaźnik temperatury silnika powinien utrzymywać się cały czas na tym samym poziomie bez żadnych wahań.

Na koniec

Otwórz maskę i posłuchaj jak pracuje silnik. Powinien chodzić równo, jeżeli tak nie jest (np. rzuca silnikiem lub nie utrzymuje stałych obrotów) to może być to poważna usterka, która będzie trudna do usunięcia. Sprawdź czy nigdzie nie wycieka olej lub inne płyny. Wkręć silnik do około 7000 i sprawdź czy nie dymi z rury wydechowej, jeżeli spaliny są koloru niebieskiego oznacza to, że jest spalany olej (uszkodzona turbina, pierścienie, itp.), jeżeli spaliny są koloru czarnego oznacza to, że spala za bogatą mieszankę i może być to poważna usterka, jeżeli spaliny są koloru białego lub szarego oznacza to, że do komory spalania dostaje się woda przyczyną może być uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wyłącz silnik, powinien zatrzymać się od razu bez samozapłonów.


Gdy kupujesz samochód

- Nigdy nie zachwalaj auta np. „jakie ładne felgi”, udawaj że widziałeś lepsze, wybrzydzaj i narzekaj na co się da. Dzięki temu zawsze coś da się zbić z ceny.
- Nie napalaj się na auto, jak sprzedający zobaczy, że się napaliłeś to nie będzie chciał zbić ceny.
- Sprawdź czy jest to ten rocznik co podaje właściciel, najłatwiej można to sprawdzić w briefie, jeśli go nie ma to na pasach na samym dole jest taka biała karteczka i tam jest podany rok produkcji.
- Naklejka forumowa na klapie czy w innym miejscu na aucie nie oznacza automatycznie, że to forum gwarantuje sprawny stan sprzedawanego egzemplarza. Proszę o tym pamiętać zanim napalisz się na auto "bo ma klubową naklejkę".

PS. Dzięki dla łukasza dobrze się spisał
Ostatnio zmieniony pt 27 sty, 2012 08:40 przez jarkowy, łącznie zmieniany 2 razy.
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...

SKYRACING

OO\____/OO

602227141


Turbokiller

automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
Awatar użytkownika
jarkowy
Założyciel Klubu
Założyciel Klubu
Posty: 1088
Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
Lokalizacja: Władysławowo
Kontakt:

Widzę że niektózy zareagowali na mój apel i bardzo sie z tego cieszę!
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...

SKYRACING

OO\____/OO

602227141


Turbokiller

automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
Awatar użytkownika
GT350TA
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 40
Rejestracja: sob 13 wrz, 2003 18:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Jak odkrecisz kurek oleju to na wlonczonym silniku powinno delikatnie dmuchc czystym powietrzem w zadnym wypadku nie powinno ssac ani tez dmuchac na kolor (uszkodzone pierscienie ) sprawdzic plyn chlodniczy czy nie ma oleju Olej czy nie ma wody lub benzyny
No replacement for disaplacement.
Awatar użytkownika
Lukasz
Stały gość
Stały gość
Posty: 274
Rejestracja: czw 25 wrz, 2003 22:18
Lokalizacja: Dusseldorf | Wrocław
Kontakt:

GT350TA pisze:Jak odkrecisz kurek oleju to na wlonczonym silniku powinno delikatnie dmuchc czystym powietrzem w zadnym wypadku nie powinno ssac ani tez dmuchac na kolor (uszkodzone pierscienie ) sprawdzic plyn chlodniczy czy nie ma oleju Olej czy nie ma wody lub benzyny
Racja, jak mogłem o tym zapomnieć... :oops:
Obrazek
Anonymous

PANOWIE - nic dodac nic ująć. Jestem pełen uznania.. :D
Awatar użytkownika
dr Mike
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 537
Rejestracja: pn 28 lip, 2003 11:50
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

A próba z otwartym korkiem chłodnicy? -> czy nie ma bąbli przy otwieraniu przepustnicy (przedmuch do płynu chłodzącego). Poza tym dobre obejrzenie chłodnicy. To nam może dużo powiedzieć o różnych perypetiach czołowych. Jeśli jest ok to trzeba sprawdzić, czy pasują wszystkie uchwyty mocujące chłodnicy (zamiennik będzie miał niepotrzebne otwory na śruby lub nie będzie miał tych właściwych (widziałem już takie chłodnice w s13 i s14 a właściciele nie zawsze wiedzieli, że maja niestandardową chłodnicę).

Pół żartem, pół serio - sprawdzić, czy na masce nie ma zbędnych 5 kilogramów szpachli (he he, kto wie, ten wie o co chodzi).


Dobra robota Łukasz!

Mam też pytanie: turbina się wyłącza przy 6500? :shock:
Awatar użytkownika
IceMan
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 883
Rejestracja: sob 13 wrz, 2003 10:12
Lokalizacja: Szczecin

no wlasnie ?? jak turbo ma sie wylaczyc ?? i niby dlaczego ??
nic sie tam przeciez nie wylacza :) bo niby jak, nagle wirnik przestaje sie krecic ;) :D
Kruchy

A ja bym dodatkowo proponowal wczesnie j dowiedziec sie dokladnie od wlasciciela jakie numery ma silnik i nadwozie - tak mozna sprawdzic z ktorego roku jest auto, bo Brief moglbyc wydany pozniej. Numery silnika bez problemu mozna sprawdzic w Serwisach niessana - maja wykaz rocznikow, a i nie wiem czy na stronce naszekj tez tego nie bylo gdzies...Poza tym to ja bym jednak pojechal na stacje obslugi i mu geometrie zrobil, zwlaszcza jak sie szczeliny nie zgadzaja szerokoscia. Pomiar grubosci lakieru - jak najbardziej. taki przyrzad ma wiekszosc stacji technicznych.
A poza tym to ja bym jeszcze kompresje proponowal sprawdzic, choc moze jak nie ma niepokojacych objawow, to tylko dla swietego spokoju, choc czasem to kolejny argument na zbicie ceny. Napalac sie nie ma co, bo mozna dostac po dupie jak ja :evil: Spokojnie Nissany sa i beda :wink:

Szkoda, ze ten artykul nie powstal zanim kupowalem swojego, ale i tak bravo
Awatar użytkownika
dr Mike
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 537
Rejestracja: pn 28 lip, 2003 11:50
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Kruchy pisze: A poza tym to ja bym jeszcze kompresje proponowal sprawdzic,
Bez kitu ale Kruchy chyba napisał o najważniejszej rzeczy. Cała czynność zajmuje 10 minut a może nam dużo powiedzieć...
Awatar użytkownika
Lukasz
Stały gość
Stały gość
Posty: 274
Rejestracja: czw 25 wrz, 2003 22:18
Lokalizacja: Dusseldorf | Wrocław
Kontakt:

dr Mike pisze:Jeśli jest ok to trzeba sprawdzić, czy pasują wszystkie uchwyty mocujące chłodnicy (zamiennik będzie miał niepotrzebne otwory na śruby lub nie będzie miał tych właściwych (widziałem już takie chłodnice w s13 i s14 a właściciele nie zawsze wiedzieli, że maja niestandardową chłodnicę.
To pół biedy jak ma jakiś zamiennik, jak byłem z GT350TA oglądać Nissana s13 to miał chłodnice od poloneza!
Kruchy pisze:Poza tym to ja bym jednak pojechal na stacje obslugi i mu geometrie zrobil, zwlaszcza jak sie szczeliny nie zgadzaja szerokoscia. Pomiar grubosci lakieru - jak najbardziej. taki przyrzad ma wiekszosc stacji technicznych.
A poza tym to ja bym jeszcze kompresje proponowal sprawdzic, choc moze jak nie ma niepokojacych objawow, to tylko dla swietego spokoju, choc czasem to kolejny argument na zbicie ceny.
Masz racje ale to miał być poradnik kupującego czyli (ja tak to rozumiem)jak sprawdzić auto we własnym zakresie. Warsztaty nie zawsze są otwarte, chociaż jest to bardzo dobry sposób na sprawdzenie auta(pod warunkiem że chłopaki wiedzą co robią, bo to w polsce różnie bywa) ja jak kupowałem 2 miesiące temu Hondę to przetrzepali mi ją całą i wyszło kilka rzeczy które by mi nawet do głowy nie przyszły, drobiazgi ale zawsze coś.

Co do kompresji to jak by było coś nie tak to ja bym ceny nie zbijał tylko szukał innego auta :wink:
Obrazek
Kruchy

ja osobiscie przy kupnie pojechalem na stacje oslugi jednego ze znanych japonskich producentow i w dodatku bylem z rzeczoznawca i tak dostalem po dupie! Racja z tymi stacjami to roznie bywa, ale kilku rzeczy mozna sie dowiedziec, a i pod spod latwiej zajrzec. Niestety na naszych wozach to sie ludzie nie za bardzo znaja.
Anonymous

znajomy pojechal do serwisu....z nabytkiem kupił powiedzieli że igła a się okazało że silnik.szrot. polceam znajome warsztaty wszellkie serwisy to patrtacze.
Peter

Mowa o silencie? Odradzam wszystkie ASO w szczegolnosci Lesiaka :!:
Awatar użytkownika
dr Mike
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 537
Rejestracja: pn 28 lip, 2003 11:50
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Peter pisze:Mowa o silencie? Odradzam wszystkie ASO w szczegolnosci Lesiaka :!:

ASO na Oczapowskiego też omijajcie szerokim łukiem...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”