Apropo artykułów na stronie - PORADNIK KUPUJĄCEGO
: śr 12 lis, 2003 21:08
Ten artykuł napisał Łukasz zanim go dołączę do stronki czy ktoś chciałby coś dodać?
Na początek:
Sprawdź nadwozie czy nigdzie nie rdzewieje, szczególnie zwróć uwagę na przednie słupki, błotniki przy nadkolach, progi, wnęki drzwi i pod tylnim spojlerem lekko go unosząc (praktycznie każdy Nissan 200sx s13 ma rdze w tym miejscu). Sprawdź odległości między elementami, wszystkie powinny być równe, drzwi, maska tylnia klapa a także przednie lampy nie powinny odstawać ani mieć różnych odstępów. Zobacz także w bagażniku pod dywanikiem czy wszystko jest w porządku, możesz też wyjąć plastikowe zaślepki w wykończeniu tapicerki w bagażniku, aby sprawdzić mocowania amortyzatorów (czy nie ma rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej). Sprawdź także pod maską czy nie ma nigdzie rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej. Sprawdź zawieszenie - rozbujaj przy każdym kole z osobna - powinno zatrzymać się natychmiast. Zwróć uwagę na tarcze hamulcowe czy nie są zardzewiałe lub pokrzywione, sprawdź też czy mają gładką powierzchnię. Jeśli jest to s13 to zwróć uwagę na przednie tarcze hamulcowe, zdarza się często, że są pokrzywione, szczególnie w starszych modelach wyposażonych w tarcze o średnicy 257mm. Jeśli masz możliwość to sprawdź podwozie, zobacz czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni, wspomagania, dyferencjału. Sprawdź wnętrze samochodu. Zadbane wnętrze może świadczyć o tym, że właściciel równie dobrze dbał o auto. Zwróć uwagę na kierownicę i fotel kierowcy, na podstawie ich zużycia można ocenić przebieg(np. czy jest tak niski jak wskazuje licznik, zazwyczaj w samochodach tej klasy nie przekręca się liczników, ale różnie to bywa). Sprawdź pasy bezpieczeństwa, w jakim są stanie czy działa blokada i czy mają taką samą datę produkcji jak auto. Lewa strona oparcia fotela na samym kancie szybko się przeciera, więc może się zdarzyć, że będzie tam dziura. Odpal silnik (powinien odpalić z pierwszym razem i chodzić równo) i sprawdź światła mijania, drogowe, stopu, kierunkowskazy, awaryjne, klakson, elektryczne szyby, lusterka, szyberdach, centralny zamek, wycieraczki, spryskiwacze, ogrzewanie tylniej szyby, nawiew, klimatyzacja (czy działa i dobrze chłodzi). Jeśli coś nie działa właściciel często mówi „to pewnie bezpiecznik się przepalił” jednak może być to coś poważniejszego i przyczyna może być trudna do zlokalizowania a koszt naprawy wysoki. Skręć kołami i sprawdź jak zużyty jest bieżnik, nie powinien się znacząco różnić pomiędzy lewą a prawą przednią opną. W Polsce ciężko jest znaleźć egzemplarz bezwypadkowy, wiec trzeba uważać żeby nie kupić autka, które zostawia cztery ślady.
Jazda próbna
Spytaj się właściciela:
- co ile kilometrów zmieniał olej i jaki jest to olej. Olej musi być zmieniany co 5 000 km i lepiej żeby nie był to olej mineralny.
- kiedy był zmieniany pasek rozrządu. Musi być wymienany co 90 000 km.
Jedź spokojnie nie przekraczając 3 000 obrotów, dopóki silnik nie osiągnie swojej normalnej temperatury pracy. Sprawdź układ kierowniczy powinien działać płynnie, precyzyjnie i bez luzów, nie powinno być żadnych drgań odczuwanych na kole kierownicy. Spróbuj zawrócić na niewielkim odcinku i słuchaj czy nic nie stuka w przednich kołach, jeśli tak to mogą to być zużyte końcówki drążka kierowniczego. Sprawdź sprzęgło czy działa lekko i czy nie ma żadnych dziwnych dźwięków, kiedy je wciśniesz do końca. Sprawdź czy auto jedzie prosto, gdy nie trzymasz kierownicy, czy nie ściąga go na żadną stronę, gdy ostro hamujesz. Przy lekkim hamowaniu powinien zwalniać równomiernie bez szarpania. Nie powinno być żadnego hałasu, jeśli jest może być spowodowany pokrzywionymi lub zardzewiałymi tarczami. Sprawdź czy działa ABS, rozpędź auto i wciśnij hamulec do końca – koła nie powinny się zablokować. Ciężko wchodzące biegi (gdy auto nie jest rozgrzane) jest normalne w 200sx. Kiedy silnik zagrzeje się wystarczająco sprawdź przyśpieszenie na każdym biegu, czy żaden z nich nie wyskakuje. Wrzuć drugi bieg i wciśnij gaz do końca, auto powinno przyśpieszyć błyskawicznie a turbina powinna się załączyć od około 3 000 obrotów i wyłączyć przy około 6500 obrotów. Sprawdź czy nie zapalają się żadne kontrolki ostrzegawcze. Wskaźnik temperatury silnika powinien utrzymywać się cały czas na tym samym poziomie bez żadnych wahań.
Na koniec
Otwórz maskę i posłuchaj jak pracuje silnik. Powinien chodzić równo, jeżeli tak nie jest (np. rzuca silnikiem lub nie utrzymuje stałych obrotów) to może być to poważna usterka, która będzie trudna do usunięcia. Sprawdź czy nigdzie nie wycieka olej lub inne płyny. Wkręć silnik do około 7000 i sprawdź czy nie dymi z rury wydechowej, jeżeli spaliny są koloru niebieskiego oznacza to, że jest spalany olej (uszkodzona turbina, pierścienie, itp.), jeżeli spaliny są koloru czarnego oznacza to, że spala za bogatą mieszankę i może być to poważna usterka, jeżeli spaliny są koloru białego lub szarego oznacza to, że do komory spalania dostaje się woda przyczyną może być uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wyłącz silnik, powinien zatrzymać się od razu bez samozapłonów.
Gdy kupujesz samochód
- Nigdy nie zachwalaj auta np. „jakie ładne felgi”, udawaj że widziałeś lepsze, wybrzydzaj i narzekaj na co się da. Dzięki temu zawsze coś da się zbić z ceny.
- Nie napalaj się na auto, jak sprzedający zobaczy, że się napaliłeś to nie będzie chciał zbić ceny.
- Sprawdź czy jest to ten rocznik co podaje właściciel, najłatwiej można to sprawdzić w briefie, jeśli go nie ma to na pasach na samym dole jest taka biała karteczka i tam jest podany rok produkcji.
- Naklejka forumowa na klapie czy w innym miejscu na aucie nie oznacza automatycznie, że to forum gwarantuje sprawny stan sprzedawanego egzemplarza. Proszę o tym pamiętać zanim napalisz się na auto "bo ma klubową naklejkę".
PS. Dzięki dla łukasza dobrze się spisał
Na początek:
Sprawdź nadwozie czy nigdzie nie rdzewieje, szczególnie zwróć uwagę na przednie słupki, błotniki przy nadkolach, progi, wnęki drzwi i pod tylnim spojlerem lekko go unosząc (praktycznie każdy Nissan 200sx s13 ma rdze w tym miejscu). Sprawdź odległości między elementami, wszystkie powinny być równe, drzwi, maska tylnia klapa a także przednie lampy nie powinny odstawać ani mieć różnych odstępów. Zobacz także w bagażniku pod dywanikiem czy wszystko jest w porządku, możesz też wyjąć plastikowe zaślepki w wykończeniu tapicerki w bagażniku, aby sprawdzić mocowania amortyzatorów (czy nie ma rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej). Sprawdź także pod maską czy nie ma nigdzie rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej. Sprawdź zawieszenie - rozbujaj przy każdym kole z osobna - powinno zatrzymać się natychmiast. Zwróć uwagę na tarcze hamulcowe czy nie są zardzewiałe lub pokrzywione, sprawdź też czy mają gładką powierzchnię. Jeśli jest to s13 to zwróć uwagę na przednie tarcze hamulcowe, zdarza się często, że są pokrzywione, szczególnie w starszych modelach wyposażonych w tarcze o średnicy 257mm. Jeśli masz możliwość to sprawdź podwozie, zobacz czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni, wspomagania, dyferencjału. Sprawdź wnętrze samochodu. Zadbane wnętrze może świadczyć o tym, że właściciel równie dobrze dbał o auto. Zwróć uwagę na kierownicę i fotel kierowcy, na podstawie ich zużycia można ocenić przebieg(np. czy jest tak niski jak wskazuje licznik, zazwyczaj w samochodach tej klasy nie przekręca się liczników, ale różnie to bywa). Sprawdź pasy bezpieczeństwa, w jakim są stanie czy działa blokada i czy mają taką samą datę produkcji jak auto. Lewa strona oparcia fotela na samym kancie szybko się przeciera, więc może się zdarzyć, że będzie tam dziura. Odpal silnik (powinien odpalić z pierwszym razem i chodzić równo) i sprawdź światła mijania, drogowe, stopu, kierunkowskazy, awaryjne, klakson, elektryczne szyby, lusterka, szyberdach, centralny zamek, wycieraczki, spryskiwacze, ogrzewanie tylniej szyby, nawiew, klimatyzacja (czy działa i dobrze chłodzi). Jeśli coś nie działa właściciel często mówi „to pewnie bezpiecznik się przepalił” jednak może być to coś poważniejszego i przyczyna może być trudna do zlokalizowania a koszt naprawy wysoki. Skręć kołami i sprawdź jak zużyty jest bieżnik, nie powinien się znacząco różnić pomiędzy lewą a prawą przednią opną. W Polsce ciężko jest znaleźć egzemplarz bezwypadkowy, wiec trzeba uważać żeby nie kupić autka, które zostawia cztery ślady.
Jazda próbna
Spytaj się właściciela:
- co ile kilometrów zmieniał olej i jaki jest to olej. Olej musi być zmieniany co 5 000 km i lepiej żeby nie był to olej mineralny.
- kiedy był zmieniany pasek rozrządu. Musi być wymienany co 90 000 km.
Jedź spokojnie nie przekraczając 3 000 obrotów, dopóki silnik nie osiągnie swojej normalnej temperatury pracy. Sprawdź układ kierowniczy powinien działać płynnie, precyzyjnie i bez luzów, nie powinno być żadnych drgań odczuwanych na kole kierownicy. Spróbuj zawrócić na niewielkim odcinku i słuchaj czy nic nie stuka w przednich kołach, jeśli tak to mogą to być zużyte końcówki drążka kierowniczego. Sprawdź sprzęgło czy działa lekko i czy nie ma żadnych dziwnych dźwięków, kiedy je wciśniesz do końca. Sprawdź czy auto jedzie prosto, gdy nie trzymasz kierownicy, czy nie ściąga go na żadną stronę, gdy ostro hamujesz. Przy lekkim hamowaniu powinien zwalniać równomiernie bez szarpania. Nie powinno być żadnego hałasu, jeśli jest może być spowodowany pokrzywionymi lub zardzewiałymi tarczami. Sprawdź czy działa ABS, rozpędź auto i wciśnij hamulec do końca – koła nie powinny się zablokować. Ciężko wchodzące biegi (gdy auto nie jest rozgrzane) jest normalne w 200sx. Kiedy silnik zagrzeje się wystarczająco sprawdź przyśpieszenie na każdym biegu, czy żaden z nich nie wyskakuje. Wrzuć drugi bieg i wciśnij gaz do końca, auto powinno przyśpieszyć błyskawicznie a turbina powinna się załączyć od około 3 000 obrotów i wyłączyć przy około 6500 obrotów. Sprawdź czy nie zapalają się żadne kontrolki ostrzegawcze. Wskaźnik temperatury silnika powinien utrzymywać się cały czas na tym samym poziomie bez żadnych wahań.
Na koniec
Otwórz maskę i posłuchaj jak pracuje silnik. Powinien chodzić równo, jeżeli tak nie jest (np. rzuca silnikiem lub nie utrzymuje stałych obrotów) to może być to poważna usterka, która będzie trudna do usunięcia. Sprawdź czy nigdzie nie wycieka olej lub inne płyny. Wkręć silnik do około 7000 i sprawdź czy nie dymi z rury wydechowej, jeżeli spaliny są koloru niebieskiego oznacza to, że jest spalany olej (uszkodzona turbina, pierścienie, itp.), jeżeli spaliny są koloru czarnego oznacza to, że spala za bogatą mieszankę i może być to poważna usterka, jeżeli spaliny są koloru białego lub szarego oznacza to, że do komory spalania dostaje się woda przyczyną może być uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wyłącz silnik, powinien zatrzymać się od razu bez samozapłonów.
Gdy kupujesz samochód
- Nigdy nie zachwalaj auta np. „jakie ładne felgi”, udawaj że widziałeś lepsze, wybrzydzaj i narzekaj na co się da. Dzięki temu zawsze coś da się zbić z ceny.
- Nie napalaj się na auto, jak sprzedający zobaczy, że się napaliłeś to nie będzie chciał zbić ceny.
- Sprawdź czy jest to ten rocznik co podaje właściciel, najłatwiej można to sprawdzić w briefie, jeśli go nie ma to na pasach na samym dole jest taka biała karteczka i tam jest podany rok produkcji.
- Naklejka forumowa na klapie czy w innym miejscu na aucie nie oznacza automatycznie, że to forum gwarantuje sprawny stan sprzedawanego egzemplarza. Proszę o tym pamiętać zanim napalisz się na auto "bo ma klubową naklejkę".
PS. Dzięki dla łukasza dobrze się spisał