Rejestracja SKYLINE w PL

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

troche takie zdrutowanie... :P

mnie z kolei interesuje rejstracja bez przekladki, bo nie przeszkadza mi kierownica z 2 strony... Wolalbym zeby bylo legalnie zeby sie potem panowie policjanci nie czepiali, albo tez, w razie wypadku nie z mojej winy zeby ubezpieczalnia nie poleciala se w totalne kulki... odmawiajac odszkodowania. :P
Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
Awatar użytkownika
dapper
Stały gość
Stały gość
Posty: 472
Rejestracja: pt 01 cze, 2007 08:30
Lokalizacja: Wrocław

eax pisze:blogoslawmy nissana za budowe nowgo skya GT-R(r35) LHD - moze kiedys bedzie mnie na niego stac 8).

Myslicie ze GTR'a dalo by rade zarejstrowac na zoltych blachach jako dobro kulturowe lub samochod unikatowy? Bo nie moge sie doszukac jakie warunki ma spelniac tak pojazd.
Zeby miec zolte blachy...chodzi Ci chyba o zabytkowe...czy sie myle? Auto musi miec swoje lata to jest,,,chyba 25-30 ale tak strzelam na oko i o ile dobrze slyszalem musisz miec 90 pare % oryginalnych czesci, nie mozesz wyjezdzac z kraju i poruszac sie nie wiecej jak 50 na godzine. Poprawcie jesli pisze glupoty ale tak slyszalem i tylko przekazuje a jesli to prawda to nasze przepisysa naprawde grubo przesadzone.
______________
(O O/ - - \O O)
--------------------
.oo
ciupek77
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 5
Rejestracja: pt 21 mar, 2008 00:17
Lokalizacja: brighton/Uk
Kontakt:

ADAKAR pisze:
Chyba nie zdajesz sobie sprawy z utrudnień w prowadzeniu angola po Polskich drogach
Witam,tu Ciupek77 pozwoliłem sobie tutaj się przywitać-myślę że mi odpuścicie :mrgreen: A co do prowadzenia "angola" w Pl to zależy jak dla kogo-zrobiłem przez ostatni rok ponad 5k mil na kołach w Europie(w tym i w POLSCE również) i nie zanotowałem Zadnych najmniejszych problemów.A co do SKY'a to raczej odradzałbym przekładkę bo z tego co mi wiadomo zmieniają się właściwości jezdne,a to już spory problem...Raczej skłaniam sie ku rejestracji w oryginale(jest na to sposób,ale żmudna droga i trzeba mieć stalowe nerwy)Pozdrawiam wszystkich zakręconych na punkcie RWD :mrgreen: :mrgreen:

[ Dodano: Pią 21 Mar, 2008 07:38 ]
ogon pisze:
Istnieje tez inna forma jesli ktos ma znajomych diagnostow ktorzy sie nie boja,no ale o takich to ciezko,sam probowałem i nikt niechce sie podpisac bo sie boi choc ustaw i paragrafow na to ze moga troche jest.
Wystarczy poczekac pare lat i R32 bedzie se mozna legalnie zarejestrowac ,no oczywiscie jesli przepisow nie zmienia :lol:
Jak już wspomniałem można zarejestrować ZGODNIE z prawem,tyle,że nie Polskim,ale Unijnym.Polskie władze MUSZĄ respektować czy im się to podoba,czy też nie.Droga żmudna ale warto się powłóczyć po sądach .A tu wkleiłem cytat "Panowie dyrektywa UE nr 81/643/EWG oraz 70/311/EWG pisze żadne Państwo Czlonkowskie nie może w odniesieniu do ukladu kierowniczego:odmówi ć, ze wzgledu na rodzaj pojazdu, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu lub-zakazac sprzedaży, rejestracji, dopuszczenia do ruchu pojazdów. Jeżeli
diagnosta wyda negatywny wynik przeglądu [tylko że kierownica jest po prawej stronie] odwolujemy sie do SKO [Samorządowe Kolegium Odwolawcze] podając te dyrektywy.Interpretacje prawa UE przez Polskie sady. Te Dyrektywy sa ponad prawem krajowym i jezeli przepisy krajowe stanowia inaczej NALEZY STOSOWAC DYREKTYWY UE taka jest interpretacja prawa przez przez Naczelny Sad Administracyjny."
Awatar użytkownika
ogon
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 61
Rejestracja: sob 17 lut, 2007 02:00
Lokalizacja: Żywocice
Kontakt:

a probowałes rejestrowac według dyrektyw????powodzenia.

[ Dodano: Pią 21 Mar, 2008 21:18 ]
a propo rejestracji rhd jak pisze Odinn ze według dyrektyw UE od wrzesnia bedzie mozna rejstrowac angliki w pl to bzdura.Panstwo polskie nigdy na to niepozwoli bo powstałby jeden wielki chaos a na naszych drogach,mysle ze po 2 latach w polsce byłoby wiecej rhd nizeli lhd.Wierze tylko w rejestracje aut specjalnych,zabytkowych i za zgoda ministra.
ciupek77
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 5
Rejestracja: pt 21 mar, 2008 00:17
Lokalizacja: brighton/Uk
Kontakt:

ogon pisze:a probowałes rejestrowac według dyrektyw????powodzenia.
No nie mówiłem że będzie lekko,ale w przypadku SKY'a przetas fajery na lewą ingeruje we właściwości jezdne auta bo Sky RHD nie był przystosowany do przeróbek na LHD.Jedynie o ile się nie myle GTR'y robione na stany(znikoma ilość)były z fajerą po lewo. A odpowiadając na twoje pytanie to chciałem ojcu dać mojego Pug'a bo nie mogę dziadostwa sprzedać ,ale on nie ma tyle nerwów i dużej buzi żeby urzędowe sprawy załatwiać.Ja nie mam znów czasu żeby to za niego robić bo mam tu swoje życie i nawał roboty a taka operacja może potrwać...
stahtom

ODINN pisze:
jarkowy pisze:Alianz w 2007 jeszcze mógł a teraz jużnie....
pytanie - dlaczego juz nie? Skoro od wrzesnia zgodnie z dyrektywa UE bedzie mozna rejstrowac angliki w pl?

Bzdura prawna bylaby mozliwosc rejstracji, i niemoznosc ubezpieczenia...

mam nadzieje ze nie wymysla nic glupiego...
masz jakies lepsze info na temat rej. rhd w pl bo jak narazie to tylko spekulacje lub tematy ze slabej reki?z tego co wiem i juz ktos pisal mozna rej. jako mienie z uk.
Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

ogon pisze:a probowałes rejestrowac według dyrektyw????powodzenia.

[ Dodano: Pią 21 Mar, 2008 21:18 ]
a propo rejestracji rhd jak pisze Odinn ze według dyrektyw UE od wrzesnia bedzie mozna rejstrowac angliki w pl to bzdura.Panstwo polskie nigdy na to niepozwoli bo powstałby jeden wielki chaos a na naszych drogach,mysle ze po 2 latach w polsce byłoby wiecej rhd nizeli lhd.Wierze tylko w rejestracje aut specjalnych,zabytkowych i za zgoda ministra.
pytanie, skoro mozna rejstrowac tak w calej unii, podpowiem ze w UK rejstruje sie samochody po jakiejkolwiek stronie - i jakos wszystko dziala.
Ja bylbym za rejstracja anglikow w pl, bo rodzynkow jest duzo...

A co do tego ze panstwo polskie sie "nie zgodzi"... dyrektywy unijne sa troche wyzej, zwlaszcza dottyczace komunikacji itd... pamietacie moze motyw "zielonej strzalki" ktora mimo czerwonego swiatla dopuszczala np skret w prawo? jak myslicie co sie z tymi strzalkami stalo? ano unia sie stala... :P
Co do dalszego nie zgadzania sie - pewnie jak polska wyweszy w tym interes to w jakis sposob bedzie starac sie to zablokowac - w koncu obywatel nie moze miec ani za latwo ani za dobrze. jaki kraj takie urzedasy... :mrgreen:

Jedynie o ile się nie myle GTR'y robione na stany(znikoma ilość)były z fajerą po lewo.
to byla jakas prywatna firma przerabiajaca, z tego co pamietam to ja chyba zamkneli bo z legalnoscia bylo cos nie teges.

masz jakies lepsze info na temat rej. rhd w pl bo jak narazie to tylko spekulacje lub tematy ze slabej reki?z tego co wiem i juz ktos pisal mozna rej. jako mienie z uk.
na mienie mozna zawsze, dodatkowo mozesz zalatwic to tak ze nie zaplacisz zadnych akcyz podatkow itd.
Informacje na temat dyrektyw sa tylko i wylacznie z "sieci wziete", wiec radze poczekac pare miesiecy, do wyjasnienia tematu, bo moze byc tak ze jak teraz kupisz, a potem sie okaze ze urzedasy cos wymyslily, to bedziesz latac z samochodem do UK zeby pozbyc sie problemu... :mrgreen:
Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
Awatar użytkownika
ogon
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 61
Rejestracja: sob 17 lut, 2007 02:00
Lokalizacja: Żywocice
Kontakt:

jak unia pozwoli i otworzy droge to polska wymysli sobie np. akcyze na auta z UK (np. 10 tys) tak jak na auta z USA (5 tys) i po sprawie.Unia moze wtedy nadmuchac.
Wiec wyjsc nasz rzad ma wiele.Narazie mało rhd z polskimi blachami no ale jak czytałem to ze 100 napewno w kraju buja i to nie jakies skyliny ale zwykłe astry czy mondeo.
A jesli chodzi o rejestracje to niech wypowie sie ktos kto ma juz zarejestrowane auta rhd,i to nie tylko jedna czy dwie osoby z forum.
Jesli chodzi o mienie przesiedlencze to niewiem nic o tym i nie słyszałem zeby ktos ta rejestrował,to BAJA.
Mozna poprzez powierzenie i za zgoda starosty.Jesli ma ktos bliskiego w gminie to da rady.Ja akurat niemam wiec odpusciłem z gory bo u nas same barany w gminie i wiem ze nie przejdzie.Raz probowałem odzyskac pieniadze za karty pojazdu,nawet w gazecie byłem na pierwszej stronie z napisem "starosto oddaj nasze pieniadze" potem pozwałem do sadu i sad nie przyznał mi racji lecz stwierdził ze jak chce kogos sadzic to tylko Skarb Panstwa wiec odpusciłem bo jak tu ze Skarbem Panstwa wygrac.
Wiec jak widac w naszym kraju nie jest łatwo,ale moze to i dobrze,wieksza szansa na biznes.
Dziekuje
Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Zapraszam do lektury.

Oto lista przykładowych rzeczy, które mogą być zwolnione od cła:
- sprzęt elektroniczny i gospodarstwa domowego
- samochody osobowe, przyczepy do samochodów osobowych, przyczepy kempingowe, motocykle, rowery
- łodzie, samoloty
- instrumenty muzyczne, przenośne sprzęty niezbędne do wykonywania zawodu

Towary te, zwolnione z cła, są również zwolnione od podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku akcyzowego.

Oto kilka niezbędnych informacji, co zrobić i gdzie się udać w celu zarejestrowania sprowadzonego auta do Polski.

Należy tu rozpatrzyć dwa przypadki:
- sprowadzenie samochodu nowego
- sprowadzenie samochodu używanego.

Sprowadzenie samochodu nowego

W rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. 2004 nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) o podatku VAT, samochód może być traktowany jako nowy, jeżeli nie przejechał on więcej niż 6 tysięcy km lub od momentu dopuszczenia go do użytkowania minęło nie więcej niż 6 miesięcy.
Aby zarejestrować nowy samochód w Polsce konieczne będzie posiadanie następujących dokumentów:
- dowodu własności auta
- deklarację jego wartości
- aktualne świadectwo homologacji zgodne z unijna procedurą homologacji
- w ciągu 5 dni od dnia nabycia auta konieczne jest złożenie deklaracji do właściwego urzędu celnego i opłacenie akcyzy.

W przypadku, kiedy sprowadzany samochód był już wcześniej zarejestrowany w innym kraju, wymagany będzie także dokument potwierdzający wyrejestrowanie auta i wcześniejszy dowód rejestracyjny, a także ubezpieczenie. Zgodnie z zasadą wzajemności państw członkowskich UE nie jest wymagana opinia z polskiej stacji diagnostycznej.
Sprowadzenie nowego auta wiąże się z zapłaceniem podatku VAT (22%) i akcyzy. Ponadto, samochód musi być zarejestrowany w Polsce w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia. W celu zapłacenia podatku VAT należy złożyć, we właściwym urzędzie skarbowym, uproszczoną deklarację podatkową, a kwotę wynikającą z deklaracji uiścić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Sprowadzenie samochodu używanego

Przy rejestracji używanego pojazdu konieczne będą wszystkie wyżej wymienione dokumenty poza świadectwem homologacji. Przy przekraczaniu granicy nie wymagane jest zgłaszanie pojazdu do odprawy celnej, a jedynie sprawdzenie dokumentów pojazdu przez Straż Graniczną. W przypadku sprowadzenia samochodu używanego nie ma konieczności płacenia podatku VAT w Polsce, a jedynie akcyzy. Jednakże procedura rejestracji auta wymagana przedstawienie urzędowi skarbowemu dokumentu, który potwierdza nabycie pojazdu wraz z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o braku obowiązku płacenia VAT-u.
Do celów rejestracji używanego pojazdu wymagane są, zatem:
- dowód własności auta
- dowód rejestracyjny, jeżeli był wcześniej zarejestrowany
- dowód potwierdzający zapłatę akcyzy (w ciągu 5 dni od dnia nabycia auta)
- potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej
- a także wniosek z właściwego urzędu skarbowego o zapłaceniu podatku VAT lub braku takiego obowiązku
Oprócz tego, konieczna jest opinia techniczna polskiej stacji diagnostycznej (mimo aktualnego dokumentu z innego kraju).

Ustawa ściśle określa wysokość akcyzy, która zależy od roku produkcji i pojemności silnika. Podatek akcyzowy jest naliczany wprost (czyli: stawka podatku x wartość pojazdu). Przykładowo, dla rocznych samochodów z silnikiem o poj. do 2 litrów stawka akcyzy wynosi 3,1%, a dla tych samych pojazdów, ale starszych niż osiem lat, wynosi już 65%!!!
Dla samochodów rocznych, z silnikiem powyżej 2 litrów, akcyza wynosi 13,6%, a dla starszych do 65%.

Ważny jest, zatem fakt, że w przypadku sprowadzenia pojazdu jako mienie przesiedleńcze, istnieje możliwość zwolnienia od płacenia akcyzy. Według Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, § 28 (tekst paragrafu):

1. Zwalnia się od akcyzy przywóz przez osobę fizyczna, przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu, samochodów osobowych z terytorium innego państwa członkowskiego, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego osoby fizycznej;
2) samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu w innym państwie członkowskim przez okres, co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;
3) osoba fizyczna przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu celnego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;
4) samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub wypożyczony przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju;
5) samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie stosuje się zwolnienia lub zwrotu podatku z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Warunek określony w ust. 1 pkt. 5 uważa się za spełniony, jeżeli samochód osobowy posiada urzędowy znak rejestracyjny państwa członkowskiego, w którym został zarejestrowany, z wyłączeniem tymczasowych znaków rejestracyjnych. W przypadku samochodów zarejestrowanych w państwie członkowskim, w którym wydanie urzędowych znaków rejestracyjnych nie jest konieczne, użytkownik powinien wykazać w inny sposób, że podatek został zapłacony.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy.


A. Maciejewska


Źródło:
1. Kodeks celny
2. Gazeta Prawna a dn. 20.02.2006
3. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. 2004 nr 97 poz. 966 z póżn. zm.)
4. Ustawa a dnia 11.03.2004 r. o podatku VAT (Dz.U. 2004 nr 54, poz. 535 z późn. zm.)
Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
Awatar użytkownika
zell
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 69
Rejestracja: ndz 13 sie, 2006 10:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

W Niemczech też macie tyle Skylinów bo prawo unijne na to pozwala ? Blisko do UK i ludzie bogaci a jednak tylu Sky'ów nie widać, ciekawe czy to dlatego, że tam wszyscy wolą BMW i Mercedesy...?
Może to niktórych zmartwi ale UE to jeszcze nie jest jedno państwo, a jeszcze związek państw i nie jest on jeszcze na takim poziomie, że w całej wspólnocie jest jedno prawo. Są prawa, które wszystkie kraje członkowskie musza respektować i są indywidualne dla każdego kraju, a akurat to dot. ruchu drogowego jest w każdym kraju inne. Także nie liczyłbym za bardzo na Unie bo kiedyś czytałem, że w Polskim prawie jest wzmianka dot. tego, że samochód by mógł być zarejestrowany w PL musi posiadać kierownicę po lewej stronie. A przepis taki można ominąć jedynie mając zabytkowe auto albo zwolnienie z zastosowania przepisu wydane przez Ministra Infrastruktury.
Ale nikt nie zabrania mieszkania w kraju gdzie będzie można takie auto zarejestrować :D
Awatar użytkownika
zell
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 69
Rejestracja: ndz 13 sie, 2006 10:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

W Niemczech też macie tyle Skylinów bo prawo unijne na to pozwala ? Blisko do UK i ludzie bogaci a jednak tylu Sky'ów nie widać, ciekawe czy to dlatego, że tam wszyscy wolą BMW i Mercedesy...?
Może to niktórych zmartwi ale UE to jeszcze nie jest jedno państwo, a jeszcze związek państw i nie jest on jeszcze na takim poziomie, że w całej wspólnocie jest jedno prawo. Są prawa, które wszystkie kraje członkowskie musza respektować i są indywidualne dla każdego kraju, a akurat to dot. ruchu drogowego jest w każdym kraju inne. Także nie liczyłbym za bardzo na Unie bo kiedyś czytałem, że w Polskim prawie jest wzmianka dot. tego, że samochód by mógł być zarejestrowany w PL musi posiadać kierownicę po lewej stronie. A przepis taki można ominąć jedynie mając zabytkowe auto albo zwolnienie z zastosowania przepisu wydane przez Ministra Infrastruktury.
Ale nikt nie zabrania mieszkania w kraju gdzie będzie można takie auto zarejestrować :D
Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Mysle ze to glownie przez TUV niemiecki, ktory jest chyba jednym z bardziej restrykcynych (chyba trzeba miec homologacje na duuuzo rzeczy...) jak i koszta utrzymania/oplaty itd.

Ludzie nie sa jacys znowu bogatsi strasznie...

A co do prawa - jak widac kazde panstwo stara sie je ominac w taki czy inny sposob - ot taka wspolnota od dupy strony... :mrgreen:
Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
Awatar użytkownika
dapper
Stały gość
Stały gość
Posty: 472
Rejestracja: pt 01 cze, 2007 08:30
Lokalizacja: Wrocław

ogon pisze:jak unia pozwoli i otworzy droge to polska wymysli sobie np. akcyze na auta z UK (np. 10 tys) tak jak na auta z USA (5 tys) i po sprawie.Unia moze wtedy nadmuchac.
no niby tak ale ta akcyza tyczy sie tylko aut nowych o ile sie orientuje, bo ostatnio o tym glosno bylo. A sky nie sa takie znowu nowe, chyba ze ktos czeka na nowego GTR'a ale jego beda rzucac na europe chyba dwa miechy po japonii z kiera po lewej.
______________
(O O/ - - \O O)
--------------------
.oo
Awatar użytkownika
zell
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 69
Rejestracja: ndz 13 sie, 2006 10:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Warszawa, 15 lutego 2008 r.

MINISTER INFRASTRUKTURY
TD5t-0701-04/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 29 stycznia 2008 r. nr SPS-023-717/08 przekazujące
interpelacje posła Jerzego Kozdronia, w sprawie wyjaśnienia stosowania prawa krajowego
w zakresie wymagań technicznych, jakie powinny spełniać pojazdy samochodowe
rejestrowane w Polsce, uprzejmie informuje, że Dyrektywa Rady Nr 70/311/EWG odnoszącą
sie do układów kierowniczych pojazdów silnikowych i ich przyczep, nie dotyczy usytuowania
kierownicy w pojeździe
. Dyrektywa ta określa szczegółowe warunki techniczne badan
układów kierowniczych dla pojazdów, bez względu na usytuowanie układu kierowniczego.
Jest to jedna z 60 Dyrektyw cząstkowych Unii Europejskiej, której spełnienie jest wymagane
w procedurze homologacji typu pojazdu, czyli pojazdu jako całości.

Odnosząc sie do pytania 1 zawartego w interpelacji uprzejmie informuje,
że przedmiotowa Dyrektywa Rady Nr 70/311/EWG została już zaimplementowana
do polskiego systemu prawnego w Załączniku nr 9 Lp. 5 do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów
samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238 poz. 2010 z pózn. zm.).
Przepis § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z pózn. zm.), jednoznacznie wskazuje, że kierownica
w pojeździe o liczbie kół większej ni trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie
prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu.
Przepisy zawarte w Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu w dniu
8 listopada 1968 r. ( Dz. U. z 1988 r. Nr 5, poz. 40, z pózn. zm. ), mającej na celu zwiększenie
bezpieczeństwa na drogach, stanowią w szczególności w art. 7 ust. 1, że użytkownicy drogi
powinni unikać zakłóceń ruchu lub narażania go na niebezpieczeństwo poprzez unikanie
wszelkiego zachowania, które mogłoby stanowić niebezpieczeństwo lub utrudnianie ruchu,
narazić na niebezpieczeństwo osoby albo wyrządzić szkodę własności publicznej
lub prywatnej.
Jak wynika z powyższego, umiejscowienie kierownicy w pojeździe w stosunku
do kierunku jazdy jest na tyle istotne, że międzynarodowe przepisy homologacyjne, jak
i równoważne polskie przepisy nakazują ścisłe rozróżnienie kierunku ruchu, do którego dany
pojazd jest przystosowany. Jest to szczegółowo odnotowywane w dokumentacji
homologacyjnej oraz potwierdzane w wyciągu ze świadectwa homologacji wydawanym na
potrzeby rejestracji pojazdów. Aspekt umiejscowienia kierownicy oraz możliwość zmiany jej
miejsca muszą być ściśle nadzorowane w procesie dopuszczenia pojazdu do ruchu z uwagi na
możliwości konstrukcyjne pojazdu.
Biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy, a także w oparciu o art. 67 ust. 1
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ? Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, z pózn. zm.), Minister Infrastruktury w wyjątkowych indywidualnych sprawach
wydaje decyzje administracyjne zezwalające na poruszanie się po drogach polskich pojazdem
z kierownica umieszczona po prawej stronie (pojazdy specjalne, w których wykonywana
funkcja wymaga aby kierowca znajdował sie po prawej stronie - np. zamiatarki uliczne;
pojazdy pracowników ambasad i placówek dyplomatycznych na czas ich pobytu w Polsce -
na zasadach wzajemności).

Odnosząc sie do pytania 2 zawartego w interpelacji należy wskazać, że w związku
z faktem, iż przywołana Dyrektywa Rady Nr 70/311/EWG została już zaimplementowana,
nie istnieje potrzeba wydania pisma okólnego w przedmiotowej sprawie. Badanie techniczne
przeprowadzane na stacji kontroli pojazdów przez diagnostę, ma zasadniczy wpływ na
bezpieczeństwo ruchu drogowego. Diagnosta dokonując przeglądu technicznego pojazdu ma
za zadanie jednoznacznie określić, czy pojazd spełnia, czy te nie spełnia wymagań
bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określonych szczegółowo w art. 66 ustawy - Prawo
o ruchu drogowym. Umieszczenie kierownicy po prawej stronie w warunkach ruchu
prawostronnego jaki obowiązuje w Polsce oraz w większości krajów UE, ma znaczny wpływ
na pogorszenie bezpieczeństwa na drodze. Takie umieszczenie kierownicy w pojeździe
utrudnia, a w skrajnych przypadkach uniemożliwia bezpieczne wykonywanie manewrów
np. wyprzedzania w ruchu drogowym, dlatego te nie właściwe byłoby dopuszczanie
do ruchu wszystkich pojazdów, w tym take osobowych, z kierownica umieszczona po
prawej stronie. Tak wiec wynik badania technicznego pojazdu wyposażonego w kierownice
umieszczona po prawej stronie będzie negatywny.
Przedstawione powyżej stanowisko oraz argumentacja Ministerstwa Infrastruktury
w przedmiotowej sprawie znalazła odzwierciedlenie w wyrokach Wojewódzkiego Sadu
Administracyjnego otrzymującego w mocy decyzje Ministra Infrastruktury w zakresie
odmowy udzielenia odstępstwa od warunków technicznych w zakresie umieszczenia
kierownicy po prawej stronie.

Z poważaniem,
Z upoważnienia
Ministra Infrastruktury
Tadeusz Jarmuziewicz
Sekretarz Stanu
(Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)
§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
2. Kierownica w pojeździe o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu.
3. Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.
Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

i po ptokach :mrgreen:

ciekawe kiedy zaczna lapac tych co zarejstrowali...
Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”