1) Pierwsze podejście - wizyta u diagnosty i pytanie bezpośrednio do niego.
Odpowiedź: "Panie nic się nie zmieniło, ja byłem ostatnio na szkoleniu w związku z tymi przepisami i pieczątki pan nie dostanie",
po chwili wyjaśnień, że też bywałem na różnych szkoleniach i są one różnie prowadzone usłyszałem: "No niby ma pan rację, ale ja mam tu te przepisy i zaraz je przejrzę i sprawdzę"
Po 10 minutach: "Wygląda na to, że auto przeszło by badania, ale jestem nadal pewien, że w tych przepisach się nic nie zmieniło, tylko nie mogę tego nigdzie znaleźć"
Więc taki był optymistyczny początek śledztwa w tej sprawie...
2) Faktycznie po dniu od wizyty i sprawdzeniu samemu w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 31.12.2002 w rozdziale 2, Wyposażenie §11.1 podpunkt 10) mamy niestety:
Kod: Zaznacz cały
"Pojazd samochodowy wyposaża się w:... 10) błotniki lub inne elementy nadwozia o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony"
- należy zwrócić uwagę, że ten przepis dotyczy BŁOTNIKÓW (jest to o tyle ważne, że należy o tym pamiętać w dalszej części posta).
Kawałek dalej w §11.7 mamy cały tekst dotyczący opon i ich stanu - natomiast w 11.7 nie ma słowa o szerokości tej opony - po co to jest istotne - patrz dalej.
3) Kolejny zwrot akcji:
Jako, że wchodzą nowe przepisy odnośnie usterek warto sprawdzić czy w wytycznych ktoś pamiętał o tuningu i wystających felgach typu german style/hellaflush czy zwał jak zwał...
Dokument opisujący te usterki nazywa się następująco:
Kod: Zaznacz cały
"WYMAGANIA DOTYCZĄCE KONTROLI ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE OCENY USTEREK
PODCZAS PRZEPROWADZANIA OKRESOWEGO BADANIA TECHNICZNEGO POJAZDU"
http://www.gawex.pl/pliki/wiadomosci/auta.pdf
mamy w nim punkt
Kod: Zaznacz cały
5.2.3. Opony: a) Rozmiar opony, indeks nośności, indeks prędkości lub znak
homologacji niezgodne z wymaganiami rozporządzenia
o warunkach technicznych w sposób mający wpływ na bezpieczeństwo jazdy
punkt odnoszący się do błotników to
Kod: Zaznacz cały
6.2.10. Błotniki, fartuchy przeciwbłotne...
b) Niewłaściwe położenie względem koła jezdnego.
c) Niezgodność z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych.
Obie te usterki mogą (ale nie muszą) być zakwalifikowane jako usterki drobne. Czy oznacza to wprost, że dostaniemy pieczątkę za wystające koła? Czy diagnosta poszedł tym samym tokiem myślenia co ja, tego nie wiem, ale skoro gość powiedział mi, że według tego co on sprawdził pieczątka jest możliwa, patrząc na nowy wykaz usterek (przepisy dopuszczają usterki błotników jako usterki drobne) wszystko wskazuje na to, że jest to możliwe...
ciekawostką jest też punkt:
5.2.3 e) Opona obciera o inne elementy nadwozia pojazdu. - naciągnięta nie obciera (zero śladów na oponie), więc tym bardziej spełnia ten warunek, a skoro spełnia ten to trzeba spojrzeć na przepis odnośnie błotników, który dopuszcza je jako usterkę drobną. Oczywiście jak to będzie interpretowane w rzeczywistości to już kwestia wizyty u diagnosty (ja mam swoją za pół roku dopiero). Aczkolwiek pokierowanie rozmową z diagnostą w sposób "opona jest za szeroka czy to błotniki są za wąskie" - z upieraniem się, że to błotniki są za wąskie, może spowodować wbicie pieczątki
Także będąc na przeglądach pytać, pytać i jeszcze raz pytać
Jeśli rozumuję źle - to albo wyjdzie na moim przeglądzie (całe szczęście za pół roku ), albo ktoś mnie zaraz sprowadzi na ziemię jeśli rozkręci się dyskusja