Witam wszystkich
Po kupnie mojej S14`tki i przyjeździe z wawy z deka wydawało mi się że mój (proszę się nie śmiać ) golfik III 1.6 abu hamuje lepiej niż moje nowe taczki;) więc postanowiłem się wziąść i przejrzeć cały układ hamulcowy..Pierwsze co, to zamówiłem nowki klocki przód EBC Red Stuff`y, bo stare już ledwo co zipały i o czym zostałem poinformowany przez poprzedniego użytkownika..Po przyjeździe do PL, wstawieniu autka do garażu i spędzeniu w nim świąt przygotowując SX`a do 2500km drogi, postanowiłem napisać krótką historie plus mały foto-poradnik A więc:
Narzędzia:
-klucz do kół
-klucze plasko-oczkowe 17 i/lub 19
-zaciski stolarskie
-szczota druciana
-ew. nóż
-śrubokręt płaski
-młotek(narzędzie każdego mechanika)
-kombinerki
-strzykawka??
-szmatka, ręcznik papierowy
-pifko co najwyżej dwa (sok)
-i drugą osobę do deptania w pedał hamulca
1. Blokujemy autko z tyłu, podnosimy i zdejmujemy koło(koła)
2. Naszym oczom ukazuje się zacisk, więc bierzemy kombinerki i wyciągamy zawleczke następnie wyjmujemy trzpienie i blaszkę.
3. Wyjmujemy nasze stare klocki( na zdjęciu nowe ) i nasz zacisk wygląda mniej wiecej tak:
4. Możemy wyjąć tarczę, dzięki czemu jest łatwiejszy dostęp ale ma to swoje wady - Przy wypychaniu tłoczka może nam on poprostu wyskoczyć.
Mała rada: Nie wieszajcie go na przewodzie hamulcowym! Lepiej podłożyć koło ew. coś aby na nim oprzeć zacisk. Zacisk odkręcimy kluczem 17 lub 19 nie pamiętam( 2 śruby z tyłu), wyciagamy tarczę i zakładamy zacisk spowrotem nie dokręcając śrub na maxa;)
5. Bierzemy zaciski stolarskie, stary klocek i blokujemy tłoczki tak aby pozostał tylko jeden wolny:
6. Zdejmujemy ostrożnie gumkę z tłoczka i prosimy drugą osobe o delikatne wciśnięcie hamulca lub lecimy samemu i delikatnie deptamy.UWAŻAJCIE! aby nie wypchnąć tłoczków zbyt mocno..Następnie szmatka i mały śrubokręt w rękę, wycieramy tłoczek i wciskamy go do końca spowrotem. Dobrze też jest włożyć stary klocek lub cos aby powstrzymało tłoczek przed wypadnieciem
7. Strzykawką dajemy troszkę płynu między tłoczek a wewnętrzną sćianke i deptamy delikatnie w pedał aby wyszedł ponownie. Wycieramy wszystkie brudy na tłoczku wciskamy tłoczek i czynność powtarzamy kilkakrotnie dla każdego tłoczka z osobna. Tłoczki powinno dać się wcisnąć ręcznie.
8. Ja trafiłem na gorszy problem a mianowicie pękniętą gumke chroniącą tłoczek przed brudem i z braku czasu zakleiłem go klejem sylikonowym niby odpornym na benzyne oleje itp. jednak nie polecam tego typu modyfikacji. Lepiej kupic nowe gumki
9. Tłoczki skończone, piwko też...Drugie zostawiamy na koniec;) Teraz czyścimy wszystkie gumki z wszelkiego brudu na wewnętrznej i niekoniecznie zewnętrznej stronie. Oczywiście wycięcia na gumki w zacisku też lepiej przeczyścić, przy czym uważajcie aby brud znów nie dostał się do środka(ja wypchnąłem lekko wszystkie tłoczki - brud nie dostanie się do środka i łatwiej jest założyć osłonki). Nie zapomnijcie o metalowych opaskach i uważajcie aby nie uszkodzić gumek podczas zakładania ich (polecam dwie pary małych szczypiec skośnych).
10. Odkręcamy znów zacisk, zakładamy tarczę i przykręcamy go. Wyciągamy nasze nówki sztuki klocuszki Dla obeznanych przechodzimy dalej a dla mniej wtajemniczonych polecam lekturę instrukcji obsługi znajdującej się w opakowniu:) Wyglądają mniej więcej tak:
Ja zdarłem nożem ten dziwny klej chroniący warstwę cierną klocka, bo wydawało mi się że trzeba się tego cholerstwa pozbyć:) Niewiem czy dobrze czy nie, więc nie bijcie Aaaaa i naklejamy te czarne plastikowe podkładki, które zapobiegaja dzwonieniu klocków. Dobrze też by było wyczyścić bierznie (czy jak to tam się mówi) aby klocki się nie blokowały, drobny papier scierny i czyścimy powierzchnie na 1`szym zdjęciu poniżej.
Składamy wszystko do kupy (klocki, trzpienie, blaszka i zawleczka). Można delikatnie posmarować trzpienie smarem miedzianym.TYLKO bez przesady z nim:)
11. Zakładamy koło i dokręcamy wszystkie nakrętki. Dobrze jest teraz podeptać pare razy w pedał, aby wszystko się ułożyło, zakręcić kołem i sprawdzić czy nic nie trze. Jeśli coś trze lub koło blokuje to oznacza jakieś wieksze problemy z układem
Opuszczamy auto i bierzemy sie za drugą stronę ew. drugie piwko:P
Po skończonej pracy możemy sie tylko napawać widokiem naszego autka w garażu lub też przejechać się i sprawdzić czy nasze hamulce wciaż działają:) Do czego nie namawiam, bo "nie prowadzę po alkoholu"
Czas pracy jakieś 2h la dwóch osób (czyli piwka x2 , lub 5h w moim przypadku.
Na dłuższą metę nie jest to skuteczna operacja jak wymiana zacisków, jednak wystarczająca jeśli mamy problemy z zapieczonymi tłoczkami. Dobrze też, by było wymienić płyn hamulcowy na nowy i/lub uszczelniacze, i osłonki tłoczków w zacisku. Mam nadzieję że ten poradnik się komuś przyda.
Coś na słabo hamującą serie S14/S14a + wymiana klocków przód
Moderator: Moderator
- miruglosnik
- Proszę nie bić nowego
- Posty: 6
- Rejestracja: czw 05 lut, 2009 13:07
- Lokalizacja: Włocławek/Cork
- Kontakt:
Ostatnio zmieniony pt 01 maja, 2009 00:08 przez miruglosnik, łącznie zmieniany 1 raz.
- roball
- -#Moderator
- Posty: 3140
- Rejestracja: śr 29 cze, 2005 21:33
- Lokalizacja: dziura na zachód od Wieliczki
Jak się ma więcej $$$ do dyspozycji to można przy takiej robocie zapodać rowkowane tarcze (zwłaszcza do miększego klocka o wsp. tarcia > 0.3). Pracy niewiele więcej a siła hamowania dużo lepsza ...
Niestety na w miarę solidne rowkowane tarcze trzeba wywalić trochę kasy (~500zł) ... a nie radzę zakładać bezimiennej chińszczyzny (pogną się po pierwszym hamowaniu)
Niestety na w miarę solidne rowkowane tarcze trzeba wywalić trochę kasy (~500zł) ... a nie radzę zakładać bezimiennej chińszczyzny (pogną się po pierwszym hamowaniu)
Człowiek człowiekowi wilkiem,
a zombie zombie zombie...
a zombie zombie zombie...
dodam od siebie że można wcześniej zakupić na db-power.co.uk za 38ł (2x po 19ł) zestaw do odbudowy zacisku - wszystkie gumki, uszczelki, opaski metalowe - wtedy wyjmujesz tłoczki, wszystko czyścisz, zmieniasz uszczelnienia, gumki osłaniające i masz full nowe zaciski
-
- Proszę nie bić nowego
- Posty: 6
- Rejestracja: pt 31 paź, 2008 16:56
-
- Proszę nie bić nowego
- Posty: 6
- Rejestracja: pt 31 paź, 2008 16:56