Świece

Porady jak co zrobić w naszych autach

Moderator: Moderator

PiotrekŁDZ
Prime Druciarz
Posty: 1598
Rejestracja: sob 18 kwie, 2009 19:47
Lokalizacja: Łódź

Pomyślałem że dobrym pomysłem będzie zebranie info na temat świec zapłonowych!

Często szukam na telo wątku o świecach jak już jestem w intercarsie a wiadomo jak nasza wyszukiwarka działa ;O...

Słowem wstępu napisze że mamy dwa główne rodzaje świec. Irydowe(~60zł/szt) i tak zwane "miedziaki"(6-15zł/szt). Irydowe charakteryzują się wyższą wytrzymałością i przebiegami natomiast za miedziakami przemawia głównie cena i to że tak naprawdę nic nie tracimy...

irydowe- teoretycznie ~120tys. przebiegu
miedziaki-~koło 30tyś przebiegu.

Ale to są przebiegi dla zwykłych silników. CA potrafi bardzo szybko wykończyć świece tymbardziej jak coś niedomaga-przelewa/niedolewa, zły zapłon, duży boost etc... Bez względu czy są to świece droższe czy tańsze!

Ja jestem zwolennikiem miedziaków. Silnik pracuje na nich identycznie a cena pozwala na częstszą zmianę co przy nismo jest ważne. Wiadomo że świeca potrafi się upalić, zalać(to też zabija świece) czy ukruszyć jak często się grzebie przy silniku! Więc moim zdaniem w takich silnikach jak ca warto mieć świece tańsze i móc je częściej zmieniać. Oczywiście jak ktoś ma odpowiednie fundusze to może tak robić z irydowymi.

Słów kilka o ciepłocie świecy:

Ciepłota świecy oznacza skuteczność odprowadzania ciepła przez świece z komory spalania. Co za tym idze świece zimniejsze będą bardziej trwałe i zdrowsze dla naszego silnika. Teoretycznie mogą być problemy z odpaleniem w zimie ale w praktyce nie ma to znaczenia!

Ciepłota oznaczana jest numerem. CZYM WYŻSZA LICZBA TYM ŚWIECA ZIMNIEJSZA!

Nissan do ca zaleca świece o ciepłocie 6-według numeracji NGK i 20 według numeracji DENSO(tu jeden stopień zimniejsza to skok o 2 w numerze świecy-zimniejsze denso to 22).

Zalecenia nissana można olać i kupowac odrazu świece zimniejsze czyli 7 u ngk i 22 u denso.


Obrazek
(dzięki ziperrr)


A jakie dokładnie modele kupować?

Z miedziaków polecam DENSO:

densq22pr-u11

Lub:

NGK bcpr7es-11

Osobiście wolę denso-wydaje mi się że mają dużo wytrzymalszą ceramikę więc można je wykręcać i wkręcać bez obawy o ukruszenie ceramiki.

Do tego przy ngk po jakimś przebiegu pojawia się takjakby wyciek z komory spalania przez świeceO.o

Wygląda to tak jakby łączenie ceramika-gwint traciło swoją szczelność i kompresja minimalnie tamtędy ucieka zostawiając brązowo-czarny nalot.

Bosha i chempiona nie miałem okazji testować więc nie będę oceniał ale postaram się znaleźć info na temat modelu nadającego się do CA.

Co do świec irydowych to dopisze wieczorem. Musze spytać Binia, bo on obczaił chyba wszystkie irydowe jakie się dało zamontować do CA :lol:

Was tez proszę o wypowiadanie się co do tematu, najwyżej potem się scali info w jednym poście.

Wydaje mi się że taki FAQ co do świec będzie fajną sprawą, bo mimo że jest trochę info o świecach na forum to są one mocno rozproszone! Jeśli moderatorzy zdecydują inaczej to do kosza!

Świece do ca(miedziaki):

NGK:

bcpr7es-11 ok. 11zł

bcpr6es-11 ok. 10zł


Denso

densq22pr-u11 w IC 13-14zł


densq20pr-u11 13zł


CA18 irydowe:

NGK:

---------------- |
BCPR7EIX-11|
------------ ok. 40zł
BCPR6EIX-11|
---------------- |


Denso:
-------|
IQ20 |
IQ22 |
IQ24 ------------od 40 do 55 zł
IQ27 |
IQ31 |
-------|


CA18 świece platynowe:

NGK

-------------- --|
PFR7A-11 |
------------ ok. 60+zł
PFR6A-11 |
---------------- |

Denso

-------------- --|
PQ22R |
------------ ok. 55-60zł
PQ24R |
---------------- |



z przerwą 0.8

PK22PRP8



Świece do SR20DET:

Miedziaki:

NGK
BKR7E|
BKR6E|-----------ok 10zł



Irydowe:

NGK

BKR7EIX-------|
| 45-50zł
BKR6EIX-------|

Denso


Potem dopisze reszte jeszcze...
Ostatnio zmieniony śr 11 sty, 2012 16:57 przez PiotrekŁDZ, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
Binio_
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 4684
Rejestracja: wt 30 maja, 2006 01:19
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

modele świec irydowych z palety denso to odpowiednio:
IQ20
IQ22
IQ24
IQ27
IQ31

Możną również wzbogacić temat o informację o szczelinie na świecy ale mi sie już nie chce :D
Awatar użytkownika
erison
Postojebca
Postojebca
Posty: 1619
Rejestracja: śr 06 sie, 2008 21:42
Lokalizacja: Bydgoszcz

zapomniałeś o platynówkach.

Piotrek czy ty w ogóle jeździłeś na innych świecach niż miedziaki ?

Nie chce ni się rozpisywać to wklej swój post z NT.

Różnica w świecach miedzy CA a SR jest głównie wysokość oznaczana jako ISO lub JIS

CA - JIS - 53,0mm
SR - ISO - 50,5mm

Wiec świecę z SR-a będą pasować o ile węgliki lub sprężynki dobrze będą dotykać do świecy.
Na moje jest tak duży wybór świec że nie warto tu kombinować.

Druga rzecz to materiał z jakiego wykonany jest rdzeń świecy.
Nic nie szkodzi na przeszkodzie jeżdżenia na zwykłych świecach ale w przypadku wyższego EGT jest możliwość stopienia się rdzenia świecy.
Rdzenie są robione z irydy bądź platyny ponieważ te metale maja wyższą temp płynięcia.
Zwykłe miedziaki mogą popłynąć przy EGT 1000'C - mogą ale nie muszą.
Platyna przy 1716'C wiec tutaj już można zapomnieć o problemie a przy Irydzie jeszcze więcej.
Obrazek



Przerwa powinna być taka jaka jest zalecana dla CA 1,1mm. Mniejszą przerwę na świecach stosuje się przy dużych doładowaniach gdzie jest możliwość tzw. "Zdmuchnięcia iskry" wiec wtedy przerwa 0,8mm.
np.
BCPR6EIX-11 przerwa 1,1mm
BCPR6EIX przerwa 0,8mm

Przy czym świece irydowe i platynowe potrzebują mniej energii aby powstał stabilny łuk elektryczny czyli ciężej je zdmuchnąć od zwykłych miedziaków przy zachowaniu tej samej przerwy.

Świece irydowe jak i platynowe maja bardzo długie okresy eksploatacji, kilkukrotnie dłuższe niż miedziaki. Wiec zakup takich świec jest wydatkiem w większości przypadków jednorazowym.

Tutaj macie zestawienie odpowiedników ciepłoty świec
Obrazek

Zazwyczaj świece o stopień zimniejsza zmniejsza temp.komory spalania od 70 do 100'C ale zależy to jeszcze od innych czynników.

W CA cewki zapłonowe i tak pracują na 75% swoich możliwości przy wysokich obrotach.
Podniesienie efektywności cewek skraca ich żywotność.

Obrazek


Obrazek
Obrazek

Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
kamil 240
Stały gość
Stały gość
Posty: 259
Rejestracja: wt 11 gru, 2007 18:46
Lokalizacja: z grubej rury 2,5cala

dla mnie liczy sie tylko Denso testowałem w benzyniakach i polecam.

Co do championa to Fota tym handluje robia dla niej chinczycy tak samo jak i filtry kagera - syf ale cena tania bardzo choć czasem porównywalna cena z innymi firmami zalezy do jakiego silnika. Zdazylo mi sie jak hurtownia przywiozła to odstępy na elektrodach poustawiane w caly swiat. jesli ktos sie zdecyduje to niech sprawdzi przerwę na elektrodzie

NGK - super katalogi i czytelnie wszystko najlatwiej dobrac do silnika najbardziej chodliwa firma teraz w swiecach. Spotkałem sie z rożnymi opinkami od klientów więcej z pozytywnymi duzo negatywów słyszałem o świecach żarowych tej firmy. Ceny z gordona hurtowni NGK sa niezle i dlatego sie super sprzedaja

Bosch teraz dobrze sie sprzedaje do gazu 1 elektrodowki fota porobila ceny konkurencyjne bardzo za swiece przeznaczone do lpg. Polecalbym swiece z tej firmy tylko do gazu
Duzo opinji slysze od klientow ze bosch to juz nie ten co kiedys

jeszcze jest iskra - niby japonska technologia haha sprzedalem 1 komplet i po 2 tygodniach gosc przyszedl i mowi ze rzucil za psem i zamowilem mu komplecik ngk i tak to sie wyleczylem z iskry. Do jednosladow malej poj. cos tam sie sprzedaje ale sporadycznie
Awatar użytkownika
borimichal
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 2728
Rejestracja: czw 29 mar, 2007 17:19
Lokalizacja: Skoczów

erison-glowna roznica miedzy platyna/iryda i miedziakiem jest cena(jak sie swieca sypnie)
my nie robimy przebiegów rzedu 120k rocznie tylko kilka tysiecy rocznie wiec ich wytrzymalosc jest nam niepotrzebna.

platynokwa czy iryda jak jest za goraca stopi sie tak samo szybko jak miedziak-testowane.
lepiej zaplacic za komplet swiec 60zł niz 200zł ;)
testowałem zwykle miedziaki ngk w sr`e(lekko sklepane) gdzie dmuchane bylo 1.4 bara i nic sie z nimi nie działo,a fura nawet nie "krzypła".

jak komus by sie chcialo zrobcie jeszcze zestawienie swiec do sr`a

najwyzej pozniej przeniesiemy temat gdzie indziej
Ostatnio zmieniony pn 09 sty, 2012 21:57 przez borimichal, łącznie zmieniany 1 raz.
PiotrekŁDZ
Prime Druciarz
Posty: 1598
Rejestracja: sob 18 kwie, 2009 19:47
Lokalizacja: Łódź

No to wyszło że trochę głupot wypisałem w swoim poście :oops: Dzięki Eri za korekte.

Testował ktoś miedziaki vs. irydowe/platynowe? Była odczuwalna różnica ? Może jednak na wyrost napisałem że silnik nie pracuje na irydowych lepiej, bo jeśli faktycznie mają lepsza iskrę to może silnik nieco lepeij chodzić?


Znajdę zaraz jakieś info o świecach do sr, ale dobrze jakby jakiś użytkownik potem napisał jak jest w praktyce!

Możemy jeszcze powypisywać modele(najlepiej z cenami), które polecamy i będzie dobry i łatwy do znalezienia temat!

Bori można by przenieść, bo to w sumie dział zrób to sam, ale mi chodziło o to żeby wątek był łatwy do znalezienia np z komórki w sklepie... a tak to pójdzie gdzieś na dalsze strony i będzie po temacie....
Ostatnio zmieniony pn 09 sty, 2012 22:28 przez PiotrekŁDZ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
erison
Postojebca
Postojebca
Posty: 1619
Rejestracja: śr 06 sie, 2008 21:42
Lokalizacja: Bydgoszcz

Faktycznie ,Bori i tu masz racje bo stopi się ale ta uziemiająca część elektrody ale nie rdzeń. tzw. Ground electrode.

Piotrek twoje odczucia są prawidłowe. Nie odczuje się prawie różnicy po zmianie z miedziaków na platynówki poza poprawą kultury pracy.
Awatar użytkownika
borimichal
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 2728
Rejestracja: czw 29 mar, 2007 17:19
Lokalizacja: Skoczów

erison pisze:Faktycznie ,Bori i tu masz racje bo stopi się ale ta uziemiająca część elektrody ale nie rdzeń. tzw. Ground electrode.

Piotrek twoje odczucia są prawidłowe. Nie odczuje się prawie różnicy po zmianie z miedziaków na platynówki poza poprawą kultury pracy.
to elektrody w miedziaku mi jeszce nie stopilo ;)
pozatym niewazne co stopi b swieca i tak pojdzie do wyrzucenia

co do poprawy kultury pracy -ja tego nie odczułem ;)
Awatar użytkownika
Binio_
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 4684
Rejestracja: wt 30 maja, 2006 01:19
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

borimichal pisze: co do poprawy kultury pracy -ja tego nie odczułem ;)
Bo ty nie pracujesz z samochodami kulturalnie więc nie odczujesz tego :D


Ja jeździłem głownie na irydowych i wiem jedno , porządnie zalana świeca olejem czy benzyną idzie do kosza , bez znaczenia czy platynowa czy irydowa czy miedziana.

W tym sezonie gdzie kilometrów zrobiłem tyle co nic poszło do kosza z 6-8 świec i każda za 40-50zł :/
Tomek89
Postojebca
Postojebca
Posty: 1608
Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
Kontakt:

aż mi się wierzyć nie chce
jakie masz na myśli zalanie?
przy odpaleniu czy na zimno czy jak zacznie zalewać wachą na gorąco na wskutek uszkodzenia np przepływki a w wypadku oleju jak sypnie się turbo lub uszczela poleci pod głową i płyn czy olej siknie?


chodzi o szok termiczny czy coś?
Rice is nice
Obrazek
PiotrekŁDZ
Prime Druciarz
Posty: 1598
Rejestracja: sob 18 kwie, 2009 19:47
Lokalizacja: Łódź

Mi tez sie w to wierzyć nie chce ale podobno brt tak twierdził i Binio już kilka świec ząłatwił w ten sposób... Czytając anglojęzyczne fora w poszukiwaniu info o świecach przypadkiem przeczytałem info że świece irydowe nei są dobre do turbo bo sa bardziej podatne na zalanie, a turbo chodzi bardziej bogato.

Albo chodziło o to że konkretnie sr kolesia co pisał chodzi bogato i dlatego nei chciał wydawać kasy na zmiane świec co chwila... :mrgreen:

Tak czy siak było to potwierdzenie że świece mogą się popsuć od zalania, chociaz sam też nie wiem jak to miało by działać.... :?
Ostatnio zmieniony śr 11 sty, 2012 21:11 przez PiotrekŁDZ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
borimichal
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 2728
Rejestracja: czw 29 mar, 2007 17:19
Lokalizacja: Skoczów

nie wiem o jakich zalaniach mowicie,nie wiem jak wasze swiece sie zalewaja,ale moje jak nie chcialy odpalic to wyczyszczone zalozone i smigaly jak dawniej(miedziaki i irydy) :P

co do kulturalnej pracy to nie odczułem zadnych najmniejszych roznic miedzy miedziakiem a iryda. niewazne czy przy bucie czy spokojnej jezdzie.
to tylko przereklamowany poglad(jak dla mnie) ;)
Awatar użytkownika
Binio_
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 4684
Rejestracja: wt 30 maja, 2006 01:19
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

PiotrekŁDZ pisze:Mi tez sie w to wierzyć nie chce ale podobno brt tak twierdził i Binio już kilka świec ząłatwił w ten sposób...
Ostatni objaw jaki u mnie był , po wymianie świecy która miała podejrzenie bycia zalaną wcześniej , auto nie prazyło na wolnych obrotach wogole , dopiero jak wrzucilismy dobrą swieczkę , problem zniknął.

Jak masz wywalone porzadnie uszczelniacze w głowicy i do komory spalania dostaje sie olej to moze dojsc do zalania świecy olejem a następnie paliwem lub do innego procesu w skutku czego zostanie zalana paliwem i nie bedzie paliła , jak przejedziemy tak np 1-10km na niepalącym jednym garnku bez odłączenia wtrysku to nie dość ze ładnie zalejemy paliwem cylinder to świeca idzie do kosza.

Jak ktoś niedowierza to mam pewnie z komplet świec NGK irydowych po przelocie max 200km , oddam za 1/4 ceny nowych ;)
Awatar użytkownika
erison
Postojebca
Postojebca
Posty: 1619
Rejestracja: śr 06 sie, 2008 21:42
Lokalizacja: Bydgoszcz

Obrazek
wiszene
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 529
Rejestracja: pt 15 lut, 2008 13:19
Lokalizacja: świętokrzyskie
Kontakt:

A ja powiem Wam,że jak miałem CA i jezdziłem na normalnych świecach przy stage 2 to czegoś mi brakowało,wtedy zamówiłem u Gelo platynowe "siódemki" i odczułem dużą różnicę auto lepiej się wkręcało,i to było na prawdę odczuwalne w moim przypadku;)

Chciałbym zapytać gdzie można kupić zimniejsze swiece do SR-a?? Platynowe czy tam irydowe. Może ktoś polecić jakiś sklep z takimi świecami??? Dzieki z góry:)
S13 1JZ
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to Sam”