Wymiana paska rozrządu
W silniku CA18DET (czyli w większości Nissanów 200SX S13) mamy do czynienia z elastycznym paskiem napędzającym koła rozrządu.
Pasek ten powinno się wymieniać najlepiej po kupnie samochodu (bo nigdy niewiadomo czy poprzedni właściciel w ogóle go wymieniał) oraz po zrobieniu ok. 100000km (tak zaleca instrukcja).
W przypadku zerwania paska podczas jazdy na 99% mamy silnik przynajmniej do kapitalnego remontu. Mogą połamać się zawory, odłamki metalu mogą porysować gładzie cylindrów, mogą pokrzywić się korbowody itd. ... Jak widać warto wymieniać pasek ?
Przy okazji wymiany paska warto wymienić także łożyska napinacza paska oraz uszczelnienia wałków rozrządu oraz wału głównego.
Koszt paska i łożysk to około 360zł, koszt uszczelniaczy to około 30zł. Koszt niewielki a mamy pewność, że zrobiliśmy wszystko co możemy za jednym razem.
Jak się zabrać do wymiany.
1. Odkręcamy 3 śruby wentylatora i wyciągamy go
2. Odkręcamy osłonę wentylatora (musimy zrobić to ostrożnie aby jej nie połamać)
3. Teraz mamy dostęp do osłony paska.
4. Odkręcamy teraz CAS (czyli czujnik położenia wału)
5. Odkręcamy osłonę paska (składa się z 2 elementów)
6. Luzujemy alternator oraz pompę wspomagania i zdejmujemy paski klinowe
7. Odkręcamy koło napędowe pasków alternatora i pompy wspomagania
8. Luzujemy napinacz paska rozrządu
9. Teraz możemy wreszcie zdjąć stary pasek
Aby wymienić uszczelniacze wałków rozrządu oraz wału:
1. Odkręcamy koła zębate wałków (na szczęście nie da ich się inaczej niż prawidłowo założyć)
2. Odkręcamy metalową osłonę
Widzimy teraz na jednym i drugim wałku uszczelniacze (zimmeringi). Stare wydłubujemy płaskim śrubokrętem i zakładamy nowe. Musimy pamiętać aby delikatnie i równo je wbić.
Po wymianie przykręcamy metalową osłonę i przykręcamy koła zębate.
Pozostało wymienić uszczelniacz wału.
1. Wyciągamy zębatkę napędową paska (uważajmy na KLIN !)
2. wyciągamy blaszaną podkładkę
Uszczelniacz zmieniamy tak samo jak uszczelniacze wałków.
Teraz wkładamy podkładkę i zakładamy zębatkę (warto przesmarować wewnętrzny otwór zwykłym smarem maszynowym aby na przyszłość nie było problemu ze ściągnięciem tej zębatki) Pamiętajmy o KLINIE !
Zajmijmy się dalej rozrządem.
1. Odkręcamy teraz łożysko napinacza oraz drugie nieruchome łożysko i zastępujemy je nowymi
2. Jesteśmy teraz gotowi do kluczowej operacji czyli (prawidłowego) założenia paska
3. Ustalamy koła zębate wałków oraz zębatkę na wale na znakach jak na obrazku.
4. Zakładamy pasek cały czas patrząc czy znaki się zgadzają.
5. Gdy już założymy pasek napinamy go za pomocą napinacza (nie może być luźny ale także nie można zbyt mocno go naciągnąć) i patrzymy na znaki, jeżeli wszystko jest zrobione prawidłowo możemy całość poskładać.
6. Zakładamy osłony, zakładamy koło napędowe pasków i zakładamy paski, naciągamy pasek alternatora, naciągamy pasek pompy wspomagania (i dokręcamy alternator i pompę)
7. Zakładamy osłonę wentylatora i zakładamy wentylator.
8. Teraz montujemy CAS. Pamiętajmy aby teraz ustawić prawidłowo zapłon !
[ Komentarz dodany przez: ToM: Czw 12 Cze, 2008 02:11 ]
Artykulik przysłany już dość dawno przez Blurka - pozwoliłem sobie go zamieścić na forum.
Wymaiana paska rozrzadu CA18DET by Blurek
Moderator: Moderator
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez blurek, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
to jest opis do ca18det ktory jest na pasku, sr20det jest na lancuchu