Strona 1 z 1

Naprawiamy pompę sprzęgła w S13

: śr 24 wrz, 2008 17:00
autor: TiGRA
Witam

Z racji tego, iż padła mi pompa sprzęgła //wyciek płynu po pedale sprzęgła// doszedłem do wniosku, że nie będę płacił nikomu za robotę i zrobiłem sobie sam :mrgreen:

Przystępując do naprawy tej pompki należy uzbroić się w:

1. Porządny śrubokręt z płaską końcówką
2. Klucz nasadowy 12
3. Naprawdę solidny klucz otwarty 10
4. Kombinerki >> też solidne
5. Małe szczypce
6. Malutki śrubokręt płaski (precyzyjne narzędzie musi myć)
7. Mocna kawa/paczka fajek *

*- niepotrzebne skreślić

Całkowity koszt naprawy w moim przypadku wyniósł 11,10 PLN
Tyle kosztuje Zestaw naprawczy pompy sprzęgła zamawiany w INTERCARS'ie.


Tak to to wygląda:

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

OK

Całość rozpoczynamy od wyssania czymś (np. strzykawką) płynu ze zbiorniczka // o ile jeszcze tam jest. Potem w niezbyt komfortowej pozycji głową w dół i dobieramy się do mocowania tłoka przy pedale.
Widać tam sworzeń i zawleczkę.
Wyciągamy zawleczkę i sworzeń powinien bez większych oporów nam wyskoczyć.

Obrazek

Obrazek

ObrazekObrazek

W efekcie powyższych działań powinniśmy otrzymać taki widok na podłodze :D

Obrazek

Po otrząśnięciu się i dojściu do siebie przechodzimy do komory silnika.
Widok na pompę.


Obrazek

Kluczem nasadowym 12 demontujemy dwie nakrętki trzymające pompę na miejscu.

Górna.

Obrazek

Dolna.

ObrazekObrazek

Delikatnie wyciągamy pompę.

Obrazek

Jak widać na powyższym zdjęciu nadal mam przykręcony przewód od wysprzęglika (czy jak to się tam nazywa).
Na zdjęciu niżej widać dokładnie co trzeba odkręcić żeby w pełni uwolnić pompę. Mi niestety się nie udało, więc radzę uważać. Klucz 10 potrzebny do tej operacji załatwił mi tą nakrętkę na okrągło. :alientwo:

ObrazekObrazek

Nie zrażając się niepowodzeniem z tamtą nakrętką bierzemy się za śrubę ograniczającą skok tłoka wewnątrz pompy. Solidny płaski śrubokręt i delikatne puknięcie młoteczkiem powinno załatwić sprawę.
WAŻNE!!! NIE WYKRĘCAĆ CAŁKOWICIE TEJ ŚRUBY!! POPUŚCIĆ JĄ TYLKO!!

ObrazekObrazek

Zdejmujemy gumę która będzie wymieniona.
Dobieramy się teraz do popychadła tłoka :mrgreen:
Krócej mówiąc jest to kawał pręta z zaokrągloną główką i podkładką dociśnięty dziwną zawleczką. Tu przyda się śrubokręcik precyzyjny żeby wyciągnąć tą zawleczkę :D

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

W ramach szeroko pojętego luzu demontujemy plastikowy cylinder zbiorniczka na płyn lekko przekręcając i zsuwając go z mocowania na pompie.

ObrazekObrazek

Tak przygotowani wykręcamy wcześniej wspomnianą śrubę pilnując żeby tłok wewnątrz pompy nam nie wystrzelił (przytrzymujemy go palcem wciskając do środka).

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

No i mamy tłoka w całej swej okazałości. :mrgreen:

ObrazekObrazek

Dobieramy się do tłoka i zdejmujemy zużyte gumki.

ObrazekObrazek

Tak wygląda porównanie nowej gumki (lewa) i starej (prawa)

Obrazek

Obrazek

Czyścimy tłoka i delikatnie zakładamy świeże gumki :mrgreen: oraz sprężynę.

Obrazek

Powoli i ostrożnie zakładamy tłok na pompę.

Obrazek

Czyścimy śrubę prowadzącą tłok i zmieniamy gumowy o-ring na nowy.

Obrazek

Obrazek

Po zainstalowaniu tłoka wkręcamy śrubę prowadzącą.

Obrazek

Zakładamy podkładkę i nową gumę na popychacz :D

Obrazek

Zakładamy popychacz i dociskamy zawleczką.

Obrazek

Zakładamy gumę na pompę.

Obrazek

Obrazek

Zakładamy nakrętkę i uchwyt na popychacz.

Obrazek

Obrazek

Kolejną częścią jest cylinder zbiornika płynu.

Obrazek

Po dokręceniu wszystkiego możemy zakładać pompę w jej dedykowane miejsce.

Obrazek

Gdy już mamy pompę zamontowaną na ramie możemy zalać płynem (w/g serwisówki ma to być płyn DOT-3)

Obrazek

Obrazek

Teraz pozostaje tylko zamocować popychacz do pedału sprzęgła używając wcześniej wyjętego trzpienia i zawleczki, a po tym bawić się w odpowietrzenie układu.
Co jakiś czas dolewka płynu będzie potrzebna.
Ja się bawiłem z tym 30 minut (naprawa), a odpowietrzałem prawie 3 godziny :evil: :angered:


Tyle ode mnie. Może się komus przyda.


Pozdro.

: wt 30 wrz, 2008 19:41
autor: Ban0ff
to ja dodam od siebie ze najlepiej sie uzbroic w taki kluczyk do przewodow hamulcowych, jeszcze jak ktos ma dobrej firmy to jest szansa ze sie uda, tanie i nie trzymajace wymiarow klucze najczesciej sie przekreca

ObrazekObrazek

pozdro

: wt 30 wrz, 2008 20:21
autor: raven155
Po przeczytaniu tego tematu padlo mi sprzeglo, serio :mrgreen:

Co do odkrecania przewodu, ja podeszlem najpierw z zwyklym kluczem po chwili wiedzialem co sie swieci i siegnalem po zabke. Poszlo bezproblemowo.

: śr 20 paź, 2010 09:36
autor: jano86
Dodam od siebie, że warto wymienić jeszcze jedną gumkę. U mnie była ona winna zapadaniu sie pedału sprzęgła.

Znajduje się po przykrywką z dziurkami w miejscu gdzie mocuje się sprężynę. Jest ona na małym tłoczku.
Zdjęcia najlepiej wyjaśnią o co chodzi:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: śr 20 paź, 2010 18:55
autor: bybs
Janek a ona, ta gumka tez jest w zestawie czy nie ???
swego czasu wymieniealem gumki ale juz nie pamieta:)
plus dla Janka :)

: czw 21 paź, 2010 17:31
autor: Dasiek
jest, chociaz ja nie mialem ta pod srubke w obudowie (ktora ogranicza skok tłoka)

: czw 03 lis, 2011 19:48
autor: BUGALUS
dostałem dziś ten zestaw jest 5 gumek no ale nawet żaba chydrauliczna nie dała rady tej małej śrubce wiec jutro cała praca będzie pod chmurką :D

: czw 02 maja, 2013 01:42
autor: Andy
to ja dodam od siebie ze jak ktos je duzo Stejków i ma "krzepe w lapie" to te nakredki od wezykow na klucz 10 (te ktora Tigra załatwil na "okrągło") bardzo fajnie odkreca sie kombinerkami lub szczypcami - ale takimi majacymi zabkowane "oczko"

Obrazek

lub najlepiej szczypcami

Obrazek


ja tym sposobem odkrecilem wszystkie nakredki w wezach hamulcowych oraz wszystkie na wezykach od sprzegla bez wiekszego problemu nie uszkadzajac ich znacznie

jedyne co trzeba pamietac, to fakt ze aby to skutecznie zadzialalo, to kombinerki musza byc bardzo mocno zacisniete - tak aby sie nie slizgaly i nie obkrecaly na nakredce