Strona 1 z 2

Instalacja MBC - Manual Boost Control

: sob 15 lis, 2008 17:26
autor: Nurek200SX
MBC ? Manual Boost Controller

MBC - urządzenie służące do podniesienia ciśnienia doładowania w silnikach turbodoładowanych. Prosta zasada działania oparta na opóźnieniu działania siłownika wastegate.
Przy zastosowaniu tego urządzenia potrzebny jest także wskaźnik ciśnienia doładowania.
MBC podnosi moc kiedy skręcamy przepływ a kiedy odkęcamy to obniżamy do wartości ustawionej na WG.

Schemat podłączenia MBC przepływowego.
Obrazek
Przykład:
Obrazek

Schemat podłączenia MBC ciśnieniowego.

W zależności od posiadanego MBC schemat podłączenia będzie wyglądał tak:
Nr 1
Obrazek
Lub drugi sposób z innym MBC:
Nr 2

Obrazek

Przykład:
Nr 1
Obrazek
Nr 2
Obrazek

: wt 06 sty, 2009 22:19
autor: nyskas13
witam,
mam pytanie co do podlaczenia numer 1 czyli mbc cisnieniowego, mam pewne watpliwosci gdzie podpiac wylot z mbc ... pod bova??czy gdzie??
chyba ze istnieje mozliwosc podlaczenia mbc cisnieniowego tak jak mbc przeplywowego??jezeli tak bym podpial nic nie stanie sie z mbc-kiem?
prosze o odpowiedz.pozdrawiam

: śr 07 sty, 2009 00:04
autor: scooter
nyskas13 pisze:witam,
mam pytanie co do podlaczenia numer 1 czyli mbc cisnieniowego, mam pewne watpliwosci gdzie podpiac wylot z mbc ... pod bova??czy gdzie??
chyba ze istnieje mozliwosc podlaczenia mbc cisnieniowego tak jak mbc przeplywowego??jezeli tak bym podpial nic nie stanie sie z mbc-kiem?
prosze o odpowiedz.pozdrawiam
masz tam 3 rureczki :
-1 podpinasz pod WG
-2 środkową zostawiasz wolną
-3 podpinasz pod muszlę zimną lub jak najbliżej niej na rurach

nic mu się nie stanie i kto ci nagadał o podłączeniu pod bova ??
a za ortografie to zastrzelić Cię tylko :angered:

: śr 07 sty, 2009 01:04
autor: roball
właściwie to nie ma znaczenia gdzie się podepniesz, nawet pod kolektor (podciśnienie dociśnie kuleczkę na spółę ze sprężyną) - i tak ustawia się ciśnienie takie jak pokazuje wskaźnik

dla przypadku różnych podpięć i przy ustawieniu tego samego ciśnienia
jeśli podpięcie będzie pod muszlę to śruba regulacyjna będzie bardziej wkręcona, niż jak się podepnie za IC
WG otworzy się w tym samym momencie

natomiast podpięcie gołego WG pod kolektor (czyli do węża od BOV'a) nie jest najlepszym pomysłem,

: śr 07 sty, 2009 10:17
autor: StefanS
na rysunku jest napis "westgate" a powinno być "wastegate"

: śr 07 sty, 2009 10:57
autor: Forest
ja tylko dodam od siebie ze lepiej podpiac wylot sprowrotem do dolotu miedzy przeplywke a turbine . Przeciez jest to nie szczelnosc jak kazda inna i wywala bokiem zmierzone przez przeplywke powietrze ...

pozdro

: śr 07 sty, 2009 11:42
autor: roball
ale tylko to które znajduje się między MBC a WG i tylko wtedy gdy od strony WG jest wyższe ciśnienie (po zamknięciu zaworka)
sam oceń ile tego powietrza jest w WG i rurce która go łączy z MBC ;)

: śr 07 sty, 2009 13:00
autor: Forest
dla jasnosci :) mowie o przykladzie z 3 rysunku , miedzy dolotem a mbc masz cisnienia takie jakie daje turbina ( czyli jakies 0,2-0,4 bara wyzsze niz w kolektorze ale to niema znaczenia) częsc tego powietrza idzie w kosmos , częsc otwiera WG.
To MBC dziala poprostu na zasadzie rozdzielania przeplywu powietrza, niema tam jakies kulki i sprzezynki ,ktore ograniczaja przeplyw. Im wyzszy boost chcesz uzyskac tym wiecej powietrza przez MBC musi isc w kosmos. Dla przykladu:
Jesli WG od T28 otwiera sie seryjnie przy 0,6 , a na mbc ustawisz 1bara , tzn ze 0,4 bara idzie w kosmos tym wlasnie wylotem . oczywiscie sa to zaokragllone wartosci i wiadomo ze przekroj tam jest bardzo maly ale jest to jednak nieszczelnosc , poniewaz to powietrze tez przechodzi przez przeplywke .

pozdro

P.S latwo zrobic test:) podepnijcie pod ten wylot dlugi cienki wezyk , doprowadzcie go do kabiny i zobaczcie ile powietrze wylatuje z tamtad na 3 biegu przy WOT.


EDIT :
Druga sprawa jest taka ze kiedy jedziemy stala predkascia na podcisnieniu to zasysa tamtedy lewe powietrze. Te MBC nie sa kierunkowe .

: śr 07 sty, 2009 13:24
autor: roball
no to się nie dogadaliśmy, myślałem że chodzi ci o kanał wentylacyjny w mbc ze sprężynką ;)

w przypadku z rys. 3 faktycznie robi się dziura w dolocie..
a każdą dziurę w dolocie należy bezwzględnie załatać (oprócz wlotu do filtra :mrgreen: )

przy czym mam pewną wątpliwość,
trójnik ma strzałeczkę, jeśli to nie jest zawór kierunkowy to po co jest ta strzałka?
a jeśli jest zawór kierunkowy to lewe powietrze nie będzie tamtędy zasysane,
co nie zmienia faktu że przy nadciśnieniu robi się dziura ;)

: czw 08 sty, 2009 20:11
autor: nyskas13
witam ponownie, wiec mam rozumieć ze ten ''wylot'' z mbc mam albo zaślepić albo podpiąć po między filtr powietsza a turbo?? albo zrobić sobie z niego dodatkowy nadmuch hehe;D

ja mam ten mbc niebieski z dodatkowym trójnikiem ze stszałeczką...przykład nr1
szczerze to dalej nie wiem gdzie ten wylot najlepiej podpiąć a co do podłączenia pod bov-a
znalazłem w necie taki schemat i tez sie zdziwiłem...

: czw 08 sty, 2009 20:35
autor: Forest
wybrales chyba najgorszy model z tych trzech przedstawionych.
ale do rzeczy :

nie wolno Ci zatkac
najlepiej puscic w dolot . masz miejsce po PRCSV a jesli niemasz to zrob :)

i nie mysl o prowadzeniu tego mbc do kabiny , im krotsze weze tym lepiej . przy dlugich wezykach niestey cisnienie nie jest zbyt stabilne .

pozdro

: czw 08 sty, 2009 22:01
autor: nyskas13
dzięki za podpowiedz ten PRCSV to jest ta puszka po prawej stronie chłodnicy patrząc od przodu auta, jeżeli sie nie myle ona ma 3 wejścia do którego moge się podpiąć??, czy moze sie myle i tenPRCSV jest winnym miejscu jezeli tak to proszę o podpowiedz,

a tak szczerze nie moge podłączyc tego mbc nie używając tego trójnika ze stszałką, tak poprostu jak zwyklego mbc przeplywowego??

pozdrawiam

Dodano: Czw 08 Sty, 2009 22:09
sprostowanie ten PRCSV jest chyba przy power tranzystorku wiec tez ma 3 rurki wychodzace jak sie nie myle wiec do ktorej bedzie najlepiej sie podpiac...?? prosze o pomoc
pozdrawiam

: czw 08 sty, 2009 22:41
autor: roball
połącz PR (grzybek z tyłu kolektora do którego wchodzą węże paliwowe) bezpośrednio z kolektorem,
wywal PRCSV w cholerę,
dziurkę która zostanie w rurze przed turbo wykorzystaj na MBC

: śr 08 kwie, 2009 18:12
autor: ige
Panowie nie mieliscie moze problemu z "zacinajacym" sie mbc properfekta?U mnie chyba wystepuje bo nie widze innego wytlumaczenia tego co sie dzieje konkretnie wyglada to tak ze mbc dziala na zasadzie on/off :mrgreen: kiedy jest maksymalnie wykrecony to jest wszystko ok cisnienie takie jak na wg czyli 0,4bar.Problemy zaczynaja sie kiedy chcem podniesc cisnienie,wkrecalem po trochu sprawdzajac co sie dzieje i mozna krecic krecic az w pewnym momecie podnosi ale jest to skok odrazu do 0,9-1bar niema nic pomiedzy.W dodatku cofajac odrobine o pol-caly obrot wystepuje cos takiego ze cisnienie spada do 0,4bar i jest tak utrzymywane ale czesto zdaza sie ze nagle skacze do 0,9-1bar...puszczam gaz cisnienie spada wciskam znowu i jest 0,4 czyli totalnie losowo ale zawsze jest 0,4 albo w okolicach 1bar.Wydaje mi sie ze ta kuleczka ktora jest w srodku sie zacina bo innego wytlumaczenia nie widze?Dodam ze bez mbc wg trzyma rowno i bez pikow 0,4bar i wszystko jest ok.

ca18det,turbo t28 z seryjnym wg,podcisnienie dla mbc brane z kolektora ssacego z tego samego miejsca co dla wskaznika boosta itp

Jakies rady?Mozna przesmarowac czy psiknac wd40 ten mbc w srodku?

: śr 08 kwie, 2009 18:58
autor: ppp
też miałem kiedyś problemy z tą kuleczką,i generalnie jak za bardzo wykręcisz tą śrubę do regulacji to kulka wypada i lata gdzie chce.Więc jedyna rada rozkręc mbc,ustaw kulkę na sprężynce i skręc tak zeby nie wypadała :)