OIL CATCH TANK - TROSZKĘ TEORII

Artykuły dotyczące Tuningu i Techniki

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

Witam

W związku z pojawiającym się często problemem założenia Oil Catch Tank'a i za namową Scooter'a postanowiłem zrobic mały referat o sposobach montażu OCT na przykładzie CA18DET.

Poniżej znajdziecie parę opcji obiegu powietrza między pokrywami zaworów, PCV I puchą OCT // oil catch tank..
Podstawowy widok na obieg seryjny* //OEM JDM CA18DET//:

* Wersja europejska ma połączenie pokryw zawórów kolejnym wężykiem przez łącznik typu ?T? *

Obrazek



W kwestii formalnej dopiszę takie małe info.
Przewód odpowietrzania wychodzący z tyłu, z lewej pokrywy zaworów (strona z kolektorem dolotowym) biegnący wprost do bloku, jest bardzo rzadko brany pod uwagę przy przerabianiu obiegu odmy. W związku z czym pominę go? z małym wyjątkiem, ale o tym później.
Generalnie rurka odmy wychodząca z pokrywy wałka wydechowego jak i ssącego ma za zadanie wyrównac ciśnienie panujące w silniku poprzez zasysanie i oddawanie powietrza do układu dolotowego. Róźnica między nimi jest taka, że rurka odmy nad wałkiem ssącym działa tylko podciśnieniowo za sprawą zaworu jednokierunkowego PCV na kolektorze (powietrze jest tylko zasysane znad wałka ssącego). Zawór ten nie pozwala na wzrost ciśnienia powietrza w bloku w momencie jazdy na doładowaniu. Innaczej jest na stronie wydechowej. Tutaj układ niejako sam się reguluje. W momencie gdy ciśnienie jest za niskie układ zasysa świeże powietrze sprzed turbiny, natomiast gdy cisnienie jest zbyt wysokie wypycha powietrze w układ przed trubiną.

Poniżej opcje instalacji OCT

WARIANT 1:

Obrazek

Ta opcja pozostawia w obiegu zawór PCV i wyłapuje olej z odmy znad pokrywy zaworów wydechowych. pozwala równiez silnikowi zassac świerze powietrze przez filterek na OCT // rura za przepływomierzem zaślepiona //..

WARIANT 2:

Obrazek

Ta opcja pozostawia w obiegu zawór PCV dla pokrywy zaworów dolotowych również, lecz tu powietrze zasysane jest przez filtr powietrza przed przepływomierzem, a każdy przedmuch odmy znad zaworów wydechowych zostanie zwrócony do silnika za przepływomierzem jako zmierzone powietrze..

WARIANT 3:

Obrazek

Ta metoda eliminuje PCV, więc całość powietrza znad pokryw leci do OCT I jest wymieniana na świeże powietrze zassane przez filterek na OCT.

WARIANT 4:

Obrazek

Ta metoda jest prawie identyczna jak poprzednia, poza faktem oddzielnego poprowadzenia odmy osobnymi kanałami, co eliminuje efekt zbyt wysokiego ciśnienia, które może powodować uszkodzenia uszczelniaczy zaworów, itd... Jednakże niektóre OCT mogą wymagać małej modyfikacji w postaci filterka powietrza na dodatkowym wylocie..

WARIANT 5:

Obrazek

Powyższy wariant to delikatna modyfikacja układu rurek odmy w wersji europejskiej. Pomijamy PCV (zaślepiamy go) Łączenie kanałów i prowadzenie odmy tym systemem niweluje róznicę ciśnień pod pokrywami.

WARIANT 6:

Obrazek

Wariant prawie seryjny :D Mamy DWA tanki :D każdy kanał z osobna jest czyszczony z zanieczyszczeń.


WARIANT 7:

Obrazek
Obrazek

Ten wariant montażu OCT z zastosowaniem pomocniczego zaworu jednokierunkowego PCV działa zarówno w trybie doładowania jak i na podciśnieniu. Jednak minusem rozwiązania jest brak zasysania świeżego powietrza podczas pracy pod obciążeniem //BOOST//.

WARIANT 8:

Obrazek

Powyższy sposób montażu pozwala silnikowi zassać świeże powietrze znad pokrywy wałka ssącego. Niestety podejrzewam możliwość przekłamań w stosunku do MAF'a co może mieć wpływ na pracę silnika.

WARIANT 9:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

OSTATNI wariant. Podejrzewam, że chyba najodpowiedniejszy z wszystkich. Ponownie wykorzystujemy dodatkowy zawór PCV pozwalający tylko odessać przefiltrowane powietrze z OCT. Podstawową różnicą jest wykorzystanie rury wychodzącej z lewej strony, z tyłu pokrywy wałka ssącego. Normalnie rura ta jest połączona bezpośrednio ze skrzynią korbową. Do działania tego układu podstawowym warunkiem jest czystość właśnie tej rury. Dzięki zastosowaniu dwóch filterków mamy stale zasysane świeże powietrze, które przechodzi przez głowicę zabierając ze sobą olej w odmie do OCT.

Podsumowując...

To co wyżej napisałem nie służy żadnemu nakazowi stosowania. Nie sprawdzałem tych wariantów w praktyce //jeszcze//. Temat założony z racji częstych waśni na forum o montaż OCT. Wszystkie warianty zostały gdzieś, kiedyś zobaczone/wyczytane/usłyszane* i nie są mojego autorstwa. Komentarze do wariantów - wynik tłumaczenia + moje przemyślenia.

*- niepotrzebne skreślić

Proszę o konstruktywne komentarze i w szczególności wypowiedzi forumowiczów, którzy mają jakikolwiek z wariantów u siebie w samochodzie...
Ostatnio zmieniony pt 23 sty, 2009 22:40 przez TiGRA, łącznie zmieniany 1 raz.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
Forest
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 504
Rejestracja: ndz 22 sty, 2006 18:03
Lokalizacja: Poznan
Kontakt:

a ja mam pytanie :)

tzn widze ze przedstawiles wszystkie mozliwe spoboby podlaczenia , glownie dla wersji jp ale ok . Tylko to co jest naj istotniejsze . Masz pewnosc ze wszystkie te wersja beda dzialac poprawnie ? tzn nie wywali nam uszczelniaczy zaworowych bo to chyba pierwsze co pada.
Teoria teoria ale czy ktos praktykowal takie rozwiazania i obserwowal co sie potem dzieje ... bo niestety na logike to nieraz mozna sie przejechac ostro a remonty tanie nie sa :)

nie ktore nawet na logike nie wydaja mi sie najlepsze.


pozdro
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

W kwestii wyjaśnienia.

To co wyżej opisałem to wszystko zaobserwowane w różnych źródłach.
Pod każdym z wariantów staram sie pisać //wedle mojej wiedzy// co i jak.
Poza tym artykuł nadal jest w fazie pisania.
Muszę porobić grafiki do pozostałych trzech wariantów.

Na pocieszenie napiszę, że ostatni wariant #9, który dopiero opiszę będzie chyba idealnym rozwiązaniem na oczyszczanie odmy z oleju za pomocą OCT, bez ryzyka uszkodzeń, o których piszesz.

Ponadto mam zamiar wstawic info o alternatywie dla OCT :mrgreen:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
raven155
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 80
Rejestracja: czw 13 wrz, 2007 10:57
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

W tej chwili mam cos na ksztalt wariantu nr 3 i nie jest to za dobre.

Ogolnie po przeczytaniu watku o odmie na streetracingu to stwierdzam ze zaden z sposobow tu pokazanych nie jest satysfakcjonujacy z prostego powodu. Najwiecej syfu leci z odpowietrzenia skrzyni korbowej, a w CA18 wchodzi ono wprost do lewego dekla. Coprawda jest w nim system przegrodek i komor pozwalajacy osadzic sie tym grubszym syfom ale mimo wszystko wolalbym wylapac to w catch tanku.

Moim zdaniem Catch powinien byc wpiety w podcisnienie przynajmniej przed turbo, ale jesli ma dzialac i wylapywac olej to musi miec wate stalowa w srodku bo przez pusta puche jakich pelno na rynku opary oleju poprostu przeleca.

Mam catcha Greddy i wpiety w podcisnienie nie lapal kompletnie nic a w przewodach mokro. Po wypieciu cos lapie ale widac ze i tak wiekszosc wylatuje. Bardziej wyglada niz dziala.

Mam nadzieje na konstruktywne wypowiedzi w tym temacie i pochwalam idee zalozyciela ;) rysunki tez bdb.
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

raven155 pisze:...Najwiecej syfu leci z odpowietrzenia skrzyni korbowej, a w CA18 wchodzi ono wprost do lewego dekla. Coprawda jest w nim system przegrodek i komor pozwalajacy osadzic sie tym grubszym syfom ale mimo wszystko wolalbym wylapac to w catch tanku...
Właśnie uwzględnienie tej rury, o której piszesz będzie w wariancie #9 >> niestety nawet tak proste modelowanie 3D jest czasochłonne, ale jestem w trakcie przygotowywania render'ów pozostałych trzech setup'ów. OPIS I RENDERY WRZUCĘ CHYBA JUTRO.

Dzięki bardzo za wsparcie :mrgreen:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
Sadzak
Stały gość
Stały gość
Posty: 311
Rejestracja: ndz 05 sie, 2007 20:24
Lokalizacja: Imielin
Kontakt:

A bedzie schemat do SR20DET :?:
Nissan s13 x4 - sprzedane wszystkie
NISSAN 200SX S14 1jz GTE - Driftwóz był
Czesci do s13/s14-- >PW/GG
Tel. 505 185 641
Auto performance service- swapy, tuning, naprawy
Imielin ul.krótka 2
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

Na chwilę obecną to tylko na przykładzie CA robię.

Poza tym to tylko schematy... więc możesz wzorując się na nich montować OCT do SR'a.

Chociaż kto wie ... może i zrobię schemat do SR'a :mrgreen:

Dodano: Pią 23 Sty, 2009 22:41
SKOŃCZYŁEM REFERAT... :mrgreen: :alien:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
roball
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3140
Rejestracja: śr 29 cze, 2005 21:33
Lokalizacja: dziura na zachód od Wieliczki

dorzucę swoje 3gr,
a właściwie to 2gr StefanaS i mój 1gr :D

Stefan podniósł kwestię podciśnienia w pokrywach zaworów,
jest ono potrzebne do
1. odsysania oparów ze skrzyni korbowej
2. wyrównywania ciśnień

pkt 2 jest szczególnie ważny (przy czym jest nierozłączny z pkt1, więc oba są ważne :D ),
jeżeli w skrzyni korbowej pojawi się zbyt duże ciśnienie (na skutek blow-by czyli przedmuchów spalin przez pierścienie) to:
1. może wywalić simmeringi na wale
2. może się tak zdarzyć, że olej nie będzie spływał spod pokryw zaworów (nadciśnienie w skrzyni korbowej będzie go "trzymało" - spróbujcie ustawić do góry rurę od włączonego odkurzacza i nalać do niej wody :D )

w obu przypadkach skrajnym efektem jest brak oleju, jakie są następstwa to chyba wiadomo..

najsensowniejszym rozwiązaniem jest połączenie obu pokryw zaworów, skrzyni korbowej, OCT i atmosfery w jedno naczynie (połączone ;) )

wówczas wszędzie będzie panować ciśnienie w przybliżeniu atmosferyczne (zakładając że przekrój połączenia ze skrzynią korbową jest odpowiednio duży)
co powinno umożliwić w miarę swobodne spływanie oleju spod pokryw zaworów...

jeśli ktoś się zdecyduje na taki układ, to radzę zrobić następujący test

1. w miejsce korka oleju wkręcić plastikową lekko wgniecioną butelkę z szerokim gwintem (da się dopasować)
połączenie MUSI być szczelne, a gwint nie może włazić do środka
butelka oczywiście musi być absolutnie CZYSTA, zwłaszcza jak jest po czymś słodkim

2. odpalić auto (najpierw na wolnych obrotach, potem przegazówki)
cały czas należy obserwować czy do butelki nie jest wyrzucana znaczna ilość oleju, oraz jak zmienia się kształt butelki
jeśli oleju nie będzie przybywać a butelka wyprostuje się (i będzie miękka)
to znaczy że ciśnienia się wyrównują i olej może swobodnie przepływać z głowicy do miski olejowej - a gazy ze skrzyni korbowej mogą swobodnie przepływać do atmosfery ...

trochę to przypomina badanie chorych na astmę - tylko że tam jest maska ze specjalną gruszką ;)

PS
jeżeli komuś zależy na ekologii to radzę zostawić seryjne rozwiązanie,
jednak testy przeprowadzone przez osobę której rzetelności w pełni ufam, wykazały że odpięcie systemu odmy od kolektora i dolotu daje odczuwalną różnicę pracy silnika w zakresie najniższych obrotów (poniżej 2000) ..

PPS
nie biorę ŻADNEJ odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe po zmodyfikowaniu systemu odmy na podstawie powyższego tekstu
jak do każdej modyfikacji należy podchodzić z ROZUMEM i lepiej nic nie zmieniać jeśli się nie potrafi przewidzieć lub w porę zauważyć konsekwencji tych zmian ...

[ Dodano: Wto 27 Sty, 2009 19:44 ]
Tigra na schematach nie uwzględnił połączenia skrzyni korbowej z porywami zaworów,
przed jakimikolwiek modami warto przeczytać stronę EF & EC 134 - jest tam dokładnie wyjaśnione o co chodzi w tym wszystkim ;)
Człowiek człowiekowi wilkiem,
a zombie zombie zombie...
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

Roball pisze:...Tigra na schematach nie uwzględnił połączenia skrzyni korbowej z porywami zaworów...
W kwestii sprostowania >>> uwzględnione jest ale tylko w setupie #9.
Poza tym pisałem wcześniej, że znaleziono wszystkie setupy w necie//itd.//, ale żadnego nie testowałem.
Anyway Roball masz łeb :mrgreen:
Opisz albo narysuj nawet w 2D jak to widzisz i wyśli mi na PW to zrobię model 3D i wrzucimy do Twojego posta :mrgreen:
Niech ludzie mają pogląd na to co tu piszemy.



Temat został założony z myślą o wyłonieniu idealnego setup'u, niekoniecznie spośród tych, które opisałem.

Więc... zapraszam do konstruktywnej dyskusji.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
roball
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3140
Rejestracja: śr 29 cze, 2005 21:33
Lokalizacja: dziura na zachód od Wieliczki

nadal nie widzę połączenia ze skrzynią korbową na #9, widzę za to połączenie pokrywy zaworów z OCT ;)

co do mojego rozwiązania,
otwórz sobie serwisówkę na stronie EF & EC 134,
jest tam rysunek...

odepnij (wirtualnie) połączenie z P.C.V. i z rurą przed turbo,
połącz je za pomocą trójnika i podepnij pod OCT (trzeci koniec trójnika)

PCV jest do wywalenia, a otwór w kolektorze do zaślepienia,
można ewentualnie połączyć PCV z dolotem między przepustnicą a IC - nie wiem czy jest to konieczne,
ale wydaje mi się że w ECU w jakiś sposób jest uwzględniony dopływ powietrza przez PCV (ominięcie przepustnicy),
poza tym dostarczenie zimnego powietrza w okolice 4 cylindra nie jest złym pomysłem ;)
Człowiek człowiekowi wilkiem,
a zombie zombie zombie...
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

Roball jeśli wszystko dobrze zrozumiałem...
wyglądałoby to tak:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jeśli się mylę proszę o sprostowanie :D
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
roball
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3140
Rejestracja: śr 29 cze, 2005 21:33
Lokalizacja: dziura na zachód od Wieliczki

sprawa 1

zastanawiałem się jak zaworek PCV będzie się zachowywał przy większych doładowaniach - doszedłem do wniosku że jak większa przepustnica bez takiego patentu (praktycznie zawsze będzie otwarty - bo w kolektorze relatywnie będzie niższe ciśnienie)
więc raczej będzie ok, chyba że go to ciśnienie zniszczy..

co do schematu to nie do końca tak,

- odepnij ten łamany wąż od CT i daj na niego filterek,
- dolne wyjście z pokrywy ssącej zaślep

układ będzie wyglądał tak
filterek -> połączone pokrywy -> skrzyna korbowa (wewnętrzne połączenie z głowicą) -> OCT (wąż zewnętrzny)
Człowiek człowiekowi wilkiem,
a zombie zombie zombie...
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

Znaczy się, że niby tak?

Obrazek
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
roball
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3140
Rejestracja: śr 29 cze, 2005 21:33
Lokalizacja: dziura na zachód od Wieliczki

dokładnie...

w takiej sytuacji jak pojawi się ciśnienie w skrzyni korbowej do sobie swobodnie ujdzie przez CT
połączenie pokryw zaworów z atmosferą umożliwi swobodny spływ oleju do miski

w sumie zamiast łączenia pokryw, można dać 2 filterki bezpośrednio na nie...

połączenie PCV z dolotem jest opcjonalne
choć u siebie tak połączę (trójnik idący do AR zamienię na krzyż)
Człowiek człowiekowi wilkiem,
a zombie zombie zombie...
Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

No to myślę, że rozwialiśmy wszelkie wątpliwości co do używania OCT :D

DZIĘKI WIELKIE ROBALL ZA WSPARCIE :absolute:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Artykuły”