Strona 1 z 1

Wydajność wtryskiwaczy

: śr 25 lut, 2009 11:30
autor: roball
Brake specific fuel consumption (BSFC) - to ilość paliwa potrzebnego to wyprodukowania jednostki mocy w jednostce czasu, na anglojęzycznych stronach podawana w lbs/HP*h (ilość funtów paliwa potrzebnych do wyprodukowania 1KM przez godzinę). Wielkość ta jest charakterystyczna dla danego silnika. Dla silników benzynowych turbo różne źródła podają wartość BSFC od 0.5 do 0.65 (duże znaczenia ma strojenie - im bardziej silnik dolany tym wyższe BSFC).

Dla CA przyjmuję BSFC = 0.55.
Zgodnie z prawem Poiseuille?a zwiększanie ciśnienia paliwa o wartość doładowania powoduje że wydajność wtryskiwaczy jest stała (niektórym wydaje się że się zwiększa).

Założenia do obliczeń:

gęstość paliwa - 750kg/m^3
ciśnienie paliwa - 3bar + ciśnienie doładowania
obciążenie wtryskiwaczy - 95%

370cc
BSFC 0.50 - Pmax =280KM
BSFC 0.55 - Pmax =253KM
BSFC 0.60 - Pmax =232KM
BSFC 0.65 - Pmax =215KM

444cc
BSFC 0.50 - Pmax =335KM
BSFC 0.55 - Pmax =304KM
BSFC 0.60 - Pmax =278KM
BSFC 0.65 - Pmax =257KM

550cc
BSFC 0.50 - Pmax =415KM
BSFC 0.55 - Pmax =377KM
BSFC 0.60 - Pmax =345KM
BSFC 0.65 - Pmax =319KM

Jak widać seryjne wtryski wystarczają do około 250KM, jeżeli silnik jest zoptymalizowany (obróbka głowicy, duuuuży IC, większa przepustnica, luźny wydech etc.) to można przyjąć że BSFC spada i teoretycznie 370cc może wystarczyć do okolic ~300KM. Należy jednak podchodzić do tego bardzo ostrożnie, najlepiej wrzucić wtryski 550cc i mieć święty spokój (oczywiście silnik należy wystroić) ..

: czw 26 lut, 2009 19:14
autor: przemekD
Chciałbym rozwiać kilka swoich wątpliwości w związku z tematem, z góry przepraszam za ewentulne niedorzeczności :wink: Jak wiadomo wydajności wtrysków odpowiadają kolory. Do 370cc w ca18det przypisany jest kolor szary, zaś w moim gruzie z silnikiem JDM i S.B.C.S.'em wtryski są żółte (jak na zdjęciu w artykule). Czy to oznacza, że są bardziej/mniej wydajne, czy po prostu w tych silnikach tak się je oznacza??

: czw 26 lut, 2009 19:20
autor: TiGRA
a to heca, bo ja w tym samym silniku JDM z SBCS'em mam czarne... :?
Nie wiem czy czasem oznaczenia wybite na górze nie opisują w jakiś sposób wydajności...

: czw 26 lut, 2009 19:49
autor: przemekD
Nie pytałbym, gdyby nie zdziwko mojego znajomego mechanika, wieloletniego pracownika serwisu Nissana, który po pierwszym otwarciu machy zwrócił uwagę na żółte wtryski (gdzie powinny być szare).

: pt 27 lut, 2009 08:36
autor: Ban0ff
W starych oplach kolory wtryskow oznaczaly inna opornosc, moze tutaj jest podobnie...??

: pt 27 lut, 2009 09:44
autor: jarkowy
Chciałem tylko powiedzieć że z mojego Ca18 swojego czasu miałem minimalnie ponad 300KM na wtryskach serynych i duty miałem na 100%. Więc seryjne wtryski jak muszą robią więcej. No i to było bez podniesienia ciśnienia paliwa!.
Wydajność wtrysków jest stała dla stałej delty ciśnień P powietrza w kolektorze, do P ciśnienia paliwa ale gdy P ciśnienia paliwa zwiększymy o kolejne 2bary to oczywiste jest ze zwiększymy ich wydajność - byle by jeszcze dobrze rozpylały.
Co do kolorów to nie powinno być róznicy w wydajności ale są wtryski nissanowe 444 top feed lo res jednak nie wiem jaki mają kolor.
Sprawdzić to można wystarczy wyjąć wtrysk niech leje do naczynka pod ciśnieniem 2 bar przez pewien okteślony czas i zmieżyć obiętość wylanego paliwa - swojego czau miałem takie stanowisko w garażu bo podejżewałem ze jeden z wtryskiwaczy nie leje prawidłowo....

: pt 27 lut, 2009 10:29
autor: hemi02
ja w mojim nissanie z silnikiem JDM z SBCS`sem ma zolte wstryski

: pt 27 lut, 2009 13:13
autor: Forest
roball jak bys mogl mi na szybko policzyc 370cc na 3,7 bara przy pelnym booscie , duty125%. teraz mam silnik z nie obrobiona glowica, tloki 83mm.
co tam wyjdzie z tych obliczen.

pozdro

: pt 27 lut, 2009 15:46
autor: roball
3.7 bara + boost?

wydajność wtryskiwaczy jest stała jeżeli różnica ciśnień jest zachowana - dlatego regulator działa tak a nie inaczej..

jeżeli masz podniesione ciśnienie znamionowe o 0.7bara to wydajność wtryskiwaczy rośnie o około 25% (3:0.7 = ~4, zależność różnicy ciśnień i przepływu jest w przybliżeniu liniowa) - przy czym jak Jarkowy zauważył "o ile jeszcze rozpylają". Czyli wystarczą ci do ~320KM

DC większe niż 95% grozi że się stopią, zwłaszcza że jak drifcisz to raczej nie na niskich obrotach ;). Jak długo już je tak chłostasz?

: pt 27 lut, 2009 16:17
autor: ige
Tu jest dosyc jasno i jest prosty program do liczenia wydajnosci wtryskow.
http://www.rceng.com/technical.aspx

: pt 27 lut, 2009 23:21
autor: Forest
3,7 juz z pelnym boostem . duty wysokie ale pol roku tak smiga , a chlosty sporo bo do tego to auto bylo budowane :) heh 320 .... oby 270 wyplulo :P

: ndz 01 mar, 2009 19:55
autor: szeni
przemekD Wysłany: Czw 26 Lut, 2009 19:14 Temat postu:

--------------------------------------------------------------------------------

Chciałbym rozwiać kilka swoich wątpliwości w związku z tematem, z góry przepraszam za ewentulne niedorzeczności Jak wiadomo wydajności wtrysków odpowiadają kolory. Do 370cc w ca18det przypisany jest kolor szary, zaś w moim gruzie z silnikiem JDM i S.B.C.S.'em wtryski są żółte (jak na zdjęciu w artykule). Czy to oznacza, że są bardziej/mniej wydajne, czy po prostu w tych silnikach tak się je oznacza??


masz wtryskiz gtr 444cc


czy ktos na szybko policzy mi do ilu wydola mi wtryski na seryjnym cinienu paliwa wielkosci 800cc 850cc i 1000cc?

ca18 84mm

: ndz 01 mar, 2009 20:24
autor: roball
Dla BSFC 0.6 (bogate strojenie), DC=95%:

800cc - 503KM
850cc - 534KM
1000cc - 628KM

800cc wystarczą i wiele roboty nie będą miały...

[ Dodano: Nie 01 Mar, 2009 20:36 ]
Wymiary tłoka nie mają żadnego znaczenia przy liczeniu teoretycznej wydajności wtrysków ;)

: ndz 01 mar, 2009 20:39
autor: Pajak2444
oo to moje stare wtryski do ca18 starczą do 553km :))

880cc
ach szkoda ze ca wyjechalo spod maski :((

: ndz 01 mar, 2009 20:59
autor: roball
Pająk nie masz co płakać, 880cc w RB starczą do 830KM :mrgreen:

teraz kombinuj resztę gratów żeby i one starczyły...