Poradnik kupującego

Artykuły dotyczące Tuningu i Techniki

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
TiGRA
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 1777
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 11:17
Lokalizacja: Kórnik /k. Poznania
Kontakt:

Poradnik kupujacego

Na początek

Sprawdź nadwozie czy nigdzie nie rdzewieje, szczególnie zwróć uwagę na przednie słupki, błotniki przy nadkolach, progi, wnęki drzwi i pod tylnim spojlerem lekko go unosząc (praktycznie każdy Nissan 200sx s13 ma rdze w tym miejscu). Sprawdź odległości między elementami, wszystkie powinny być równe, drzwi, maska tylnia klapa a także przednie lampy nie powinny odstawać ani mieć różnych odstępów. Zobacz także w bagażniku pod dywanikiem czy wszystko jest w porządku, możesz też wyjąć plastikowe zaślepki w wykończeniu tapicerki w bagażniku, aby sprawdzić mocowania amortyzatorów (czy nie ma rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej). Sprawdź także pod maską czy nie ma nigdzie rdzy lub pozostałości po złej naprawie blacharskiej. Sprawdź zawieszenie - rozbujaj przy każdym kole z osobna - powinno zatrzymać się natychmiast. Zwróć uwagę na tarcze hamulcowe czy nie są zardzewiałe lub pokrzywione, sprawdź też czy mają gładką powierzchnię. Jeśli jest to s13 to zwróć uwagę na przednie tarcze hamulcowe, zdarza się często, że są pokrzywione szczególnie w starszych modelach wyposażonych w tarcze o średnicy 257mm. Jeśli masz możliwość to sprawdź podwozie, zobacz czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni, wspomagania, dyferencjału. Sprawdź wnętrze samochodu. Zadbane wnętrze może świadczyć o tym, że właściciel równie dobrze dbał o auto. Zwróć uwagę na kierownicę i fotel kierowcy, na podstawie ich zużycia można ocenić przebieg (np. czy jest tak niski jak wskazuje licznik, zazwyczaj w samochodach tej klasy nie przekręca się liczników, ale różnie to bywa). Sprawdź pasy bezpieczeństwa, w jakim są stanie czy działa blokada i czy mają taką samą datę produkcji jak auto. Lewa strona oparcia fotela na samym kancie szybko się przeciera, więc może się zdarzyć, że będzie tam dziura. Odpal silnik (powinien odpalić z pierwszym razem i chodzić równo) i sprawdź światła mijania, drogowe, stopu, kierunkowskazy, awaryjne, klakson, elektryczne szyby, lusterka, szyberdach, centralny zamek, wycieraczki, spryskiwacze, ogrzewanie tylniej szyby, nawiew, klimatyzacja (czy działa i dobrze chłodzi). Jeśli coś nie działa właściciel często mówi "to pewnie bezpiecznik się przepalił" jednak może być to coś poważniejszego i przyczyna może być trudna do zlokalizowania a koszt naprawy wysoki. Skręć kołami i sprawdź jak zużyty jest bieżnik, nie powinien się znacząco różnić pomiędzy lewą a prawą przednią opną. W Polsce ciężko jest znaleźć egzemplarz bezwypadkowy, wiec trzeba uważać żeby nie kupić autka, które zostawia cztery ślady.

Jazda próbna

Spytaj się właściciela:
- co ile zmieniał olej i jaki jest to olej. Olej musi być zmieniany co 5 000 km i lepiej żeby nie był to olej mineralny.
- kiedy był zmieniany pasek rozrządu. Musi być wymienany co 90 000 km.

Jedź spokojnie nie przekraczając 3 000 obrotów, dopóki silnik nie osiągnie swojej normalnej temperatury pracy. Sprawdź układ kierowniczy powinien działać płynnie, precyzyjnie i bez luzów, nie powinno być żadnych drgań odczuwanych na kole kierownicy. Spróbuj zawrócić na niewielkim odcinku i słuchaj czy nic nie stuka w przednich kołach, jeśli tak to mogą to być zużyte końcówki drążka kierowniczego. Sprawdź sprzęgło czy działa lekko i czy nie ma żadnych dziwnych dźwięków, kiedy je wciśniesz do końca Sprawdź czy auto jedzie prosto, gdy nie trzymasz kierownicy, czy nie ściąga go na żadną stronę, gdy ostro hamujesz. Przy lekkim hamowaniu powinien zwalniać równomiernie bez szarpania. Nie powinno być żadnego hałasu, jeśli jest może być spowodowany pokrzywionymi lub zardzewiałymi tarczami. Sprawdź czy działa ABS, rozpędź auto i wciśnij hamulec do końca - koła nie powinny się zablokować. Ciężko wchodzące biegi (gdy auto nie jest rozgrzane) jest normalne w 200sx. Kiedy silnik zagrzeje się wystarczająco sprawdź przyśpieszenie na każdym biegu, czy żaden z nich nie wyskakuje. Wrzuć drugi bieg i wciśnij gaz do końca, auto powinno przyśpieszyć błyskawicznie a turbina powinna zacząć pompować powietrze od około 3 000 obrotów i utrzymywać ciśnienie do 6500 obrotów. Sprawdź czy nie zapalają się żadne kontrolki ostrzegawcze. Wskaźnik temperatury silnika powinien utrzymywać się cały czas na tym samym poziomie bez żadnych wahań.

Na koniec

Otwórz maskę i posłuchaj jak pracuje silnik. Powinien chodzić równo, jeżeli tak nie jest (np. rzuca silnikiem lub nie utrzymuje stałych obrotów) to może być to poważna usterka, która będzie trudna do usunięcia. Sprawdź czy nigdzie nie wycieka olej lub inne płyny. Odkręć korek od wlewu oleju, powinno delikatnie dmuchać czystym powietrzem, nie powinno dmuchać na niebiesko, czarno albo chlapać olejem. Zobacz czy w oleju nie ma wody. Wyjmij też bagnet do sprawdzania oleju, tędy też nie może wylatywać żaden dym ani chlapać olejem. Sprawdź płyn chłodniczy czy nie ma w nim śladów oleju, jeśli są to może oznaczać, że jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wkręć silnik do około 7000 i sprawdź czy nie dymi z rury wydechowej, jeżeli spaliny są koloru niebieskiego to oznacza, że jest spalany olej (uszkodzona turbina, pierścienie, itp.), jeżeli spaliny są koloru czarnego to oznacza, że spala za bogatą mieszankę i może być to poważna usterka, jeżeli spaliny są koloru białego lub szarego to oznacza, że do komory spalania dostaje się woda przyczyną może być uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wyłącz silnik, powinien zatrzymać się od razu bez samozapłonów.


Gdy kupujesz samochód

- Nigdy nie zachwalaj auta np. "jakie ładne felgi", udawaj że widziałeś lepsze, wybrzydzaj i narzekaj na co się da. Dzięki temu zawsze coś da się zbić z ceny.
- Nie napalaj się na auto, jak sprzedający zobaczy, że się napaliłeś to nie będzie chciał zbić ceny.
- Sprawdź czy jest to ten rocznik co podaje właściciel, najłatwiej można to sprawdzić po numerach nadwozia lub w briefie, jeśli go nie ma to na pasach na samym dole jest taka biała karteczka i tam jest podany rok produkcji.

Created by Łukasz
Ostatnio zmieniony ndz 04 lip, 2010 07:13 przez TiGRA, łącznie zmieniany 1 raz.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym dniu następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
cypher47
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 106
Rejestracja: śr 18 cze, 2008 19:57
Lokalizacja: opolskie
Kontakt:

Od siebie chciałbym dodać, że przy podwyższonej wilgotności powietrza lekko rdzawe tarcze (po dłuższym postoju) to normalność.

Jeśli mamy dostęp do podwozia można sprawdzić luzy na wale. Wpierw na "luzie" i jeśli są to następnie po wbiciu biegu - jeśli zanikną (zmaleją) to dyferencjał jest zużyty (tak jak u mnie). To samo można sprawdzić w ruchu gwałtownie puszczając sprzęgło przy zmianie biegu na wyższy z mocnym dodaniem gazu.

Niektóre modele (chyba tylko poliftowe) miały nabijane numery na wszystkie szyby i lusterka zewnętrzne. Na każdym elemencie powinien być ten sam numer.
"You're under boost, the turbo is fully spooled, and life is good"

"Stereo stuff really isn't important. I like to hear the motor and the turbo wind up when I drive."
Awatar użytkownika
szaman
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3183
Rejestracja: śr 13 sie, 2008 22:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Jeżeli masz możliwość zobaczenia podowzia(na kanale/podnośniku) zobacz dokładnie podłużnice(prostokątne profile od spodu auta) jezeli na konserwacji tych elementów pojawiają się wybrzuszenia i pęknięcia, to najprawdopodobniej pod spodem, po zdrapaniu konserwacji i rdzy bedą dziury, jest to do naprawienia ale wymaga czasu/możliwości/pieniędzy.

Najczęstszym miejscem gnicia podłużnic jest miejsce pod ścianą grodziową oraz w okolicach tylnego zawieszenia, koło baku od strony pasażera oraz nad tłumikiem końcowym od strony kierowcy.
onepointeightT
--------------------------
Aby wstawić zdjęcia na forum należy(przy użyciu hostingu Zdjęcia Google):
- wrzucić fotki do zdjęcia google,
- dodać zdjęcia do wybranego albumu,
- będąc w albumie i posiadając zdjęcie na fullscreenie kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać "Kopiuj adres obrazu",
- na forum podczas pisania posta przy użyciu znaczników "IMG" wstawić wcześniej skopiowany link.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Artykuły”