dolot mamy o średnicy 63mm, co daje powierzchnię 3969 mm^2
Listek naszej przepustnicy ma powierzchnię 2916 mm^2 - widać że sam w sobie jest wąskim gardłem (ma to prawdopodobnie zapewnić lepszą mieszalność przy stockowym stanie silnika)
Nas interesuje pełne otwarcie przepustnicy - i tu okazuje się że jest jeszcze gorzej. Na środku mamy ośkę, która ma swoją powierzchnię, jej średnica w przybliżeniu ma 5mm,
zgrubnie policzona powierzchnia to 5mm x 54mm = 270mm^2
czyli powierzchnia przelotu wynosi 2916 - 270 = 2646mm^2 idealnie 2/3 średnicy rury dolotowej - na pewno nie jest to przypadek
Tu macie wyliczenia powierzchni dla różnych średnic (zakładam grubość ośki 5mm)
Kod: Zaznacz cały
średnica pow. listka rzeczywista
przepustnicy (w rzucie) pow. przepływu
[mm] [mm^2] [mm^2]
54 2916 2646 (seria)
60 3600 3300
63 3969 3654
65 4225 3900
Nie zalecam dawać przepustnicy większej niż 63mm przy małych sprężarkach (T28 i pochodne - wyjątkiem mogą być te z żeliwem .86 i większym), czyli takich które nie dają stabilnego ciśnienia w całym zakresie obrotów. Lekkie przewężenie łagodzi piki doładowania. Przy swobodnym przelocie powietrza elektronika nie nadąży i AFR nie będzie stabilny.