Strona 2 z 2

: czw 05 mar, 2009 14:45
autor: roball
wielkość kolektora nie ma tu nic do rzeczy - chodzi o to że przepustnica jest wąskim gardłem i należy ją tak dobrać żeby przy pełnym uchyleniu jej pole przepływu było trochę większe niż rura dolotowa (tak każe zdrowy rozsądek)

dolot mamy o średnicy 63mm, co daje powierzchnię 3969 mm^2

Listek naszej przepustnicy ma powierzchnię 2916 mm^2 - widać że sam w sobie jest wąskim gardłem (ma to prawdopodobnie zapewnić lepszą mieszalność przy stockowym stanie silnika)

Nas interesuje pełne otwarcie przepustnicy - i tu okazuje się że jest jeszcze gorzej. Na środku mamy ośkę, która ma swoją powierzchnię, jej średnica w przybliżeniu ma 5mm,
zgrubnie policzona powierzchnia to 5mm x 54mm = 270mm^2
czyli powierzchnia przelotu wynosi 2916 - 270 = 2646mm^2 idealnie 2/3 średnicy rury dolotowej - na pewno nie jest to przypadek :alien:


Tu macie wyliczenia powierzchni dla różnych średnic (zakładam grubość ośki 5mm)

Kod: Zaznacz cały

  średnica            pow. listka           rzeczywista 
przepustnicy          (w rzucie)          pow. przepływu
     [mm]                [mm^2]               [mm^2]

      54                  2916                 2646 (seria)
      60                  3600                 3300
      63                  3969                 3654
      65                  4225                 3900
Jak widać, optymalna pod względem przepływu będzie przepustnica o powierzchni ~66mm, trzeba się jednak liczyć z bardziej nerwową reakcją silnika na gaz i możliwymi , krótkotrwałymi skokami AFR w momencie depnięcia.

Nie zalecam dawać przepustnicy większej niż 63mm przy małych sprężarkach (T28 i pochodne - wyjątkiem mogą być te z żeliwem .86 i większym), czyli takich które nie dają stabilnego ciśnienia w całym zakresie obrotów. Lekkie przewężenie łagodzi piki doładowania. Przy swobodnym przelocie powietrza elektronika nie nadąży i AFR nie będzie stabilny.

: czw 05 mar, 2009 16:15
autor: Tomek89
A co powiesz na takie coś :D
Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Zajefajny prodakszyn mejd baj andrzejsx :wink:

Wszystko na przepustnicach z Hayabusy

Sorry andrzej ale nie umiałem się oprzeć :(















:mrgreen:

: czw 05 mar, 2009 19:01
autor: roball
Wygląd jest zajebisty :D

Jak rozkminialiśmy ze Scooterem temat kolektorów to przewinął się ten pomysł (pod wpływem projektu Wolfa), jednak przewertowanie kilku anglojęzycznych for dało jednoznaczną odpowiedź - w silniku turbo zyski z takiej konstrukcji są nieproporcjonalnie małe do nakładów .. (w przeciwieństwie do NA)

Inna bajka to kształt kolektora - tu jest sporo do uzyskania w stosunku do serii ...

Ciekaw jestem porównania tej konstrukcji do seryjnego kolektora z "lepszą" przepustnicą, ale to pewnie nigdy nie nastąpi - trzeba by do tego samego silnika założyć zwykły kolektor i pomierzyć na hamowni, za dużo zachodu ...

: ndz 06 cze, 2010 09:20
autor: Tomek89
jak wygląda sprawa z rozstawem śrub?
dużo Rzeźby jest? z ka24de ponoć pasuje na te same śruby i nic nie trzeba wiercić/spawać

Potwierdzi ktoś?

: ndz 06 cze, 2010 12:36
autor: scooter
KA ma ten sam rozstaw
do przepustnicy Rb musiałem obciąć starą flanszę z kolektora i dospawać większą ;)

: ndz 06 cze, 2010 14:10
autor: Binio_
Potwierdzam ze KA pasuje prawie p&p
mam wersje 60mm , szukam teraz 65 :)

: ndz 06 cze, 2010 16:34
autor: Tomek89
czyli do ca szukać z ka24de ,

Jaką zewnętrzną średnicę to ma-> czytaj trzeba inny silikon na dolot szukać :)

: ndz 06 cze, 2010 18:12
autor: Binio_
nie wiem czy KA24DE jest p&p , wiem ze E prawie pasuje

: czw 01 gru, 2011 12:12
autor: erison
Przepustnica KA24E zmodyfikowana i założona.
Parę faktów i spostrzeżeń.
- przepustnicą jest odwrócona o 180' względem seryjnej
- Ośka zarówno z seryjnej jak i KA24E ma średnicę 8mm
- Przepustnicą na wlocie jest taka sama jak seryjna wiec Silikon lub opaski pasują bez problemu.
- Wewnętrznie na wlocie jest 63mm i zwęrza się do 60mm przy listku.

Co warto zmodyfikować/zmienić.

- wyciąć kompletnie podgrzewanie przepustnicy (przeszkadza bo wystaje ponad kolektor i jest możliwość stukania o maskę.)
- wyciąć/zaślepić podciśnienie od filtra węglowego.
- zdemontować dodatkowe kółko do linki które jest od tempomatu:
* można wtedy skrócić ośkę główna jak i zaczep do mocowania sprężyny.
* można zastosować kółko linki od seryjnej przepustnicy.

- Wypiłować ośkę przepustnicy tak aby przy pełnym otwarciu stawiała mniejszy opór a dodatkowo zwiększając pole przepływu.
- Śrubki mocujące listek przepustnicy zastosować z stożkowym łepkiem i wpuścić je w ośkę wiec nie będą generować oporów przepływu.
O takie
Obrazek

po tych zabiegach przepustnica jest lżejsza od seryjnej następne parę gramów zrzucone :lol:

zdjęcia KA24E org
Obrazek
Obrazek
Obrazek

wrażenia po zmianie:
do płynnego przyspieszania wystarczy delikatnie muskać pedał gazu, operowanie pedałem do 1/3 płynne przyspieszanie powyżej przeciąg do pełnego otwarcia.

: czw 01 gru, 2011 18:36
autor: PiotrekŁDZ
To jak to jest pany, 65 jest od k24de a 60 od k24e?

: czw 01 gru, 2011 21:40
autor: erison
Dokładnie, zresztą tak jak w pierwszym poście u Pajak2444

zdjęcia z modyfikacji:

Wycinanie podgrzewania przepustnicy

Obrazek
Obrazek

wycięcie i zaślepienie doprowadzenie odpowietrzenia z carbon canistera.

Obrazek

odchudzenie ośki
Obrazek
Obrazek


Po lewej KA24E po prawej seria CA

Obrazek

: śr 28 gru, 2011 21:32
autor: PiotrekŁDZ
U mnei tez już siedzi od k24e i muszę przyznać że jedna z lepszych modyfikacji! Reakcja na gaz znacznie się poprawiła co daje super wrażenie podczas jazdy-charakterystyka silnika zmieniła się na bardziej sportową. Trzeba szukać jeszcze większej :D

Warto też napisać że żeby uzyskac 100% z tej modyfikacji to trzeba wyfrezować wejscie kolektora ssącego bo inaczej za większa przepustnicą robi się spory próg co włąsciwie niweczy sens całej modyfikacji... do zebrania prgu polecam frez typu walec z ostrzami takimi jak na tarce do cięcia sera:D(chyba choinkowy się zwie) normalnie na silniku wiertarką idzie...

: śr 28 gru, 2011 21:50
autor: kamilp1908
Tylko Piotrek pamiętaj, żeby wyssać opiłki z kolektora, żeby jakiejś krzywdy nie spowodowały w komorze spalania.

: śr 28 gru, 2011 22:57
autor: PiotrekŁDZ
Co się dało to się wyssało, ale nie ma co przesadzać... CA nie jest takie miękkie żeby mu trochę aluminium zaszkodziło ;)