Seria CA - dane techniczne

Wszystko na temat silników CA

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
szaman
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3124
Rejestracja: śr 13 sie, 2008 22:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Racibórz

Na początek kilka wyjaśnień :)

MOC rożne przelicznik
1 hp (mechanical horsepower) = 746W
1kW to 1,34hp

1 PS (Pferdestärke = horse strength) = 735W
1kW to 1,36PS

Skróty literowe w kodach silników NISSAN'a i ich wyjaśnienie

D - dwa wałki rozrządu, zmiene fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk, diesel(DOHC, Variable Valve Timing, Direct Injection, or Diesel)
E - elektroniczny(welekopunktowy) wtrysk paliwa(Electronic Fuel Injection)
HR - High Response and High Revolution
i - Jedno punktowy wtrysk paliwa(Throttle Body Fuel Injection)
N - instalacja na gaz ziemny(Natural gas fueled)
P - instalacja propan-butan(LPG fueled)
R - doładowanie poprzez kompresor(Supercharged)
S - gaźnik(Carburetor)
T - turbodoładowanie-lub jako oznaczeni dla 2 gaźników(Turbocharged - this can also stand for Twin Carburetor)
Ti - Turbocharged and intercooled
TT - Twin-Turbocharged
V - zmienne fazy rozrządu(Variable Valve Timing with Lift)

dla przykładu:
CA18DET
*CA - kod silnika znany również jako "senior"
* 18 - 1.8 Litra pojemności skokowej
* D - dwa wałki rozrządu w głowicy DOHC
* E - elektroniczny wtrysk paliwa
* T - turbodoładowany

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
seria CA

Seria CA to rzędowe 4 cylindrowe silnik o pojemności od 1.6L do 2.0L. Nissan zaprojektował tą serie dla mniejszych samochodów , miała zastąpić silniki z seri Z i L.
CA ma żeliwny blok, aluminiową głowice, pasek rozrządu. Pasek rozrządu był tańszą opcją w odniesieniu do serii Z i L z łańcuchami rozrządu.
Wcześniejsze wersje miały jeden wałek rozrządu w głowicy (SOHC-Single overhead camshaft) i 8 zaworów.
Blok CA powstał poprzez przeskalowanie bloku seri E (OHV-overhead valve, wałek i popychacze umieszczone w bloku) i usunięcie wałka i popychaczy.
Pompa oleju została zamontowana bezpośrednio na czopie wału korbowego, napędzana bezpośrednio wałem.
Podobnie w serii E oraz A(od której pochodzi seria E) Nissan stosował wyższe bloki dla większych suwów silnika 2.0L.
Późniejsze wersje wyposarzono w dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC-Double overhead camshaft) i 16 zaworów dla zwiększenia efektywności wysokich obrotów i płynniejszego dostarczania mocy.
Jest to praktycznie silnik Nissan'a z seri RB,tylko posiadający o dwa cylindry mniej.
Hydrauliczne popychacze zaworowe (zwane równierz "szklankami") są wymienne między wszystkimi silnikami DOHC z seri CA, RB i VG z wyjątkiem silników z popychaczami mechanicznym.

Silnik był drogi w produkcji z uwagi na żeliwny blok, produkcji zaprzestano w 1991r. Silniki 1.8L oraz 2.0L zostały zastąpione przez serie SR jako główną serie4 cylindrowego silnika Nissan'a. Mniejsze silniki(1.6L) zostały zastąpione przez serie GA.
Silniki małej pojemności dla Europy i Wielkiej Brytanii były dostarczane z zapasów.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA16S

Obrazek

Silnik CA16S ma pojemność 1.6 L (1598 cc), chłodzenie wodne, 4 cylindry, wałek rozrządu w głowicy(OHC-overhead camshaft).

Osiągi:
81PS (60 kW; 80 hp) @5200 obr/min oraz 123 N·m (91 ft·lbf) @3200 obr/min.

Występowanie:
* 1989 Nissan Bluebird U12
* 1985-1990 Nissan Bluebird T12/T72
* 1986-1990 Nissan Auster T12 "1.6Vc", "1.6Mc"
* 1986-1990 JDM Nissan Stanza T12 "Supreme 1.6"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA16DE

Obrazek

Silnik CA16DE ma pojemność 1.6 L (1597 cc), był produkowany od 1987 do 1988.
Posiada dwa wałki rozrządu w głowicy DOHC, 16 zaworów, wielopunktowy wtrysk paliwa, silnik przeznaczony do napędu kół przednich.
W północnej ameryce był używany system Nissan'a NICS (Nissan Induction Control System), który otwierał dodatkowe porty dolotowe do każdego cylindra poprzez zawory motylkowe w każdym porcie.
System NICS aktywował się przy 3,900 obr/min, w rezultacie zostawał poprawiony przepływ i wydajność silnika.
Dodatkowo podczas aktywacji systemu NICS pod dużym obciążeniem silnika wtrysk paliwa z trybu sekwencyjnego w tryb jednoczesny-impulsowy.
System NICS był równierz stosowany w silnikach CA18DET na Północną Ameryke.

Średnica cylindra to 78 mm (3.1 in), skok tłoka 84 mm (3.3 in).

Osiągi:
122 hp (91 kW) @6400 obr/min oraz 137 N·m (101 ft·lbf) @5200obr/min.

Występowanie:
* Nissan Pulsar NX SE (United States and Canada)
* Nissan EXA (Australia and Japan)
* Nissan Sunny B12
* Nissan Sunny N13 (Europe)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA18(i)

Obrazek

SOHC
Silnik CA18(i) to wolno ssąca (N/A-naturally aspirated) jednostka o pojemności 1.8L, 4 cylindrowa.
Paliwo jest dostarczane do silnika poprzez wtrysk, tylko nie jest to wtrysk wielopunktowy który jest oznaczany jako "E" w kodzie silnia, jest dostarczane poprzez pojedynczy wtrysk paliwa (TBI-Throttle Body Injection, Throttle Body Fuel Injection), taki rodzaj wtrysku jest oznaczany jako "i" w kodach silników.

Osiągi:
91hp (68 kW) @5200obr/min

Występowanie:
* Nissan Skyline R31, R32 GXi (100 hp)
* Nissan Laurel C33
* Nissan Auster T12 series, "1.8Vi", 1.8Mi", 1.8Xi"
* Nissan Bluebird RNU12

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA18DE

Obrazek

Silnik CA18DE ma pojemność 1.8L(1809 cc), dwa wałki rozrządu w głowicy DOHC oraz 16 zaworó. Silnik był produkowany od 1987 do 1989.
Posiada tą samą głowice co silnik CA18DET, jednak nie ma natrysku oleju na denko tłoka, które jest w CA18DET.
Pasek rozrządu (we wszystkich CA18DET) był montowany w róznych wersjach na różne rynki,czy jest w silniku należy sprawdzić w systemie części Nissan'a "FAST" lub zdjąć miskę olejową aby to potwierdzić.

Osiągi:
131 hp (98 kW) @6400 obr/min oraz 159 N·m (117 ft·lbf) @5200 obr/min

Występowanie:
* Nissan Pulsar NX SE (United States and Canada)
* Nissan EXA (Australia & Japan)
* 1985-1991 Nissan Skyline HR31 1800I(Japan)
* Nissan Silvia/180SX P/S13
* Mid 1980s Nissan Sunny N13 (UK) (129 hp) (no girdle)
* Mid 1980s Nissan Sunny B12 Coupe (UK) (129 hp) (has girdle)
* Late 1980s Nissan Bluebird T72 (UK) (129 hp)
* Nissan Bluebird (Sept'87 - Oct'89) RNU12 (FWD & AWD)
* 1985-1990 Nissan Auster "1.8Xt TwinCam" (has girdle)

produkcja trwała aż do stycznia 1991.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA18ET

Obrazek

SOHC
Silnik CA18ET ma pojemność 1.8L (1809 cc), pojedyńcze turbo Garrett T2 bez Intercoolera. Produkowano od 1984 do 1990.
Silnik wyposarzony w wielopunktowy wtrysk paliwa.

Osiągi:
135 hp (99 kW) oraz 141 lb·ft (183 Nm)
122PS (wersja na rynek niemiecki i niektóre inne europejskie o pojemności 1794ccm, katalizator wersje z jedna lub dwoma świecami zapłonowymi na cylinder)

Występowanie:
* 1984-1986 Nissan 200SX Turbo (-1988 Canada)
* 1984-1986 Nissan Bluebird U11 Turbo (UK Market)
* 1983-1985 Nissan Bluebird U11 SSS-X (Japanese Market)
* 1986-1988 Nissan Silvia (Japanese Market)
* 1986-1990 Nissan Bluebird T12/T72 Turbo (UK Market)
* 1985-1990 Nissan Auster 1.8Xt
* Mid 1980s Nissan Silvia S12 (UK Market)
* Reliant Scimitar 1800ti
* Nissan Van C22 (Vanette) Japan market

Silnik CA18ET występował również w wersji o pojemności 1794ccm+katalizator, głowica wyposażona w jedną lub dwie świece zapłonowe na cylinder.

Osiągi:
122PS

Występowanie:

* Nissan Silvia S12 (rynek niemiecki i niektóre inne europejskie)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA18DET

Obrazek

Silnik CA18DET był ostatnią wersją z serii CA wypuszczoną na rynek.
Otrzymał całkiem nową głowice z dwoma wałkami rozrządu(DOHC) i 16 zaworami.
Turbosprężarka została upgradowana na Garretta T25 (.48 A/R) dla zwiększenia przepływu. Dołożono intercooler w celu uniknięcia spalania stukowego i/lub samozapłonu.
Paliwo było dostarczane poprzez wielopunktowy wtrysk paliwa.
Takie zestawienie tych wymiarów wraz z budową głowicy zapewnia, że CA18DET dobrze wkręca się do blisko(ponad) 8,000 rpm, nawet w seryjnej postaci.
CA18DET jest krzepkim silnikiem, wielu ludzi poprzez modyfikacje uzyskuje z niego moc ponad 600hp(450 kW).
Często nazywany cztero-cylindrowym RB.

Średnia cylindra to 83mm(3.3 in) a skok tłoka to 83,6mm(3,29in)

Osiągi:
169hp (124kW) oraz 228Nm(166 lb·ft)
150PS (odmiana bez Intercooler'a - montowana w Silvi S12)

Występowanie:
* 1987-1988 Silvia S12RS-X
* 1989-1990 Nissan Silvia/180SX S13 (International market)
* 1987-1989 Nissan Bluebird RNU12 SSS ATTESA Limited (Japanese Market)
* 1989-1993 Nissan 200SX S13-U Europe.
* 1985-1990 Nissan Auster "1.8Xtt" and "Euroform Twincam Turbo"

Były dostępne 2 wersje CA18DET, jedna z nich była dostępna tylko w Japoni.
Poźniejsze modele japońskiego CA18DET otrzymały 8 portową głowice (low port), współpracująca z systemem motylkowych przepustnic wportach kolektora dolotowego.

Poniżej ~3800 rpm, tylko jeden zestaw (4 porty otwarte, jeden na cylinder) długich, wąskich portów był otwarty, przyspieszając napełnianie cylindrów.
To pozwalało na szybkie wkręcanie sie na obroty oraz na good low end tractibility.
Przy ~3800 rpm następowała zmiana, nie tylko ECCS przechodził w inny tryb wtrysku paliwa, ale również otwierały się dodatkowe krótkie, szerokie porty (8 portów otwartych, 2 na cylinder) co pomagało w przepływie przy wysokich obrotach.

Ten silnik jest znany z charakterystyki o wysokim momencie obrotowym oraz z szybkiego wkręcania sie na niskich obrotach.

W wyniku opodatkowania i testów emisji spalin w Europie 200sx o karoseri S13(jedyny model na europe) był dostępny tylko z CA18DET, aż do czasu zastapieniu przez S14 w 1994roku.

Silnik na europe był wyposażony w 4 portową głowice(high port) i kolektor dolotowy oraz w ECCS o ulepszonych parametrach.

Nie podniesiono mocy, jednak poprawiono przepływy przy wysokich obrotach, co spowodowało że 4 portowy CA18DET był bardzo pożądany z tej generacji silników (4cylindrowych) Nissana wyposażonych w turbo.

CA18DET ma swoich zwolenników z uwagi na niższą cenę w odniesieniu do swojego rywala SR20DET.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA18S

Obrazek

Silnik o pojemności 1.8litra był gaźnikową wersją silnika CA w Japonii, wyposażony w głowicę z jednym wałkiem rozrządu (SOHC).

Średnica cylindra to 83 mm(3.27 in) a skok tłoka to 83.6 mm(3.29)

Osiągi:
90hp (66kW) oraz 149Nm(110 lb·ft)

Występowanie:
* 1984 Nissan Laurel 1984 Nissan Laurel
* 1984 Nissan Skyline 1984 Nissan Skyline
* 1988 Nissan Stanza 1988 Nissan Stanza
* 1987-1988 Nissan Auster 1987-1988 Nissan Auster
* 1985-1990 Nissan Bluebird 1985-1990 Nissan Bluebird

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA20E

Obrazek

Silnik CA20E miał pojemność 2.0litra (1974cc), był wysposażony w głowicę z jednym wałkiem rozrządu (SOHC).
Był używany od sierpnia 1981 do 1991.
Paliwo było dostarczane do silnika poprzez wielo punktowy wtrysk paliwa.
Podwójne świece zapłonowe na cylinder zostały wykorzystane do podniesienia efektywności spalania oraz w walce ze słabo zaprojektowaną głowicą.

Średnica cylindra to 84.5 mm(3.33 in) a skok tłoka to 88mm(3.46 in).

Osiągi:
115hp(84 kW) oraz 146Nm(108 lb·ft)

Występowanie:
* 1984-1988 Nissan 200SX XE (US & Canada) / Nissan Gazelle (Australia)
* 1984-1990 Nissan Stanza / Stanza Wagon
* 1987-1989 Nissan Bluebird U12 (and was replaced by the SR20DE in the Series 2 U12 Bluebirds)
* 1988-1990 Nissan Bluebird T72
* 1986-1991 Nissan Pintara

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA20S

Obrazek

2,0 litra (1974cc) twin-spark produkowany od 1982-1987 98 konny

Występowanie:
* Nissan Stanza
* Nissan 200SX
* Nissan Bluebird Series 3 1985-1986 (Australia)
* Nissan Bluebird U11 Estate 1985-1990 (Europa)
* Nissan Bluebird T12 1985-1988 (Europa)
* Nissan Laurel C32 1984-1990 (nie Twinspark)
* Nissan Skyline GL i GLE R31 (106 Km)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CA20DE/CA20DET/CA20T/CA20ET

Nie wyszedl nigdy z fabryki silnika CA 2.0 z głowicą z dwoma wałkami rozrządu ani z turbo.
Jednak bloki seri CA są do siebie podobne i jest możliwośc dopasowania glowicy DOHC z CA18DET zamiast głowicy SOHC do bloku CA20.
Kolektory dolotowe w głowicach DOHC/SOHC różnią się tak jak i kółka/paski rozrządu.
Mimo to CA20DET (turbo) zostały zudowane.
Tańszą alternatywą dla CA20DET jest nowszy SR20DET.

Części do SR20 są tańsze i bardziej dostępne.

Korbowody z wolnossącego (N/A) CA20 nie nadają się do uturbiania i wielu tunerów używa modyfikowanych korbowodów Mitsubishi 4G63 do tego celu.
W CA20 z większą średnicą cylindrów niż w CA18 konieczne jest użycie kutych tłoków z płaskim denkiem, aby uzyskać porządne doładowanie.

CA20 nie posiada płyty/usztywnienia łożysk głównych w silniku która kolosalnie zwiększa odpornośc na drgania w CA18.

Można zamontować w CA20 usztywnieni z CA18, a także natryski oleju na denko tłoka których CA20 N/A nie posiada.

Tomei i JUN - produkują 2 litrowe strokery do CA18.
Firma Norris Designs produkuje CA20 stroker kit jak i rówież silniki CA20.


To co wyżej to w większości z angielskiej Wikipedi, wiec nie wiele odemnie, ale sadze ze przydatne zwłaszcza dla nowych pośród nas :)
Jak macie uwagi bądz uzupełnienia to pisać tu czy na PW a ja będę edytować tego posta :)
Ostatnio zmieniony śr 08 lis, 2017 23:59 przez szaman, łącznie zmieniany 3 razy.
onepointeightT
--------------------------
Aby wstawić zdjęcia na forum należy(przy użyciu hostingu Zdjęcia Google):
- wrzucić fotki do zdjęcia google,
- dodać zdjęcia do wybranego albumu,
- będąc w albumie i posiadając zdjęcie na fullscreenie kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać "Kopiuj adres obrazu",
- na forum podczas pisania posta przy użyciu znaczników "IMG" wstawić wcześniej skopiowany link.
Awatar użytkownika
szaman
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3124
Rejestracja: śr 13 sie, 2008 22:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Racibórz

dalsze serie czyli SR, RB i moze VG tez sie postaram ale to z czasem :P

zeby nie bylo balaganu - temat tylko o CA i jego odmianach,
wszelkie inne informacje kierowac na PW :D
onepointeightT
--------------------------
Aby wstawić zdjęcia na forum należy(przy użyciu hostingu Zdjęcia Google):
- wrzucić fotki do zdjęcia google,
- dodać zdjęcia do wybranego albumu,
- będąc w albumie i posiadając zdjęcie na fullscreenie kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać "Kopiuj adres obrazu",
- na forum podczas pisania posta przy użyciu znaczników "IMG" wstawić wcześniej skopiowany link.
Awatar użytkownika
SKYLINE R34
Stały gość
Stały gość
Posty: 309
Rejestracja: sob 20 gru, 2008 11:47
Lokalizacja: Bogatynia

SR,RB,VG,CA Które motory mają paski a które łańcuchy rozrządu?
Było s13
Jest s14a
rtuber
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 1204
Rejestracja: śr 20 lut, 2008 12:49
Lokalizacja: Legnica
Kontakt:

SR lancuch.
CA RB pasek.
Obrazek
Jeszcze Cię Wskrzeszę !!!
Awatar użytkownika
Sykopson
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 596
Rejestracja: śr 18 wrz, 2013 20:36
Lokalizacja: Kraków

Ja mam pytanka odnośnie różnic CA18DET JDM vs EU.

1. Czy blok silnika z wersji JDM jest taki sam jak w EU, czy różnica pomiędzy tymi motorami jest tylko w ilości portów w głowicy? (czy bloki i głowice można zmieniać między wersjami?)
2. Czy są jeszcze jakieś różnice w głowicy?
3.1. Słyszałem że ponoć bloki też są różne i JDM ma prawdopodobnie lepiej przekminione smarowanie. Prawdą jest?
3.2. Jeśli to prawda to uszczelki trzeba dorabiać rozumiem, bo EU nie podejdą?
4. Czy reszta osprzętu jest wymienna między tymi silnikami?
5. No i wreszcie może mocno zależne od przeznaczenia i planów co do silnika pytanko;
która wersja jest "lepsza"? Albo która jest lepsza do czego?

Byłbym wdzięczny za odpowiedzi :)
Ostatnio zmieniony pt 15 sie, 2014 10:38 przez Sykopson, łącznie zmieniany 2 razy.
S13 CA18DET
JapanizeD
Awatar użytkownika
szaman
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3124
Rejestracja: śr 13 sie, 2008 22:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Racibórz

co do konkretnych roznic to trzeba by pytac osob ktore mialy na wierzchu ca jdm, ale na szybko proponowalbym nie klopotac sie wersja jdm z racji slabej dostepnosci czesci i rzadkosci wystepowania tej jednostki ;)

zwykle europejskie ca z dobrym nie zajechanym wnetrzem przy 1.2 bara daje duuuzo frajdy
onepointeightT
--------------------------
Aby wstawić zdjęcia na forum należy(przy użyciu hostingu Zdjęcia Google):
- wrzucić fotki do zdjęcia google,
- dodać zdjęcia do wybranego albumu,
- będąc w albumie i posiadając zdjęcie na fullscreenie kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać "Kopiuj adres obrazu",
- na forum podczas pisania posta przy użyciu znaczników "IMG" wstawić wcześniej skopiowany link.
Awatar użytkownika
MEFisto087
Redaktor
Redaktor
Posty: 4010
Rejestracja: pt 08 paź, 2010 12:29
Lokalizacja: WM_____

Sykopson, pisz do Erisona swego czasu bawił się z głowicą od JDM-owego Ca i z tego co mi wiadomo dół silnik jest taki sam
Sucz 200sx S13
Pickup D22
Parch Patrol Y60<= Sprzedany
Opinie w dziale Giełda
Obrazek
"If it isn’t broken, don’t fix it"
Awatar użytkownika
szaman
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3124
Rejestracja: śr 13 sie, 2008 22:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Racibórz

Lekko odswieżyłem i dołożyłem foto.
ps. taki maly odkop ;)
onepointeightT
--------------------------
Aby wstawić zdjęcia na forum należy(przy użyciu hostingu Zdjęcia Google):
- wrzucić fotki do zdjęcia google,
- dodać zdjęcia do wybranego albumu,
- będąc w albumie i posiadając zdjęcie na fullscreenie kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać "Kopiuj adres obrazu",
- na forum podczas pisania posta przy użyciu znaczników "IMG" wstawić wcześniej skopiowany link.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki CA”