Artykuł o SR20DET z 100 nr magazynu GT

Wszystko na temat silników SR

Moderator: Moderator

Anton

Chciałbym przepisać artykuł na temat silnika SR20DET zawarty w magazynie "GT"



"SR20DET to jeden z najlepszych silników stworzonych przez Nissana w ciagu ostatnich 15 lat. Należy on do rodziny jednostek o oznaczeniu SR (1,6l 1,8l i 2,0l). "20" to oznaczenie jego pojemności "D" w nazwie pochodzi od Dual Owehead Cam ( dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy), "E" to skrót od Electronic Fuel Injection ( Elektroniczny Wtrysk Paliwa) i wreszcie "T" oznaczające turbodoładowanie. Konstrukcyjnie, silnik opeira sie na wolnossącym SE20DE (produkowanym od 1989/90 do 2002roku), jednak z racji wyższej mocy fabrycznej oraz doładowania wyposażony jest w inny osprzęt i mocniejszy układ korbowo-tłokowy. SR20DET zastąpił inną bardzo dobrą jednostkę CA18DET (znaną z europejskiejskich wersji Nissana S13 ), która jednak była zbyt kosztowna w produkcji i dlatego zaniechano jej montażu na rzecz nowego silnika serii SR. Pierwszt SR20DET pojawił sie na rynku japońskim we wrześniu roku 1989 roku. Nissan Bluebird 2000SSS (wyposażony w naped 4x4 typu Attesa) był rajdowym projektem Nissana, powstałym w niewielkiej serii i nie zyskał popularności nawet w kraju Kiwtnącej Wiśni. Jego moc Maksymalna wynosiła 201 KM@6400 obr/min. Dopiero rok póżniej, podczas prezentacj Nissana Sunny GTI-R, SR20DET stał sie bardziej popularny. W sunny silnik-umieszczeony poprzecznie-wyposażony był w większą turbosprężarkę (Garrett T28), cztery przepustnice, Duży intercooler umieszczony pod maską i generował maksymalnie 225 KM. W Europie oprócz wspomnianego Sunny GTI-r, SR20DET występował wyłacznie w Nissanie 200SX (S14 oraz S14a) . Tutaj silnik był zamontowany wzdłużnie i był doładowany za pomocą Garretta T25, a niewielki intercooler umieszczony był z boku w pasie przednim. Jego moc (200KM) była mniejsza niż w wersji japońskiej S14, która dysponując turbosprężarka T28 oraz systemem zmiennych faz rozrządu(VTC) pozwalała na uzyskanie 217/220 koni mechanicznych. Ciekawostką jest, iż Nissan S13 produkowany był w Japonii aż do 1998 roku i wyposażony był w jednostkę SR20DET w specyfikacji znanej z europejskich wersji S14. Pomijając kompletnie nieznane w Europie Nissany napedzane przez bochatera dzisiejszego materiału - Avenira, Renessa, Liberty czy Bluebirda U12, SR20DET znalazł zastosowanie w ostanim modelu nissana serii SX-produkowanej tylko z kierownicą po prawej stronie Silvi S15. Przy niezmienionej pojemności dysponował on mocą aż 245KM! ze względu na podobne mocowania, SR20DET jest chętnie Swap'owany do wolnossacych wersji S13/S14 (KA24E i KA24DE). Znalezienie sprawnego silnika z modelu Sunny GTI-r jest w Polsce praktycznie niemożliwe , (a szkoda ;)) pozostaje zatem szukać jednostki z modelu S14/S14a, mając na uwadze, iż wiele z nich jest sprzedawanych z uszkodzoną turbosprężarką. Alternatywą dla osób poszukujących mocnego silnika do swojego Nissana jest jednostka RB26DETT z modelu Skyline( moc od 276 KM wzwyż). Jest to jednak jednostka trudnodostępna w Polsce, a zatem niezwykle kosztowna . Minusem jest również jej waga ( to silnik 6-cylindrowy). znacznie ciekawszą opcją wydaje sie zatem zwiększenie mocy SR20DET od którego dostępna jest ogromna liczba cześci."



Na tym zakończe ten wpis jak bede miał wolną chwilę to przepisze cześć dotycząca tuningu tego silnika( bez cen a szkoda ) bo teraz to jest środek nocy. prosze o komentowanie czy takie akcje dokształcania sa mile widziane i czy maja sens. jeśli bedzie zainteresowanie tego typu sprawami bede dodawał materjały na temat pozostałych silników waszych Nissanów. Bo sam jeżdże BMW (i niemma na myśli maldona :P)
Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
wolak240sx
Stały gość
Stały gość
Posty: 290
Rejestracja: śr 15 lut, 2006 22:27
Lokalizacja: Okolice Rzeszowa
Kontakt:

Polacy nie gęsi... :D
Fajnie że coś takiego się pojawiło To moje zdanie
Cała s13 ka na części Z rozbiórki
Pytać
Awatar użytkownika
EnDrIu
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 537
Rejestracja: wt 26 paź, 2004 14:33
Lokalizacja: Warszawa

Anton pisze: W Europie oprócz wspomnianego Sunny GTI-r, SR20DET występował wyłacznie w Nissanie 200SX (S14 oraz S14a) . Tutaj silnik był zamontowany wzdłużnie i był doładowany za pomocą Garretta T25
Eeeee :?:
Było: 200sx s13 SR20DET
Jest: 200sx s13 CA18DET

Sprzedam s13
topics20/s-s13-18t-z-gt28rs-vt31839.htm#288454
Awatar użytkownika
ODINN
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1575
Rejestracja: czw 01 wrz, 2005 02:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

literowka ?
Kolektory dolotowe & wydechowe, wydechy, przepustnice, intercoolery, chlodnice, szyny paliwowe, aluminiowe zbiorniki paliwa.
wolak240sx
Stały gość
Stały gość
Posty: 290
Rejestracja: śr 15 lut, 2006 22:27
Lokalizacja: Okolice Rzeszowa
Kontakt:

w sumie to taki bardzo ogólny artykuł.... Może w dalszej części będzie coś bardziej zgłębiającego temat...
Cała s13 ka na części Z rozbiórki
Pytać
Anton

To znów ja z dalszą częścią choć po wczytaniu też jest dość ogulnie :/

"DOLOT
200SX pomyślany był jako samochód usportowiony, a nie stricte sportowy. Stąd jego układ dolotowy- ze względu na ekologię oraz niski poziom hałasu- nieco ogranicza moc turbodoładowanego silnika. 'Odetkanie' układu pozwala wykrzesać kilka dodatkowych koni. Sama wymiana Filtra powietrza nie powoduje dużych przyrostów, wszak duże opory przepływu powoduje nie sam filtr, a jego obudowa. Najlepszym posunięciem jest usunięcue obudowy i zastąpienie jej tzw. kit'em- filtrem stożkowym oraz dopasowaną rurą dolotową. Warto pamiętać, że na tym etapie modyfikacji seryjny przepływomierz pozostawiamy na miejscu. Możliwości umieszczenia samego stożka jest wiele, warto jednak zapewnić mu dopływ zimnego powietrza i odizolowanie go od gorących elementów silnika podczas testów redakcyyjnych (wykonanych wcześniej) montaż takiego kit'u podniusł moc o 4KM (198 na 202 KM)

WYDECH
Seryjny układ wydecjowy 200SZ'a jest mocno restrykcyjny, tłumi zatem osiągi na rzecz możliwie niskiej emisji hałasu. Ułatwienie wylotu spalin do atmosfery pozwala silnikowi na efektywniejszą pracę. Jak w każdym aucie, istotne jest zwiększenie średnicy rury wylotowej i zastosowanie tłumika o mniejszych oporach przepływu. Najłatwiej zastosować przepływowy układ ( o średnicy 3 cali) z mominięciem katalizatora- jest to jednak nie tylko niezgodne z przepisami i znacząco zwiększa hałas wydechu. Samo zastosowanie układu typu 'cat-back', czyli od fabryczbego katalizatora do tłumika końcowego, pozwoli- przy zmienionym dolocie zwiekszyć moc do około 210-215 KM (wzrost 10-15%). chcąc jeszcze bardziej udrożnić wydech, należy koniecznie wymienić łacznik turbosprężarki i downpipe u ( charakterystyczne, żeliwne kolanko). Fabryczny element ma zbyt małą srednicę i powoduje duże turbulencje. Jego zmiana spowoduje, że silnik bedzię szybciej wkręcał sie na pbroty i bedzie mocniejszy- szczegulnie przy wyższych obrotach."

myśle że na dziś to wystarczy bo musze jeszcze na forum klubu bmw polska dodac posta o M20B25 a raczej o jego przeróbkach :)
zavu240sx

takie tematy powinny być w każdym numerze GT, najlepiej jeszcze bardziej szczegółowo opisane, chociarz to jest dobra lektura, takie tematy bardziej mnie wciągają niż prezentacje fur
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki SR”