Artykuł o SR20DET z 100 nr magazynu GT
: czw 15 mar, 2007 22:47
Chciałbym przepisać artykuł na temat silnika SR20DET zawarty w magazynie "GT"
"SR20DET to jeden z najlepszych silników stworzonych przez Nissana w ciagu ostatnich 15 lat. Należy on do rodziny jednostek o oznaczeniu SR (1,6l 1,8l i 2,0l). "20" to oznaczenie jego pojemności "D" w nazwie pochodzi od Dual Owehead Cam ( dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy), "E" to skrót od Electronic Fuel Injection ( Elektroniczny Wtrysk Paliwa) i wreszcie "T" oznaczające turbodoładowanie. Konstrukcyjnie, silnik opeira sie na wolnossącym SE20DE (produkowanym od 1989/90 do 2002roku), jednak z racji wyższej mocy fabrycznej oraz doładowania wyposażony jest w inny osprzęt i mocniejszy układ korbowo-tłokowy. SR20DET zastąpił inną bardzo dobrą jednostkę CA18DET (znaną z europejskiejskich wersji Nissana S13 ), która jednak była zbyt kosztowna w produkcji i dlatego zaniechano jej montażu na rzecz nowego silnika serii SR. Pierwszt SR20DET pojawił sie na rynku japońskim we wrześniu roku 1989 roku. Nissan Bluebird 2000SSS (wyposażony w naped 4x4 typu Attesa) był rajdowym projektem Nissana, powstałym w niewielkiej serii i nie zyskał popularności nawet w kraju Kiwtnącej Wiśni. Jego moc Maksymalna wynosiła 201 KM@6400 obr/min. Dopiero rok póżniej, podczas prezentacj Nissana Sunny GTI-R, SR20DET stał sie bardziej popularny. W sunny silnik-umieszczeony poprzecznie-wyposażony był w większą turbosprężarkę (Garrett T28), cztery przepustnice, Duży intercooler umieszczony pod maską i generował maksymalnie 225 KM. W Europie oprócz wspomnianego Sunny GTI-r, SR20DET występował wyłacznie w Nissanie 200SX (S14 oraz S14a) . Tutaj silnik był zamontowany wzdłużnie i był doładowany za pomocą Garretta T25, a niewielki intercooler umieszczony był z boku w pasie przednim. Jego moc (200KM) była mniejsza niż w wersji japońskiej S14, która dysponując turbosprężarka T28 oraz systemem zmiennych faz rozrządu(VTC) pozwalała na uzyskanie 217/220 koni mechanicznych. Ciekawostką jest, iż Nissan S13 produkowany był w Japonii aż do 1998 roku i wyposażony był w jednostkę SR20DET w specyfikacji znanej z europejskich wersji S14. Pomijając kompletnie nieznane w Europie Nissany napedzane przez bochatera dzisiejszego materiału - Avenira, Renessa, Liberty czy Bluebirda U12, SR20DET znalazł zastosowanie w ostanim modelu nissana serii SX-produkowanej tylko z kierownicą po prawej stronie Silvi S15. Przy niezmienionej pojemności dysponował on mocą aż 245KM! ze względu na podobne mocowania, SR20DET jest chętnie Swap'owany do wolnossacych wersji S13/S14 (KA24E i KA24DE). Znalezienie sprawnego silnika z modelu Sunny GTI-r jest w Polsce praktycznie niemożliwe , (a szkoda pozostaje zatem szukać jednostki z modelu S14/S14a, mając na uwadze, iż wiele z nich jest sprzedawanych z uszkodzoną turbosprężarką. Alternatywą dla osób poszukujących mocnego silnika do swojego Nissana jest jednostka RB26DETT z modelu Skyline( moc od 276 KM wzwyż). Jest to jednak jednostka trudnodostępna w Polsce, a zatem niezwykle kosztowna . Minusem jest również jej waga ( to silnik 6-cylindrowy). znacznie ciekawszą opcją wydaje sie zatem zwiększenie mocy SR20DET od którego dostępna jest ogromna liczba cześci."
Na tym zakończe ten wpis jak bede miał wolną chwilę to przepisze cześć dotycząca tuningu tego silnika( bez cen a szkoda ) bo teraz to jest środek nocy. prosze o komentowanie czy takie akcje dokształcania sa mile widziane i czy maja sens. jeśli bedzie zainteresowanie tego typu sprawami bede dodawał materjały na temat pozostałych silników waszych Nissanów. Bo sam jeżdże BMW (i niemma na myśli maldona )
"SR20DET to jeden z najlepszych silników stworzonych przez Nissana w ciagu ostatnich 15 lat. Należy on do rodziny jednostek o oznaczeniu SR (1,6l 1,8l i 2,0l). "20" to oznaczenie jego pojemności "D" w nazwie pochodzi od Dual Owehead Cam ( dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy), "E" to skrót od Electronic Fuel Injection ( Elektroniczny Wtrysk Paliwa) i wreszcie "T" oznaczające turbodoładowanie. Konstrukcyjnie, silnik opeira sie na wolnossącym SE20DE (produkowanym od 1989/90 do 2002roku), jednak z racji wyższej mocy fabrycznej oraz doładowania wyposażony jest w inny osprzęt i mocniejszy układ korbowo-tłokowy. SR20DET zastąpił inną bardzo dobrą jednostkę CA18DET (znaną z europejskiejskich wersji Nissana S13 ), która jednak była zbyt kosztowna w produkcji i dlatego zaniechano jej montażu na rzecz nowego silnika serii SR. Pierwszt SR20DET pojawił sie na rynku japońskim we wrześniu roku 1989 roku. Nissan Bluebird 2000SSS (wyposażony w naped 4x4 typu Attesa) był rajdowym projektem Nissana, powstałym w niewielkiej serii i nie zyskał popularności nawet w kraju Kiwtnącej Wiśni. Jego moc Maksymalna wynosiła 201 KM@6400 obr/min. Dopiero rok póżniej, podczas prezentacj Nissana Sunny GTI-R, SR20DET stał sie bardziej popularny. W sunny silnik-umieszczeony poprzecznie-wyposażony był w większą turbosprężarkę (Garrett T28), cztery przepustnice, Duży intercooler umieszczony pod maską i generował maksymalnie 225 KM. W Europie oprócz wspomnianego Sunny GTI-r, SR20DET występował wyłacznie w Nissanie 200SX (S14 oraz S14a) . Tutaj silnik był zamontowany wzdłużnie i był doładowany za pomocą Garretta T25, a niewielki intercooler umieszczony był z boku w pasie przednim. Jego moc (200KM) była mniejsza niż w wersji japońskiej S14, która dysponując turbosprężarka T28 oraz systemem zmiennych faz rozrządu(VTC) pozwalała na uzyskanie 217/220 koni mechanicznych. Ciekawostką jest, iż Nissan S13 produkowany był w Japonii aż do 1998 roku i wyposażony był w jednostkę SR20DET w specyfikacji znanej z europejskich wersji S14. Pomijając kompletnie nieznane w Europie Nissany napedzane przez bochatera dzisiejszego materiału - Avenira, Renessa, Liberty czy Bluebirda U12, SR20DET znalazł zastosowanie w ostanim modelu nissana serii SX-produkowanej tylko z kierownicą po prawej stronie Silvi S15. Przy niezmienionej pojemności dysponował on mocą aż 245KM! ze względu na podobne mocowania, SR20DET jest chętnie Swap'owany do wolnossacych wersji S13/S14 (KA24E i KA24DE). Znalezienie sprawnego silnika z modelu Sunny GTI-r jest w Polsce praktycznie niemożliwe , (a szkoda pozostaje zatem szukać jednostki z modelu S14/S14a, mając na uwadze, iż wiele z nich jest sprzedawanych z uszkodzoną turbosprężarką. Alternatywą dla osób poszukujących mocnego silnika do swojego Nissana jest jednostka RB26DETT z modelu Skyline( moc od 276 KM wzwyż). Jest to jednak jednostka trudnodostępna w Polsce, a zatem niezwykle kosztowna . Minusem jest również jej waga ( to silnik 6-cylindrowy). znacznie ciekawszą opcją wydaje sie zatem zwiększenie mocy SR20DET od którego dostępna jest ogromna liczba cześci."
Na tym zakończe ten wpis jak bede miał wolną chwilę to przepisze cześć dotycząca tuningu tego silnika( bez cen a szkoda ) bo teraz to jest środek nocy. prosze o komentowanie czy takie akcje dokształcania sa mile widziane i czy maja sens. jeśli bedzie zainteresowanie tego typu sprawami bede dodawał materjały na temat pozostałych silników waszych Nissanów. Bo sam jeżdże BMW (i niemma na myśli maldona )