Strona 2 z 4

: śr 14 sty, 2009 14:44
autor: roball
PR jakie przyjąłeś?boost + ambient?

czy wliczyłeś straty na filtrze, IC i temp otoczenia - łącznie to daje kilka PSI różnicy co przesuwa wykres do góry (wyższe PR)

pytam bo mnie wykresy wyszły przesunięte w kierunku lewego górnego rogu
liczyłem zgodnie z instrukcją na stronce garretta
airflow z BSFC (0.50) i AFR(11.5)

dla 6500obr wyszło 29.5lb/min i PR=2.6 - to już leży poza wyspą wydajności,
co gorsze punkt mocy maksymalnej wychodzi na osi mapy (przerywana linia) - więc wszystko co jest na niższych obrotach ląduje między surge a osią...

PS
liczyłem dla CA, jeśli ty liczysz dla SR to wszystko jasne ;)

[ Dodano: Sro 14 Sty, 2009 14:51 ]
Zmieniłeś posta kiedy ja pisałem swojego - więc pytanie o PR nie aktualne..
można spokojnie zakładać że PR jest równe (boost+1)*110%

: śr 14 sty, 2009 15:13
autor: gshock
roball pisze: czy wliczyłeś straty na filtrze, IC i temp otoczenia - łącznie to daje kilka PSI różnicy co przesuwa wykres do góry (wyższe PR)
nie wliczalem strat , liczylem dla ca w celu oszacowania mniej wiecej czy wyda ~1,2 bara do konca. faktycznie pojdzie troche w gore pr, na przepustnicy jest zawsze mniej niz przy wylocie z muszli.
ja mialem 33 z hakiem na 7500obr.
do pr 2.6 to turbo to nie doroslo , nawet dla przeplywu ponizej 30
przy moim przeplywie max to jakies 2,3-2,4 na muszli tak pi razy drzwi.
za bardzo nie widze tego wpadania w surge ale jak rozrysuje w domu sobie to mi sie rozjasni

: śr 14 sty, 2009 15:33
autor: roball
może po prostu ja robię jakiś błąd w obliczeniach ;)

to jest mały kompresor i zakładam że przy 3500 masz pełny boost,
przepływ przy tych obrotach to jakieś 17 - może nie wpada w surge ale jest blisko (zakładając boost 1.2, czyli PR ~2.5)

: śr 14 sty, 2009 22:35
autor: gshock
no w sumie masz racje ze jesli full boost bedzie przy 3500tys to bedzie siedzialo w surge :(
przy 4 jest blisko.
to trzeba bedzie unikac palowania na wolnych obrotach. od razu ruszac z 4 tysi i do konca :)

: czw 15 sty, 2009 07:49
autor: jarkowy
Prosze jacy matematycy tu wyrośli na tym forum. Dodam tylko Ve 90% to bardzo optymistycznie....
Struge jest nie dodotknięcia wg mnie - w praktyce doładowowanie zawsze wstaje późńiej niż na wyliczeniach i to o dobre 500obr. To co sie liczy to dla max obciązenia np 4 5ty bieg i dopero wtedy wykres obliczenia i praktyka mają się jakoś do siebie.

: czw 15 sty, 2009 08:36
autor: gshock
a tam zaraz matematycy , pare wzorow z netu wzialem i tyle.
najwyzej jak bedzie za szybko wstawac to kupie ebc i zlaguje system 8)
jarek myslisz ze powinienem udac sie do ciebie na podstrojenie jakies jak sie zrobi sucho ? niby wymiarowo to to samo co mialem ale...

a moze ktos wie co sie robi z tym??

Obrazek

: pt 16 sty, 2009 10:57
autor: jarkowy
to jest najwiekszą tajemnicą i robi sie to na "oko doświadczeń";)
Nie pamiętam co u ciebie nie wogóle siedzi...jeśli stg 2 to nie musisz.Na stg1 trzeba najpier z raz przejechać sie z serokopasmówką zeby dalej jeździć spokojnie.
Chyba sie troche temat rozleciał...

: pt 16 sty, 2009 12:36
autor: roball
W kwestii restryktora chyba wszystko zostało powiedziane;)
temat poszedł w całkiem ciekawym kierunku..

Z wykresem turbiny chyba nic się nie robi - jak się wyliczy PR dla kompresora to można oblookać czy się gorąca strona nie zapcha
z tego konkretnego wykresu wynika że przy PR 2.25 ta turbinka się zatka..

zastanawiało mnie dlaczego flow po stronie gorącej jest średnio 2x niższy niż teoretycznie najlepszy dla danego kompresora (wyspa wydajności)
energia spalania to energia wiązań a nie reakcji jądrowej - tutaj masa nie znika :)
spaliny powinny ważyć tyle co zassane powietrze + paliwo

: pt 16 sty, 2009 20:25
autor: gshock
a jak to obliczyles ze sie zatka?
ogolnie chcialem turbo z ar 82 na wydechu ale sie nie udalo.
a moze przeplyw jest mniejszy bo ar muszli na wydechu jest wiekszy i ta sama ilosc gazow da mniejszy przeplyw

: sob 17 sty, 2009 00:40
autor: roball
policzyłeś sobie przepływ powietrza
wyszło około 30lb/min i PR =2.4 - tak?

teraz to zassane powietrze zostaje zużyte do spalenia benzyny o w efekcie mamy na każdą minutę ponad 30lb spalin

teraz odczytaj z wykresu turbiny ile przejdzie maksymalnie spalin..

: sob 17 sty, 2009 09:43
autor: gshock
mniej niz 15 przejdzie , wiec mniej niz polowa :P
czyli co pozostale 18 wraca do kolektora i cylindrow.

: pn 19 sty, 2009 00:01
autor: mrowczan
Mam identyczne turbo i pytanie, wiec podlaczam sie do tematu :)
Przygladalem sie dokladnie zasilaniu - jest ono na ok 1cm glebokie, ma ksztalt walca, do polowy gwintowane. Zaraz pod gwitem jest dziurka majaca ok 1mm srednicy, innego odplywu oleju tam nie ma. To jest ten restryktor? Nic wiecej mi nie bedzie potrzebne?

: pn 19 sty, 2009 08:49
autor: jarkowy
Roball mówisz dobrze ale chyba nie do końca...
Spaliny na wydechu ważą tyle samo ALE ich obiętość jest 3x WIEKSZA - bo to rozgrzane powietrze.
Zaóważ ze na wykresie kompresora masz skale w lbs/min a na wykresie spalin w lb/min
To duża róznica
wzór na liczenie spali jest taki

obliczony przepływ= (przepływ przez kompresor* pierwiastek z((temp spalin+460)/519)) / (baro+EMP)/14,7

Czyli przy przepływie przez kompresor równym 50lbs/min na muszli gorącej mamy 36lb.min.

Jaki z tego wniosek?
Olać to wszystko!!!!

Nauczyć sie ze przepływ optymalny dla ca18 to 15,5lb/min al dla sr20 16lb/min
analogicznie więc dla rb26 bedzie 17,5 a praktycznie 20(z tego co oceniłem)
Trzeba wiedzieć ze to jest proporcjonalne do mocy czyli przy 500KM bedzie już nawet 25.

Generalnie ten wykres ma największe znaczenie!!! bo można policzyć dzięki temu jaki bedzie lag i czy turbo wogóle sie napędzi!!
W drógą stronę ze spalin bedzie za dużo nie ma właściwie problemu bo od tego jest WESTGATE. Im większa jego średnica tym mniejszy problem ze muszla kompresora bedzie za duża w stosunku do muszli wydehowej.
Oczywiście teżnie można z tym przesadzić!!!!
Bo układ bedzie niestabilny i bedzie pojawiać się efekt pompażu i niestabilności ciśnienia - doładowanie bedzie pływać sinusoidalnie zmieniając wartość nawet o 0,3-0,5 bara - generalnie wszystkie wozy z małym silnikiem np CA18 i dużą turbiną - taką powyżej 400KM i małą muszląwydechową. Idealny przykład - proszę bardzo GT28 z muszlą wydechową 0.64A/R i kompresorem 82mm trim 56 a/r 0.70 . Nawet Gt2876 już potrafi takie cuda robić.....
Chyba temat liczenia map jest już wytrzepany i doboru sprężarki.

Dodacie coś od siebie i zawiesimy to w technicznych ze zmianą tematu dobór turbiny od A do Z.

: pn 19 sty, 2009 21:22
autor: roball
jarkowy pisze:Roball mówisz dobrze ale chyba nie do końca...
Spaliny na wydechu ważą tyle samo ALE ich obiętość jest 3x WIEKSZA - bo to rozgrzane powietrze.
Zaóważ ze na wykresie kompresora masz skale w lbs/min a na wykresie spalin w lb/min
(...)
z tego co mi wiadomo - lbs to po prostu liczba mnoga od lb (czyli wiele funtów)
matematyczne lbs i lb to to samo - jeśli jestem w błędzie to przepraszam..

oba rodzaje wykresów na stronce turbobygarrett.com mają opis w lb/min ..

o WG w ferworze przeliczeń po prostu zapomniałem - a to jest odpowiedź na "tajemny" ubytek masy :D,

co do reszty...
super kawałek wiedzy, jednak lat doświadczeń nic nie zastąpi ;)

: pn 19 sty, 2009 22:13
autor: jarkowy
Roball chyba masz racje co do lb=lbs jednak to nie jest takie całkiem oczywiste i sopro ludzi sie nad tym głowiło
http://www.proz.com/kudoz/english_to_po ... 1_lbs.html

Kiedys kożystając z programu convert - był kiedyś dodatkiem na bazie TK i kozystając z przeliczników innych wyniki mi sie rozmijały- myślałem ze to był żąd wielkości ale po przeczytaniu strony powyżej skumałem ze to nie istotna różnica - mimo to zmobilizowałeś mnie do wyjaśnienia tej kwestii.

Co do wykresów to ja mam pdf garrett z wszystkimi mapami i na wykresach x kompresoraa jest lb/min a na osi y wykresów gorącej muszli jest lbs/min - może mam innego pdf ale jak chcesz moge wkleić te wykresy. To przez tą rozbierzność zaczołem sie wgłęiać co jest czym i nigdy nie udało mi sie uprościć jednostek jak sobie je podstawiałem i zawsze trafiał mnie szlak...