Twin Turbo
Moderator: Moderator
turbina musial by sie napedzac z 0,9L ........
"I had a look around the carpark and couldn't help noticing, that my car is significantly faster than all of yours..."
powered by:Japan Sport Service
powered by:Japan Sport Service
@ kolektorow i 2 t25 sie nie zmiesci pod maska, chyba ze beda dziwnie powykrecane!! T3/T4 moze zalatwic sprawe ,ale itak mnie bardzo ciekawi sprawa kompresora i turbiny w 1 silniku !! Koles ktory zmatowal ta Mante z silnikiem VOLVO turbo+kompresor mial nielada problem z odlaczeniem kompresora i ze zrobieniem przepustnicy laczacej dolot powietrza od turbo i sprezarki !! Czyzby byl mniej genialny niz POLACY ?? Jak wyglada elektrowylacznik do klimy?? Na jakiej zasadzie dziala zalaczenie klimy?? Jak sprzeglo odsrodkowe w skuterach( tyle ze wylaczane w razie potrzeby)??chuckie pisze:A co na temat 2 kolektorów - 1 na 2 tłoki i na każdym T25?
I kolejne pytanie (OT) czy z otwartym wastegate(a raczej bez niego=wolny wylot spalin przed turbina) mozna rzokrecic t3/t4 ??? Jesli nie to kupie pilnie westa!!!
Ale poco wam takie wynalazki ?? To ze takie auta byly - chyba najlepszy przyklad to B-Grupowa Lancia S4 - to nieznaczy ze to ma nadal zastosowanie. Po pierwsze Lancia byla utem wyczynowym po drugie wtedy byla troche inna technologia, inne turbiny, materialy. Teraz dzieki elektronice i systemom takim jak ALS czy materialom pozwalajacym obnizyc bezwladnosc turbiny takich rzeczy sie niestosuje .... Chcesz zbudowac auto do DRAGU z ogromna turbina ? To jest 100x latwiejszy i czesto stosowany sposob na rozpedzenie jej ( turbiny) - podtlenek azotu. Chcesz auto na droge ? To jaka ty chcesz wladowac turbine ze bedzie Ci tak bardzo przeszkadzal lag ? Zastosowania dla tego ukladu niema a dla czysto teoretycznych rozwazan zainteresuj sie wlasnie w/w Lancia S4 :
to fota przedstawiajaca uklad.
schemat.
do poczytania:
http://www.fortunecity.com/silverstone/ ... nge_60.htm
to fota przedstawiajaca uklad.
schemat.
do poczytania:
http://www.fortunecity.com/silverstone/ ... nge_60.htm
"I had a look around the carpark and couldn't help noticing, that my car is significantly faster than all of yours..."
powered by:Japan Sport Service
powered by:Japan Sport Service
Wystarczajaco duza zeby wymieszac M3 z dresem za kierownica!!mellow pisze:Ale poco wam takie wynalazki ?? Chcesz auto na droge ? To jaka ty chcesz wladowac turbine ze bedzie Ci tak bardzo przeszkadzal lag ?
I wszystkich TURBOKILLERSOW !! hehe !!
A czy nie można by zrobić turbo wspomaganego elektrycznie?
na wspólnej osi by były dwa wirniki turba i silnik elektryczny spinany sprzęgłem. Kiedy ciśnienie byłoby za małe wsprzęgany by był silnik, który pomagałby rozkręcić turbo, kiedy osiągnełoby optymalne obroty silnik by był wysprzęglany.
Inna opcja to "kondensator". To znaczy jakiś spory zbiornik na sprężone powietrze pomiędzy turbiną a silnikiem. Turbina napełniała by go kiedy silnik jest na wysokich obrotach, a kiedy obroty by spadały i za chwile potrzebne było ich ponowne szybkie wzrośnięci, wykożystywane by było zgromadzone powietrze. W przypadku obecnych konstrukcji to raczej niewykonalne ze względu na brak miejsc, ale w przyszłych możnaby zrobić pół metra dłuższą maskę, co dodatkowo dałoby strefy zgniotu na wypadek zdeżenia.
na wspólnej osi by były dwa wirniki turba i silnik elektryczny spinany sprzęgłem. Kiedy ciśnienie byłoby za małe wsprzęgany by był silnik, który pomagałby rozkręcić turbo, kiedy osiągnełoby optymalne obroty silnik by był wysprzęglany.
Inna opcja to "kondensator". To znaczy jakiś spory zbiornik na sprężone powietrze pomiędzy turbiną a silnikiem. Turbina napełniała by go kiedy silnik jest na wysokich obrotach, a kiedy obroty by spadały i za chwile potrzebne było ich ponowne szybkie wzrośnięci, wykożystywane by było zgromadzone powietrze. W przypadku obecnych konstrukcji to raczej niewykonalne ze względu na brak miejsc, ale w przyszłych możnaby zrobić pół metra dłuższą maskę, co dodatkowo dałoby strefy zgniotu na wypadek zdeżenia.
- jarkowy
- Założyciel Klubu
- Posty: 1088
- Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
- Lokalizacja: Władysławowo
- Kontakt:
NIe ma jak buża mózgów - może coś naprawde wymyslimy - serio zaczynam w to wierzyć tylko temat powinien sie nazywać Koncepcje i antykoncepcje
Wy mioeli byście koncepcje a ja mellow itp. bysmy mieli "antykoncepcje"
Ale nie ma głupich pytań są tylko głupie odpowiedzi.
Co do silnika elektrycznego to moze było by to mozliwe gdyby nie to ze
najszybsze silniki z którymi mozna sie spodkać to 3 fazowe mające 3600obr/min i pradu stałego te potrafią się kręcić nawet do 15000obr/min jednak dla naszego turba to o 100 000 za mało....
Pomyślicie napewno ze przekładnia załatwi sprawe -nie bo przekładnia musiała by nie mieć oporów a przy tych obrotach pochłaniały by one z 90% potrzebnej energii i silnik prądu stałego musiał by mieć wielkości naszego CA18
Co do kondensatora powietrza to fakt jest problem z magazynowaniem (ale i z jego uzupełnianiem w tym magazynie) Powiedzmy ze ładujemy max 1,5 bara to to bedzie maksymalne cisnienie jakie bedzie w magazynie. A teraz zeby uzmysłowić wam ile potrzebuje nasz silnik powietrza to równanko
2litry pojemności
7000obr/min
4 sów
czyli
(7000/4)*2L
to daje nam
3500 litrów powietrza na min!!!
(pomijam cisnienie itp. wiadomo ze jak by to miało być 1,5bar to jeszcze trzeba pomnożyć *1,5 czyli 5250L/min! to nie dokładne obliczenia ale...zbliżające problem)
Więc zapomnijmy o zbiornikach bo musiał by mieć wymiary
liczone w m sześciennych.
Ale kombinujmy dalej
są jakieś nowe pomysły?
Ja kiedyś zastanawiałem sie nad wykożystaniem odkużacza....
Wy mioeli byście koncepcje a ja mellow itp. bysmy mieli "antykoncepcje"
Ale nie ma głupich pytań są tylko głupie odpowiedzi.
Co do silnika elektrycznego to moze było by to mozliwe gdyby nie to ze
najszybsze silniki z którymi mozna sie spodkać to 3 fazowe mające 3600obr/min i pradu stałego te potrafią się kręcić nawet do 15000obr/min jednak dla naszego turba to o 100 000 za mało....
Pomyślicie napewno ze przekładnia załatwi sprawe -nie bo przekładnia musiała by nie mieć oporów a przy tych obrotach pochłaniały by one z 90% potrzebnej energii i silnik prądu stałego musiał by mieć wielkości naszego CA18
Co do kondensatora powietrza to fakt jest problem z magazynowaniem (ale i z jego uzupełnianiem w tym magazynie) Powiedzmy ze ładujemy max 1,5 bara to to bedzie maksymalne cisnienie jakie bedzie w magazynie. A teraz zeby uzmysłowić wam ile potrzebuje nasz silnik powietrza to równanko
2litry pojemności
7000obr/min
4 sów
czyli
(7000/4)*2L
to daje nam
3500 litrów powietrza na min!!!
(pomijam cisnienie itp. wiadomo ze jak by to miało być 1,5bar to jeszcze trzeba pomnożyć *1,5 czyli 5250L/min! to nie dokładne obliczenia ale...zbliżające problem)
Więc zapomnijmy o zbiornikach bo musiał by mieć wymiary
liczone w m sześciennych.
Ale kombinujmy dalej
są jakieś nowe pomysły?
Ja kiedyś zastanawiałem sie nad wykożystaniem odkużacza....
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...
SKYRACING
OO\____/OO
602227141
Turbokiller
automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
SKYRACING
OO\____/OO
602227141
Turbokiller
automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
Co do zbiornika powietrza.
Przy 7kRPM to turbo pompuje jak należy i nie ma problemu.
Problem jest raczej przy rozpędzaniu od 2 do 4kRPM więc średnia niech będzie 3000. Lag też nie trwa wiecznie. Rozpędzamy sięmamy lag, później jest ok, później zmiana biegu i BOVem uchodzi powietrze, później znowu lag... Jak by tak powietrze uchodzące przez BOV łapać w zbiornik to można by je później użyć do zmniejszenia laga.
Generalnie chodzi o to żeby gromadzić nadmiar energii spalin przy wysokich obrotach, aby użyćgo później przy niskich obrotach.
Można by zrobićturbo z kołem zamachowym. Obecnie turbo ma jak najmniejszą bezwładność, żeby szybko sięrozkręcało, ale jak sięszybko rozkręca to i później szybko zwalnia. A jakby tak zrobić koło zamachowe, które by było sprzęgane z turbo kiedy to jest już rozkręcone. Skoro są układy przenoszenia części napędu na daną oś to pewnie by siędało przenosić część mocy turba na rozkręcenie takiego koła, a jak by sięjużrozkręciło (co by mu pewnie kilka min zajeło) to później by siędługo samo kręciło. Dajmy na to startujemy na 1/4 mili. Przed startem trzymamy sobie silnik na obrotach i rozkręcamy koło zamachowe turba, jak się rozkręci to się nie zatrzyma przez te kilkanaście sekund. W trasie tym bardziej, powoli rozpędza siękiedy jedziemy ze stałą prędkością, a kiedy trzeba przychamowaći później się rozpędzić to wystarczy.
A jakby zrobić kompresor elektryczny, kompresory nie wymagają takich obrotów jak turbo.
Jeszcze inny pomysł. wtryskiwanie wody do kolektora wylotowego. Woda by się zamieniła w parę o całkiem sporym ciśnieniu, które by zrekompensowsało niskie ciśnienie spalin przy niskich obrotach. Tyle że taki szok termiczny chyba by nie był zdrowy dla kolektora i turba, poza tym tej wody by na długo nie starczyło. Ale zato jaka efektowna para by z rury szła.
Przy 7kRPM to turbo pompuje jak należy i nie ma problemu.
Problem jest raczej przy rozpędzaniu od 2 do 4kRPM więc średnia niech będzie 3000. Lag też nie trwa wiecznie. Rozpędzamy sięmamy lag, później jest ok, później zmiana biegu i BOVem uchodzi powietrze, później znowu lag... Jak by tak powietrze uchodzące przez BOV łapać w zbiornik to można by je później użyć do zmniejszenia laga.
Generalnie chodzi o to żeby gromadzić nadmiar energii spalin przy wysokich obrotach, aby użyćgo później przy niskich obrotach.
Można by zrobićturbo z kołem zamachowym. Obecnie turbo ma jak najmniejszą bezwładność, żeby szybko sięrozkręcało, ale jak sięszybko rozkręca to i później szybko zwalnia. A jakby tak zrobić koło zamachowe, które by było sprzęgane z turbo kiedy to jest już rozkręcone. Skoro są układy przenoszenia części napędu na daną oś to pewnie by siędało przenosić część mocy turba na rozkręcenie takiego koła, a jak by sięjużrozkręciło (co by mu pewnie kilka min zajeło) to później by siędługo samo kręciło. Dajmy na to startujemy na 1/4 mili. Przed startem trzymamy sobie silnik na obrotach i rozkręcamy koło zamachowe turba, jak się rozkręci to się nie zatrzyma przez te kilkanaście sekund. W trasie tym bardziej, powoli rozpędza siękiedy jedziemy ze stałą prędkością, a kiedy trzeba przychamowaći później się rozpędzić to wystarczy.
A jakby zrobić kompresor elektryczny, kompresory nie wymagają takich obrotów jak turbo.
Jeszcze inny pomysł. wtryskiwanie wody do kolektora wylotowego. Woda by się zamieniła w parę o całkiem sporym ciśnieniu, które by zrekompensowsało niskie ciśnienie spalin przy niskich obrotach. Tyle że taki szok termiczny chyba by nie był zdrowy dla kolektora i turba, poza tym tej wody by na długo nie starczyło. Ale zato jaka efektowna para by z rury szła.
- jarkowy
- Założyciel Klubu
- Posty: 1088
- Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
- Lokalizacja: Władysławowo
- Kontakt:
Ten pomysł z wodą mi się bardzo podoba coś ala aquaminist ale w wydech hm...
Co do koła zamachowego to nie bo turbo rozkręca się czały czas aż do zmainy na następny bieg. Poza tym wyważwnie koła zamachowego które wytowało bby z prędkością 100000bor/min to ciężka sprawa.
Co do kompresora elektrycznego to własnie mówiłem o odkużaczu to ten sam pomysł ale odkużacz któru ciągnie proądu 1000W ma mnmiejszy przepływ powietrza niez pobor powietrza naszego silnika. a poza tym policzmy 1000W/13,8V to 72A czyli Rozrusznik ma podobny pobór pradu (no ciut więcej) czyli dąło by sie ale musi być większy silnik większy prad i może....
Kto siepodejmnie konstrukcji?
Co do koła zamachowego to nie bo turbo rozkręca się czały czas aż do zmainy na następny bieg. Poza tym wyważwnie koła zamachowego które wytowało bby z prędkością 100000bor/min to ciężka sprawa.
Co do kompresora elektrycznego to własnie mówiłem o odkużaczu to ten sam pomysł ale odkużacz któru ciągnie proądu 1000W ma mnmiejszy przepływ powietrza niez pobor powietrza naszego silnika. a poza tym policzmy 1000W/13,8V to 72A czyli Rozrusznik ma podobny pobór pradu (no ciut więcej) czyli dąło by sie ale musi być większy silnik większy prad i może....
Kto siepodejmnie konstrukcji?
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...
SKYRACING
OO\____/OO
602227141
Turbokiller
automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
SKYRACING
OO\____/OO
602227141
Turbokiller
automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
To moze podejśćz innej strony. Nie zastanawiać się jak szybko wkręcaćsilnik na obroty tylko jak go na tych obrotach utrzymać.
Otóż jakby zastąpić skrzynię biegów czymś takim.
Mamy dwie pąpy połączone rurami z płynem. Do jednej z pąp podłączony jest silnik do drógiej wał. Ta dróga ma zmienną pojemność, to znaczypomiędzy łopatki wsówane lub wysówane są klocki, które zmieniają pojemność pąpy. Jak klocki są wsunięte to wał obraca sięszybciej przy tym samym przepływie cieczy. Wsówaniem i wysówaniem staruje elektronika, której zadaniem jest utrzymanie zadanych obrotów silnika (niskich w trybie ekonomicznym lub wysokich w sportowym), kiedy wciskamy gaz dajemy sterownikowi sygnał, że chcemy jechaćszybciej ten zmniejsza pojemność pąpy co powoduje przyspieszane obrotów wału i spadek obrotów silnika, temu drugiemu starownik przeciwdziała zwiększając dawkę paliwa. Kiedy odpuszczemy gaz sterownik zwiększa pojemność pępy prędkość wału spada a silnika wzrast, więc sterownik zmniejsza dawkę paliwa.
Sprzęgło zaś to dodatkowy zawót powodujący cyrkulacjęcieczy poza pąpą połączoną z wałem.
Otóż jakby zastąpić skrzynię biegów czymś takim.
Mamy dwie pąpy połączone rurami z płynem. Do jednej z pąp podłączony jest silnik do drógiej wał. Ta dróga ma zmienną pojemność, to znaczypomiędzy łopatki wsówane lub wysówane są klocki, które zmieniają pojemność pąpy. Jak klocki są wsunięte to wał obraca sięszybciej przy tym samym przepływie cieczy. Wsówaniem i wysówaniem staruje elektronika, której zadaniem jest utrzymanie zadanych obrotów silnika (niskich w trybie ekonomicznym lub wysokich w sportowym), kiedy wciskamy gaz dajemy sterownikowi sygnał, że chcemy jechaćszybciej ten zmniejsza pojemność pąpy co powoduje przyspieszane obrotów wału i spadek obrotów silnika, temu drugiemu starownik przeciwdziała zwiększając dawkę paliwa. Kiedy odpuszczemy gaz sterownik zwiększa pojemność pępy prędkość wału spada a silnika wzrast, więc sterownik zmniejsza dawkę paliwa.
Sprzęgło zaś to dodatkowy zawót powodujący cyrkulacjęcieczy poza pąpą połączoną z wałem.
Ja przepraszam że się wtrącam OT, ale zrozumienie tego co piszecie sprawia mi trudność z 2 powodów.
1 szy to taki że nie jestem technikiem (jakoś daję radę)
2 gi to taki, że powinniście używać edytora tekstu, sprawdzenie pisowni i potem wklejać tu, bo czasami się próbuję domyśleć o co tu qcze chodzi, a chodzi o prawidłową pisownię.
Pozdrawiam dyslektykuff i dysortografuff
Sprawdzajcie pisownię.
1 szy to taki że nie jestem technikiem (jakoś daję radę)
2 gi to taki, że powinniście używać edytora tekstu, sprawdzenie pisowni i potem wklejać tu, bo czasami się próbuję domyśleć o co tu qcze chodzi, a chodzi o prawidłową pisownię.
Pozdrawiam dyslektykuff i dysortografuff
Sprawdzajcie pisownię.
EMWU is dead
W takim razie jak reaguje ECU na bova?? Co sie stanie jesli maf poda duza ilosc powietrza a do tlokow doleci go mniej bo reszta zostanie wywalona przez bova??jarkowy pisze:I proponuję do tego wykozystać BOV - ale lepiej bedzie by-pass bo to straszne marnotrastwo tracić taką ilość powietrza (a w dodatku ta ilość znacznie by wpłyęła na nasze ECU które przelicza zassane powietrze)
Powietrze po przejsciu 2 raz przez turbine bedzie mialo troche WYSOKA temperature, bo wkoncu IC go nie wychladza do poziomu temperatury z jaka zostalo owo powietrze zassane!! Turbina podobno podgrzewa powietrze do ko 120'C a Ic schladza je do 70-80!! Wiec przyrost temperatury jest ok 60'C w stosunku do Cieplego powietrza atmosferyznego!! A skoro 70' jeszcze raz zostanie podgrzane o 60' to bedzie mialo 130!!!?A wiec zmiesci sie go w komorze spalania MNIEJ !!!! Wynik spadek mocy!!
Co jest lepsze spadek mocy w skutek wysokiej temp powietrza czy "bledne" odczyty MAFa???
Sorry śledze tamat- może czegoś nie doczytałem ale:
I co powiecie na to?
Cały pic polega na tym że zaznaczyłem na rysunku czerwonymi liniami zawory. Szczególnie ważnym byłby ten między dużą a małą turbiną. Gdybyśmy ruszali z miejsca zaczynając od niskich obrotów zawór przy kolektorze służący do otwierania drogi dla spalin dla dużej turbiny byłby zamknięty, a do małej otwarty. Mała turbina by ładowała standardowo jednak zawór między turbo dużym a małym podawał by coraz więcej spalin do dużej tak że gdy przekroczy jakiś tam próg zamknąć w kolektorze zawór do małej oraz drugi między dużą a małą, a otworzyć do dużej. Całość trzeba by było tak zsynchronizować komputerem by właśnie mała ładowała do jakiejś granicy poczym na skraju kończenia sie lagu na drugiej otworzyć droge dla dużej turbinki a zamknąć dla małej. Wiem że doładowanie z małej nie byłoby stu procentowe jednak na niskich obrotach napewno moc byłaby większa.
(Sorry za masło maślane ale myśle że zrozumiecie o co mi chodziło)
Aha dla każdej turbiny przypadaja intecooler A dalej połączone trójnikiem Y podobnie jak jarkowy pisał
I co powiecie na to?
Cały pic polega na tym że zaznaczyłem na rysunku czerwonymi liniami zawory. Szczególnie ważnym byłby ten między dużą a małą turbiną. Gdybyśmy ruszali z miejsca zaczynając od niskich obrotów zawór przy kolektorze służący do otwierania drogi dla spalin dla dużej turbiny byłby zamknięty, a do małej otwarty. Mała turbina by ładowała standardowo jednak zawór między turbo dużym a małym podawał by coraz więcej spalin do dużej tak że gdy przekroczy jakiś tam próg zamknąć w kolektorze zawór do małej oraz drugi między dużą a małą, a otworzyć do dużej. Całość trzeba by było tak zsynchronizować komputerem by właśnie mała ładowała do jakiejś granicy poczym na skraju kończenia sie lagu na drugiej otworzyć droge dla dużej turbinki a zamknąć dla małej. Wiem że doładowanie z małej nie byłoby stu procentowe jednak na niskich obrotach napewno moc byłaby większa.
(Sorry za masło maślane ale myśle że zrozumiecie o co mi chodziło)
Aha dla każdej turbiny przypadaja intecooler A dalej połączone trójnikiem Y podobnie jak jarkowy pisał
- jarkowy
- Założyciel Klubu
- Posty: 1088
- Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
- Lokalizacja: Władysławowo
- Kontakt:
Jaknajbardziej twoja teoria jest słuszna.
Moje podejście było "szeregowe" a twoje "równoległe"
Zdało by to moze nawet lepiej egzamin bo były by mniejsze opory na wylocie spalin.
I ile to rysunek potrafi wyjaśnić!A ja tyle pisałem......
Moje podejście było "szeregowe" a twoje "równoległe"
Zdało by to moze nawet lepiej egzamin bo były by mniejsze opory na wylocie spalin.
I ile to rysunek potrafi wyjaśnić!A ja tyle pisałem......
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...
SKYRACING
OO\____/OO
602227141
Turbokiller
automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
SKYRACING
OO\____/OO
602227141
Turbokiller
automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666