jak na wstepnie napisałem chiałbym aby tu wszyscy zamiescili wyrazy które sa w powszechnym użytku (uzytkownikow pojazdów uturbionych) a niekoniecznie sa znane nowym uzytkownikom pojazdów uturbinych i nieuturbionych
pomoze to mi i wielu innym poczatkujacym ---- a jesli jest juz podobny słownik temat wtedy podlega wyrzuceniu do kosza!!!!
[glow=red]no to prosze o wpisy[/glow]
TURBO SŁOWNIK
Moderator: Moderator
Ostatnio zmieniony ndz 02 lis, 2008 10:39 przez domino, łącznie zmieniany 1 raz.
Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą Błogosławionaśty między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego moment. Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy amen.
Turbosprężarka - maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze zasila silnik. Do cylindra wprowadzona jest większa ilość powietrza, dzięki czemu rośnie sprawność i moc silnika.
Podstawa
Podstawa
Jeszcze Cię Wskrzeszę !!!
Manual boost controller (MBC) - urządzenie służące do podniesienia ciśnienia doładowania w silnikach turbodoładowanych. Prosta zasada działania oparta na opóźnieniu działania siłownika wastegate
Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą Błogosławionaśty między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego moment. Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy amen.
- m0rr1s
- Postojebca
- Posty: 1079
- Rejestracja: wt 15 sty, 2008 20:25
- Lokalizacja: od o. Rydzyka
- Kontakt:
AFR (AIR/FUEL RATIO) - stosunek mieszanki powietrzno-paliwowej doprowadzonej do komory spalania. (Domyślnie dla benzyny 14,7:1) w przypadku zbyt wysokiego AFR dochodzi do wzrostu temperatury spalania, co może doprowadzić do uszczerbków na zdrowiu silnika.
może zostać zmierzony za pomocą sondy ? (lambda)
x
----- = ? => ?*14,7 = x
14,7
gdzie x jest rzeczywistym (policzonym) stosunkiem powietrza do paliwa.
jeśli:
?=1 wszystko jest w porządku
?<1 jest za bogato (przelewanie/za mało tlenu [zbyt niski AFR])
?>1 za ubogo (za dużo tlenu/za mało paliwa [zbyt wysoki AFR])
Wnioski:
Wszelkie nieszczelności układu dolotowego (jeśli powietrze ucieka nam gdzieś bokiem) powodują zmianę współczynnika ? ponieważ komputer za pomocą przepływomierza liczy odpowiednią ilość paliwa dla dostarczonego powietrza.
Zwiększanie ilości dostarczonego powietrza (np. przez zwiększanie ciśnienia za pomocą MBC) również jest w stanie zmienić współczynnik ?. Powodem tego jest to, że komputer nie jest przygotowany na takie ilości paliwa i nie dolewa do dostarczonego powietrza*.
*-teoretycznie w jakimś stopniu można zwiększyć ilość dostarczonego powietrza do komory spalania bez ingerencji w komputer samochodu bo powinien być przygotowany na małe zmiany ciśnienia, ale nie biorę za te słowa odpowiedzialności =D
może zostać zmierzony za pomocą sondy ? (lambda)
x
----- = ? => ?*14,7 = x
14,7
gdzie x jest rzeczywistym (policzonym) stosunkiem powietrza do paliwa.
jeśli:
?=1 wszystko jest w porządku
?<1 jest za bogato (przelewanie/za mało tlenu [zbyt niski AFR])
?>1 za ubogo (za dużo tlenu/za mało paliwa [zbyt wysoki AFR])
Wnioski:
Wszelkie nieszczelności układu dolotowego (jeśli powietrze ucieka nam gdzieś bokiem) powodują zmianę współczynnika ? ponieważ komputer za pomocą przepływomierza liczy odpowiednią ilość paliwa dla dostarczonego powietrza.
Zwiększanie ilości dostarczonego powietrza (np. przez zwiększanie ciśnienia za pomocą MBC) również jest w stanie zmienić współczynnik ?. Powodem tego jest to, że komputer nie jest przygotowany na takie ilości paliwa i nie dolewa do dostarczonego powietrza*.
*-teoretycznie w jakimś stopniu można zwiększyć ilość dostarczonego powietrza do komory spalania bez ingerencji w komputer samochodu bo powinien być przygotowany na małe zmiany ciśnienia, ale nie biorę za te słowa odpowiedzialności =D
no tak, racja, ale szczerze przyznaje sie, ze nie wiedzialem jak niski jest AFR w turbo:Proball pisze:zapomniałeś dodać że silniki turbo standardowo stroi się na bogato - okolice afr 11..12 - w celu ochłodzenia bebechów silnika..
Ostatnio zmieniony wt 28 paź, 2008 09:48 przez m0rr1s, łącznie zmieniany 1 raz.
Nissan will get you through times with no money better than money will get you through times with no Nissan.
- Fil
- Coś już wiem
- Posty: 89
- Rejestracja: wt 06 maja, 2008 20:17
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Kontakt:
Zawór upustowy (Blow Off, BOV) - utrzymuje stałe ciśnienie w układzie dolotowym turbo doładowanym silnika spalinowego.
Gdy przepustnica będzie zamknięta powietrze pompowane przez turbosprężarkę, (która jest dalej na obrotach) wylatuje przez zawór upustowy. Zapobiega zwiększaniu ciśnienia w układzie, które może mieć zły wpływ na układ i może przyczynić się do uszkodzenia turbosprężarki.
Dzięki temu również turbina nie traci obrotów, możemy włączyć następny bieg i sprężarka od razu zacznie pompować powietrze, ciśnienie między przepustnicą a komorą spalania i między przepustnicą, a turbosprężarką jest takie same, przy czym silnik reaguje na otwieranie i zamykanie przepustnicy "łagodniej".
Gdy przepustnica będzie zamknięta powietrze pompowane przez turbosprężarkę, (która jest dalej na obrotach) wylatuje przez zawór upustowy. Zapobiega zwiększaniu ciśnienia w układzie, które może mieć zły wpływ na układ i może przyczynić się do uszkodzenia turbosprężarki.
Dzięki temu również turbina nie traci obrotów, możemy włączyć następny bieg i sprężarka od razu zacznie pompować powietrze, ciśnienie między przepustnicą a komorą spalania i między przepustnicą, a turbosprężarką jest takie same, przy czym silnik reaguje na otwieranie i zamykanie przepustnicy "łagodniej".
LAG (Turbo lag) to opoznienie miedzy nacisnieciem na gaz a poczatkiem produkowania przez turbo cisnienia
Jak wiemy rozmiar turbin ma znaczenie. Mamy male i duze turbiny ktore roznie reaguja na wcisniecie gazu do dechy. Duze turbo mimo ze wyprodukuje duzo wieksze cisnienie to ale musimy na nie dluzej poczekac bo turbina nie zareaguje odrazu, musi sie wkrecic, co dzieje sie wolniej niz w przypadku malych turbin, wkrecajacych sie bardzo szybko, ale majacych ograniczony wydatek.
Jak wiemy rozmiar turbin ma znaczenie. Mamy male i duze turbiny ktore roznie reaguja na wcisniecie gazu do dechy. Duze turbo mimo ze wyprodukuje duzo wieksze cisnienie to ale musimy na nie dluzej poczekac bo turbina nie zareaguje odrazu, musi sie wkrecic, co dzieje sie wolniej niz w przypadku malych turbin, wkrecajacych sie bardzo szybko, ale majacych ograniczony wydatek.
Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą Błogosławionaśty między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego moment. Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy amen.
- Nurek200SX
- Stały gość
- Posty: 358
- Rejestracja: ndz 04 cze, 2006 19:43
- Lokalizacja: Szczecin
Wastegate jest to zawór montowany po gorącej stronie turbiny, który kontroluje ciśnienie doładowania. Bez zaworu wastegate turbo kręciłoby się coraz szybciej i szybciej i szybciej? aż do momentu uszkodzenia silnika lub samej turbiny.
Gdy ciśnienie w dolocie osiągnie odpowiednią wartość wastegate otwiera się i nadmiar spalin kierowany jest z powrotem do wydechu z pominięciem turbiny. Pozwala to utrzymać odpowiednie ciśnienie doładowania.
Wszystkie turbodoładowane samochody muszą posiadać wastegate. W cywilnych samochodach wastegate jest przeważnie integralną częścią turbo - jest w nie po prostu wbudowany. W samochodach po tuningu wastegate może być oddzielnym zewnętrznym urządzeniem.
Szpera czyli LSD (z ang. Limited Slip Differential) to po Polsku tzw. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Teraz może kilka słów o tym co daje LSD:
1) auto łatwiej wpada w poślizg, ale jest jednocześnie bardziej przewidywalne
2) łatwiej wyjechać autem z trudnego terenu - unikamy sytuacji, że jedno koło stoi na śliskim i się kręci, a drugie na mniej śliskim i stoi w miejscu
3) auto lepiej przyspiesza - oba koła są w miare równomiernie napędzane. Jest to bardzo ważne na wybojach lub słabej nawierzchni.
Jak sprawdzić czy mam LSD:
Testy są dwa. Jeden wymaga podnośnika, drugi plamy oleju.
1) podnosimy napędzane koła do góry. Kręcimy jednym kołem. Gdy drugie koło kręci się w tą samą stronę mamy LSD. Gdy kręci się w przeciwną nie mamy LSD.
2) Wjeżdżamy jednym napędzanym kołem na plamę oleju lub coś bardzo śliskiego. Drugie koło powinna w tym czasie stać na czymś przyczepnym. Próbujemy ruszyć. Gdy podczas ruszania koło stojące na asfalcie nie kręci się, nie mamy LSD.
[ Dodano: Czw 06 Lis, 2008 21:44 ]
Czym różni się kompresor od turbosprężarki?
Niektórzy producenci samochodów (np. Mercedes) upodobali sobie montowanie w swoich produktach kompresorów. Inni z kolei (np. Nissan, Toyota i inni producenci japońscy) skłaniają się ku turbosprężarkom ?. Dobrze byłoby zatem poznać różnice i podobieństwa obu tych systemów.
Podobieństwem jest cel dla jakiego montuj się w samochodach kompresory i turbosprężarki. Zwykle chodzi o zwiększenie mocy poprzez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza (a więc i tlenu) do komory spalania. Większa ilość tlenu zmieszana z większą ilością paliwa skutkuje większą mocą.
W celu wtłoczenia powietrza do silnika stosuje się śmigło czyli specjalnie skonstruowany w tym celu wiatraczek. Element ten znajdziemy zarówno w kompresorze jak i w turbosprężarce.
kompresor kontra turbo
Kompresor czy Turbo?
Coś jednak musi to śmigło napędzać i jest to właśnie główna różnica w budowie obu urządzeń. W przypadku turbo, śmigło napędzane jest gazami wylotowymi, czyli po prostu spalinami . W przypadku kompresora, śmigło napędzane jest paskiem podłączonym do wału korbowego. Tyle jeżeli chodzi o budowę. Co to jednak znaczy w praktyce?
Działanie kompresora i turbo z punktu widzenia kierowcy ma kilka zasadniczych różnic:
1. Ponieważ kompresor napędzany jest przez wał korbowy, część mocy silnika zużywana jest na napędzenie kompresora. W przypadku turbo, do napędzenia śmigła używa się spalin więc energii, która (w uproszczeniu) i tak jest marnowana.
2. Wzrost mocy jest w przypadku kompresora liniowy. Oznacza to, że kompresor wspomaga silnik już od najniższych obrotów. Działanie turbo zaczyna być odczuwalne dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednio duże ciśnienie. Poniżej tych obrotów występuje tzw. turbo dziura (z ang. turbo lag).
Co jest zatem lepsze?. To zależy? Przy pomocy turbo można uzyskiwać większe przyrosty mocy ponieważ jest ono w stanie generować większe ciśnienie doładowania, aniżeli kompresor. Dlatego turbo jest tak bardzo lubiane przez tuning. Z drugiej jednak strony, przy użyciu kompresora unika się turbo dziury i następującego po niej gwałtownego przyrostu mocy, który może być trudny do opanowania i kończyć się zerwaniem przyczepności (problem ten jest obecnie niwelowany przez zaawansowaną elektronikę i nie ma tak dużego znaczenia jak w latach ?80).
Gdy ciśnienie w dolocie osiągnie odpowiednią wartość wastegate otwiera się i nadmiar spalin kierowany jest z powrotem do wydechu z pominięciem turbiny. Pozwala to utrzymać odpowiednie ciśnienie doładowania.
Wszystkie turbodoładowane samochody muszą posiadać wastegate. W cywilnych samochodach wastegate jest przeważnie integralną częścią turbo - jest w nie po prostu wbudowany. W samochodach po tuningu wastegate może być oddzielnym zewnętrznym urządzeniem.
Szpera czyli LSD (z ang. Limited Slip Differential) to po Polsku tzw. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Teraz może kilka słów o tym co daje LSD:
1) auto łatwiej wpada w poślizg, ale jest jednocześnie bardziej przewidywalne
2) łatwiej wyjechać autem z trudnego terenu - unikamy sytuacji, że jedno koło stoi na śliskim i się kręci, a drugie na mniej śliskim i stoi w miejscu
3) auto lepiej przyspiesza - oba koła są w miare równomiernie napędzane. Jest to bardzo ważne na wybojach lub słabej nawierzchni.
Jak sprawdzić czy mam LSD:
Testy są dwa. Jeden wymaga podnośnika, drugi plamy oleju.
1) podnosimy napędzane koła do góry. Kręcimy jednym kołem. Gdy drugie koło kręci się w tą samą stronę mamy LSD. Gdy kręci się w przeciwną nie mamy LSD.
2) Wjeżdżamy jednym napędzanym kołem na plamę oleju lub coś bardzo śliskiego. Drugie koło powinna w tym czasie stać na czymś przyczepnym. Próbujemy ruszyć. Gdy podczas ruszania koło stojące na asfalcie nie kręci się, nie mamy LSD.
[ Dodano: Czw 06 Lis, 2008 21:44 ]
Czym różni się kompresor od turbosprężarki?
Niektórzy producenci samochodów (np. Mercedes) upodobali sobie montowanie w swoich produktach kompresorów. Inni z kolei (np. Nissan, Toyota i inni producenci japońscy) skłaniają się ku turbosprężarkom ?. Dobrze byłoby zatem poznać różnice i podobieństwa obu tych systemów.
Podobieństwem jest cel dla jakiego montuj się w samochodach kompresory i turbosprężarki. Zwykle chodzi o zwiększenie mocy poprzez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza (a więc i tlenu) do komory spalania. Większa ilość tlenu zmieszana z większą ilością paliwa skutkuje większą mocą.
W celu wtłoczenia powietrza do silnika stosuje się śmigło czyli specjalnie skonstruowany w tym celu wiatraczek. Element ten znajdziemy zarówno w kompresorze jak i w turbosprężarce.
kompresor kontra turbo
Kompresor czy Turbo?
Coś jednak musi to śmigło napędzać i jest to właśnie główna różnica w budowie obu urządzeń. W przypadku turbo, śmigło napędzane jest gazami wylotowymi, czyli po prostu spalinami . W przypadku kompresora, śmigło napędzane jest paskiem podłączonym do wału korbowego. Tyle jeżeli chodzi o budowę. Co to jednak znaczy w praktyce?
Działanie kompresora i turbo z punktu widzenia kierowcy ma kilka zasadniczych różnic:
1. Ponieważ kompresor napędzany jest przez wał korbowy, część mocy silnika zużywana jest na napędzenie kompresora. W przypadku turbo, do napędzenia śmigła używa się spalin więc energii, która (w uproszczeniu) i tak jest marnowana.
2. Wzrost mocy jest w przypadku kompresora liniowy. Oznacza to, że kompresor wspomaga silnik już od najniższych obrotów. Działanie turbo zaczyna być odczuwalne dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednio duże ciśnienie. Poniżej tych obrotów występuje tzw. turbo dziura (z ang. turbo lag).
Co jest zatem lepsze?. To zależy? Przy pomocy turbo można uzyskiwać większe przyrosty mocy ponieważ jest ono w stanie generować większe ciśnienie doładowania, aniżeli kompresor. Dlatego turbo jest tak bardzo lubiane przez tuning. Z drugiej jednak strony, przy użyciu kompresora unika się turbo dziury i następującego po niej gwałtownego przyrostu mocy, który może być trudny do opanowania i kończyć się zerwaniem przyczepności (problem ten jest obecnie niwelowany przez zaawansowaną elektronikę i nie ma tak dużego znaczenia jak w latach ?80).
...:::200SX S13:::...
Nie sztuką jest mieć nowego 200SX-a, sztuką jest wsadzić całe serce w starego, by wyglądał jak nowy ;D
Nie sztuką jest mieć nowego 200SX-a, sztuką jest wsadzić całe serce w starego, by wyglądał jak nowy ;D
-
- Postojebca
- Posty: 1608
- Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
- Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
- Kontakt:
NurekPolczyn pisze:
Szpera czyli LSD (z ang. Limited Slip Differential) to po Polsku tzw. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Teraz może kilka słów o tym co daje LSD:
1) auto łatwiej wpada w poślizg, ale jest jednocześnie bardziej przewidywalne
2) łatwiej wyjechać autem z trudnego terenu - unikamy sytuacji, że jedno koło stoi na śliskim i się kręci, a drugie na mniej śliskim i stoi w miejscu
3) auto lepiej przyspiesza - oba koła są w miare równomiernie napędzane. Jest to bardzo ważne na wybojach lub słabej nawierzchni.
Jak sprawdzić czy mam LSD:
Testy są dwa. Jeden wymaga podnośnika, drugi plamy oleju.
1) podnosimy napędzane koła do góry. Kręcimy jednym kołem. Gdy drugie koło kręci się w tą samą stronę mamy LSD. Gdy kręci się w przeciwną nie mamy LSD.
2) Wjeżdżamy jednym napędzanym kołem na plamę oleju lub coś bardzo śliskiego. Drugie koło powinna w tym czasie stać na czymś przyczepnym. Próbujemy ruszyć. Gdy podczas ruszania koło stojące na asfalcie nie kręci się, nie mamy LSD.
Z turbo to raczej do czynienia nic nie ma
BTW co to oznacza WOT? westgate opening time?
- Nurek200SX
- Stały gość
- Posty: 358
- Rejestracja: ndz 04 cze, 2006 19:43
- Lokalizacja: Szczecin
Tomeczku temat jest podpisany "TURBO SŁOWNIK" i opis do tego tematu "słownik wyrazów potocznych, skrótów i wyrazów technicznych"
Więc zamieszczamy tutaj wszystkie skróty i opisy nie tylko związane z turbo.
Więc zamieszczamy tutaj wszystkie skróty i opisy nie tylko związane z turbo.
...:::200SX S13:::...
Nie sztuką jest mieć nowego 200SX-a, sztuką jest wsadzić całe serce w starego, by wyglądał jak nowy ;D
Nie sztuką jest mieć nowego 200SX-a, sztuką jest wsadzić całe serce w starego, by wyglądał jak nowy ;D
Intercooler - chlodnica powietrza (pusta w srodku, w przeciwienistwie do normalniej chlodnicy w ktorej znajduje sie plyn chlodniczy) schladza powietrze na odcinku kolektor dolotowy - turbo (chlodzi powietrze dostarczane do turbo). Osprzet niezbedny w samochodach turbinowych.
W123 81` 280E 185 HP
200SX 94` 280 HP
V70 97` 2.0T AWD 225 HP
" Most important thing is not power but engine response "
Don`t say what you think cause you get Ban
200SX 94` 280 HP
V70 97` 2.0T AWD 225 HP
" Most important thing is not power but engine response "
Don`t say what you think cause you get Ban
-
- Postojebca
- Posty: 1608
- Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
- Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
- Kontakt:
Luzik Myslałem skoro mowa o turbo słowniku to sobie joke zrobieNurekPolczyn pisze:Tomeczku temat jest podpisany "TURBO SŁOWNIK" i opis do tego tematu "słownik wyrazów potocznych, skrótów i wyrazów technicznych"
Więc zamieszczamy tutaj wszystkie skróty i opisy nie tylko związane z turbo.
ELEKTROSZPERA to most "spięty"/zaspawany elektrycznie, nazwa wzieła sie po prostu od elektrody i spawania mostu tą metodą. Nie wiem czy nazwa jest na 100% poprawna i prawdziwa ale tak się po prostu przyjęło, że e-szpera to zaspawany dyferencjał
TEMAT KOLEGI xmarv przydatny w wykonaniu takiego ustrojstwa
http://forum.turbokillers.com/tematy29/ ... .htm#93997
TEMAT KOLEGI xmarv przydatny w wykonaniu takiego ustrojstwa
http://forum.turbokillers.com/tematy29/ ... .htm#93997
Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą Błogosławionaśty między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego moment. Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy amen.