wywazanie

Wszystko co tyczy się napędów. Skrzynie biegów, RWD,AWD,FWD,szpery, wały, półośki

Moderator: Moderator

Anioł
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 45
Rejestracja: czw 21 sie, 2003 20:55
Lokalizacja: Naklo/UK/WAWA
Kontakt:

powiedzcie mi co wlasciwie daje wywazenie układu korbowego i ile to kosztuje
o! ping

Anioł pisze:powiedzcie mi co wlasciwie daje wywazenie układu korbowego i ile to kosztuje
Też mnie to interesuje czekam na wypowiedz kogos kto wie o co chodzi ( nie tylko jeśli chodzi o cenę )
Fila.
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 614
Rejestracja: wt 29 lip, 2003 15:56
Lokalizacja: nikad
Kontakt:

no trzeba chyba wywazyc układ korbowy zeby to wszystko sie tam nie rozpadło.....
o! ping

Fila. pisze:no trzeba chyba wywazyc układ korbowy zeby to wszystko sie tam nie rozpadło.....
A może ktoś da jakiś link albo opowie dokładnie na czym to polega i jaka daję przewagę ( o jakie prawa fizyki tutaj chodzi ).

Fila spoko porada. Możesz spokojnie pisać dział na stronce o wyważaniu korbowodów :wink:
Awatar użytkownika
GT350TA
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 40
Rejestracja: sob 13 wrz, 2003 18:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

wywazanie daje mniejszy moment bezwladnosci czyli mozna odchudzic kolo zamachowe(ktore wyrownuje ten moment).zmniejsza sie wibracja na wszystkich czesciach i silnik szybciej sie wkreca na wysokie obroty.dodaje ciut mocy i momentu.Najwazniejsze jednak-zwieksza trwalosc czesci silnika.Pamietac nalezy jednak o tym ze wal wywazac najlepiej ze sprzeglem,daje to wieksza dokladnosc.
Na razie pisalem z pamieci ale wkrotce napisze wiecej na podstawie literatury i podam linki.
No replacement for disaplacement.
Fila.
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 614
Rejestracja: wt 29 lip, 2003 15:56
Lokalizacja: nikad
Kontakt:

Nooooo dobra powiem wam troszke wiecej :P
Wiec jak mi mieli panewki robic i szlifowac wał i wymieniac tłoki to potem mieli mi wywazac to wszystko..... to jest chyba tak jak z wywazeniem turbinki zeby wszystko ladnie pracowalo ma byc zwarte a nie rozlazle i klekoczace.....
Awatar użytkownika
jarkowy
Założyciel Klubu
Założyciel Klubu
Posty: 1088
Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
Lokalizacja: Władysławowo
Kontakt:

Fila nie wypowiadaj sie juz......
Jeśli Ci wyważyli układ korbowy to ja jestem święty turecki
Co do wyważania to też za bardzo sie nie rozpiszę ale wiemże nie powinno sie robić kilku żeczy
Jak kupujemy nowy wał i go wkładamy do silnika to jakie koło zamachowe zakładamy? Nasze bo przecież kupilismy tylko wał!!!!
Błąd!!!!!
Silniki CA i SR maja wyważany wał razem z kołem zamachowym!!!!!!
Co do wyważania to aby było OK to
musza byś założone tłoki korbowody koło zamachowe (najlepiej ze sprżęgłem-zaciskiem) wtedy na stopach korbowodów wierci sie poprostu wgłebienie do uzyskania optymalnej masy.
(Nie wiem czy wiecie ale w CA są tłoki o 4 masach i maja specjalne oznaczenia!!!!!!!!!!!!)
Po co się top robi?
Nie zbędne jest dla wysokich obrotów gdy masy wirujące sie nie równoważą a niedokładności gramów przeobrazaja sie w kilogrmy!. I panewki mamy do wymiany. Na niskich obrotach jest to nie odczówalne.
więcej nie napisze bo nie chce ściemniac! Uczyłem sie o wyważaniu silników okrętowych gdzie tłoki ważą po 30kg - tam to jest robota z wyważaniem.
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...

SKYRACING

OO\____/OO

602227141


Turbokiller

automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
Awatar użytkownika
GT350TA
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 40
Rejestracja: sob 13 wrz, 2003 18:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Jak bede wymienial sprzeglo w nissanie to musz go wywarzyc ?
No replacement for disaplacement.
Awatar użytkownika
jarkowy
Założyciel Klubu
Założyciel Klubu
Posty: 1088
Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
Lokalizacja: Władysławowo
Kontakt:

teoretycznie tak.
Ale z założenia sprzegło jest wyważane samodzielnie i nie powinno miec wpływu na resztę ukladu. Żeczywistość jednak......
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...

SKYRACING

OO\____/OO

602227141


Turbokiller

automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
Fila.
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 614
Rejestracja: wt 29 lip, 2003 15:56
Lokalizacja: nikad
Kontakt:

BTW nie napisałem ze mi wywazali tylko ze jak by mi mieli robic remont to mieli mi to zrobic.....
Awatar użytkownika
jarkowy
Założyciel Klubu
Założyciel Klubu
Posty: 1088
Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
Lokalizacja: Władysławowo
Kontakt:

To sciągnołem kiedys w internecie (mam podobnych mnóstwo)

Wyważamy układ korbowo-tłokowy
Układ korbowo-tłokowy to jeden z elementów naszej małej fabryki mocy, która ma swoją siedzibę pod maską. Tłoki poruszając się w górę, powodują sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej, która po zapaleniu się napędza tłok w dół. Ten ruch korbowodów w górę i w dół, zamieniany jest na ruch obrotowy wału korbowego, który przekazywany jest przez skrzynię przekładniową na koła i napędza nasz samochód. Wirujące elementy silnika, poddawane są ogromnym przeciążeniom, a każdy gram przy prędkości obrotowej silnika rzędu kilku tysięcy obrotów na minutę zaczyna ważyć kilka kilogramów. Powoduje to drgania i wibracje, które zmniejszają sprawność silnika, ponieważ część energii musi zostać zużyta na pokonanie ich oporów.

Wyważenie wału korbowego, korbowodów, tłoków wraz ze sworzniami tłokowymi i pierścieniami oraz koła zamachowego, pozwoli na wyrównoważenie wszystkich mas przemieszczających się w silniku. Każdy wał wyważany jest przez fabrykę, która zajmuje się produkcją silników. Oczywiście nic co wychodzi z etykietką wielkoseryjnej produkcji nie jest doskonałe, tak więc wyważenie wału korbowego cechuje się jakąś wartością odchyłki produkcyjnej, która czasami ma dość dużą wartość. Powoduje to oprócz nierównomiernej pracy silnika, szybsze zużywanie się panewek ślizgowych oraz rozwijanie mniejszej mocy przez silnik. Co należy zrobić? Po demontażu wału korbowego, należy wyważyć go na dokładnej wyważarce, ale wraz z zamontowanym kołem zamachowym i kompletnym sprzęgłem. Należy pamiętać, żeby zaznaczyć sobie miejsce na wale, w którym zamocowane było koło zamachowe i sprzęgło, ponieważ w przypadku, gdybyśmy zamontowali je odwrotnie, cały nasz wysiłek i wydane na to pieniądze przepadną. Dlaczego? Zmieniając miejsce zamocowania mas, zmieniamy wyważenie wału. Podczas wyważania koła zamachowego, warto wcześniej skusić się na zmniejszenie jego masy od ok.20%, do ok.45%. Jaki efekt uzyskamy w ten sposób? Dzięki mniejszej masie koła zamachowego, silnik będzie szybciej „wkręcał się” na obroty, pozwalając na sprawniejsze przyspieszanie.

Czyli: im mniejszą masę będzie miało koło zamachowe, tym sprawniejsze będzie przyspieszanie? Niestety nie. Zadaniem koła zamachowego jest wyrównywanie efektu pulsacji momentu obrotowego, który występuje pomiędzy pracą poszczególnych tłoków. Zmniejszając masę o zbyt dużą wartość, można być niezadowolonym z osiągniętego efektu. Może okazać się, że aby ruszyć z miejsca trzeba będzie dodać więcej gazu niż zwykle, żeby nie zgasł silnik, a mimo szybkiego nabierania obrotów, nie będzie dostarczał kierowcy subiektywnego uczucia przyspieszania. Jedynie w przypadku przygotowywania silnika do sportowego zastosowania w wyścigach torowych, gdzie zakres efektywnych obrotów wynosi 1000obr/min, z koła zamachowego zostaje wieniec zębaty i miejsce docisku tarczy sprzęgłowej.

Tak więc mamy już wyważone wszystkie elementy oprócz korbowodów i tłoków. To tutaj jest największe pole do popisu. Standartowo odchyłka wagi między korbowodami i tłokami powinna w wielu przypadkach wynosić ±5gram. Dużo. Przy kilku tysiącach obrotów na minutę te kilka gram zamienia się w kilka kilogramów. Wyrównoważając ich masę co do grama, sprawimy, że silnik dużo zyska na kulturze pracy i równomierności pracy silnika.

Dzięki tej modyfikacji otrzymamy silnik o:

- zwiększonej żywotności
- większej mocy
- mniejszym poziomie natężenia hałasu
- mniejszym apetycie na paliwo

Możliwe jest również zmniejszenie masy korbowodów i tłoków, lecz jest to trudna modyfikacja i niewiele jest firm które się jej podejmują. Zmniejszona masa sprawi, że nasz silnik szybciej będzie wkręcał się na obroty i będzie można uzyskać większe prędkości obrotowe silnika.

Warto więc poświęcić parę groszy więcej na wyważenie układu korbowego, szczególnie podczas wykonywania przeróbek silnika wiążących się z jego rozbiórką. Efekt jaki osiągniecie dzięki wyważeniu powinien Was zadowolić. Lepsze przyspieszenia i cichsza praca silnika powinny być wystarczającym argumentem przemawiającym za wykonaniem tej modyfikacji.
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...

SKYRACING

OO\____/OO

602227141


Turbokiller

automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
GREEN APPLE
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 68
Rejestracja: wt 09 gru, 2003 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Fszystko fajnie.Ale wyważenie dynamiczne całego układu jest trudne jak nie niemożliwe w naszym kraju.Podstawą wyważania jest zrównanie mas tłoków z pierścieniami i sworzniami i korbowodów.Ja wyważałem z dokładnością do 0.01g.To już bardzo wyrównało pracę i spowodowało że silnik mniej mocy traci na wkręcanie się.
Kolo zamachowe wyrównuje rzeczywiście pracę ale też jest magazynem momentu obr.Dlatego zbyt lekkie koło spowoduje spadek jego wartości i elastyczności silnika.
Awatar użytkownika
Melchior
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 130
Rejestracja: wt 09 gru, 2003 22:09
Lokalizacja: Włocławek

Green, napisałeś, że wyważałeś wał, napisz gdzie to zrobiłeś i ile kasiorki zabierają za taką usługę. Natomiast powiedz, dlaczego, pomiomo tego że napisałeś że wyważałeś wał, to twierdzisz, że tego nikt w Polsce nie robi ? Czy swój wał korbowy wyważałeś za granicą ?
GREEN APPLE
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 68
Rejestracja: wt 09 gru, 2003 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Napisałem może mało precyzyjnie. :lol: Wału nie wyważałem tylko zrównoważyłem masy tłoków i korbowowodów co polepszyło całkowite wyważenie(zrobiłem to sam).
Wyważenie całości jest kosztowne ponieważ trzeba złożyć cały blok i dać smarowanie co komplikuje całą zabawę.Nie rozpoznawałem tego tematu ale na wiosnę będę musiał gdyż Suprę chcę zakręcić do 9k.
Kruchy

GREEN APPLE pisze:ale na wiosnę będę musiał gdyż Suprę chcę zakręcić do 9k.
przepraszam za wscipskosc, ale co to znaczy. Chyba nie jestem zbyt bystry...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Napęd”