Właśnie wróciłem z garażu, żeby sprawdzić możliwość zamontowania bariery termicznej w RB25DET na kolektorze nieseryjnym:
Zacznijmy więc wyliczankę za i przeciw, tzn, rzeczy, które mogą nam utrudnic montaż bariery:
1. pod fabrycznym lacznikiem z wtryskami idzie listwa wodna, która łączy się z lącznikiem w 3 miejscach 1-2 3-4 i 5-6,
wejście i wyjście tej rurki to właśnie mostki 1-2 i 5-6
dla uproszczenia będę operował pojęciami x cylinder zamiast rura dolotowa x cylindra
rurka ta dostaje więc "zimną" wodę z chlodnicy przez bypass 1 cylndra
1 cyl wpuszcza wode do glowy i na w/w listwe pod lacznikiem- tego punktu więc nie unikniemy, możemy jedynie odciąć listwę od wody, a tym samym nie doprowadzić rurką zimnej wody na cylindry 3-4 i 5-6
i tu pojawia się kluczowe pytanie:
CZY GŁOWICA MA WSPÓLNE KANAŁY WODNE C< CZY JEST PODZIELONA NA 3 SEKCJE: 1-2 3-4 i 5-6
glowica rb25 moze miec więc 2 prawdopodobne konstrukcje
1na korzystna dla nas- laczenie pomiedzy wszystkimi cylindrami
lub
2ga podzial 2-2-2 cylindry ,a wtedy tymi 3 ma kanalami wpada "zimna" woda z chlodnicy zeby glowe chlodzic
ad 1 odcinamy przewód pod kolektorem i gotujemy ostatni cylinder jak w CA18
średnica rurki wodnej jest na tyle mała, a jej wejścia go głowicy na tyle duże, że ta rurka nie powinna mieć aż takiego wpływu na chłodzenie 5 i 6 tego cylindra
ale
lepiej 50% z czegoś niż 100% z niczego
ad 2 dementujące separacje par cylindrów:
jesli glowica miałaby niezalezne pary cylindrow, to jak przy zamknietym termostacie dostawalaby sie woda z pompy, obieg byłby za bardzo poprzytykany.
WNIOSEK
sama glowa ma polączenie wodne wszystkich 6ciu cylindrow
Można więc:
1."odciac" rurke i zaślepić dolne otwory aluminiowymi płytkami , a górne zatamować teflonem
tylko 1 mała dziurka pod 1 szym cylindrem ta tłocząca wodę do glowy zostaje otwarta i grzeje nam 1szy cylinder- mamy ciepłe powietrze z przodu i zimne z tyłu.
zimne powietrze, mniejsze teoretyczne temperatury powietrza= wyzsza moc 3-4 i 5-6 cylindra gdzie 5-6 generują najwięcej mocy, grzejąc sie bardziej, co skutkuje wyrównaniem temperatur na całej głowicy
CA18 mógł mieć problem gorącego 4tego cylindra bo było tam najmniej przelotów w uszczelce, a co za tym idzie zmniejszone odprowadzanie gorącej wody do reszty silnika- choć wątpię, żeby japończycy w tamtych latach popełnili tak kardynalny błąd.
opcja nr 2 nie ruszamy nic i sie poddajemy
jezdzący rb i pirometr laserowy by rozwiązał problem- przy rozgrzanym silniku strzał pirometrem na poszczególne kanały ssące oraz na rurkę zasilajacą głowicę i poszczególne pary cylindrów w schłodzoną wodę.
Ceny RB i zastosowanie tych silników w naszych powodują, iz ruletka z odcięciem podgrzewaczy-chłodnic kolektora/cylindrów jest niestety zbyt ryzykowna.
Uszczelkę teflonową można więc zastosować jedynie na łączeniu przejściówki z fabrycznym kolektorem ssącym
w GREDDY, Greddy style i innych plenumach nie można jej zastosować
Zdjęcia przejściówki RB25: