Czujnik temp. do sterowania wentylatorów elektrycznych

chłodnice wody, chłodnice oleju, oleje, termostaty itp.

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
DA6DOD
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 166
Rejestracja: sob 12 lut, 2011 01:30
Lokalizacja: Krasnystaw
Kontakt:

Witam.

Mam pewne zagadnienie i moze ktoś będzie mi w stanie odpowiedzieć na moje pytania.

Silnik SR20DET. Posiadam gruba chłodnicę APEX oraz 2x12" SPAL wszystko sterowane kontrolerem elektronicznym. Wszystko działa bez zarzutów.
Mam wywaloną z obiegu nagrzewnicę, podgrzewanie silnika krokowego, chłodzenie turbo wodą oraz podgrzewanie przepustnicy. Czyli układ wodny jest uproszczony do maximum poza silnikiem.

Mój problem polega na tym że silnik trzyma np. 1100 obr i pracuje równo dopóki temperatura nie skoczy i nie załączą się wentylatory. Wtedy obroty podnoszą się do 1400-1500 i spadają z powrotem dopiero jak wentylatory się wyłaczą.

Moje pytanie brzmi czy nie jest to spowodowane umiejscowieniem czujnika przed wejściem do chłodnicy (czyli na wężu górnym koło turbo), a na chłopski rozum lepiej byłoby go umieścić na wyjściu z chłodnicy.

Czy ktoś przerabiał może podobny temat i jest w stanie coś konkretniej odpowiedzieć na ten temat.

Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
Ostatnio zmieniony sob 14 lut, 2015 14:28 przez DA6DOD, łącznie zmieniany 1 raz.
Nayma.pl - Projektowanie stron www, ulotki, wizytówki. Lublin, Zamość, Chełm, Krasnystaw i cała Polska.
Obrazek
Awatar użytkownika
kacus13
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 539
Rejestracja: pn 07 sty, 2013 20:23
Lokalizacja: Opole

powinien byc na dole wyjsciu z chlodnicy i wlaczac sie dopiero jak wraca zbyt ciepla woda do silnika :) bo chlodnica jest po to zeby schlodzic wode z silnika a jak wychodzaca woda jest dalej za ciepla to powinny wlaczyc sie wiatraki ktore pomagaja chlodnicy prace.
Ostatnio zmieniony czw 19 lut, 2015 20:54 przez kacus13, łącznie zmieniany 2 razy.
Tomek89
Postojebca
Postojebca
Posty: 1608
Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
Kontakt:

tak jak kacu pisze, ma być na wylocie z chłodnicy
Rice is nice
Obrazek
Awatar użytkownika
Saqu
-#Sympatyk
-#Sympatyk
Posty: 1033
Rejestracja: ndz 17 kwie, 2011 20:18
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

i ugotujecie silniki... montuj na dolnym wężu (wyjście z silnika) żeby wiatraki miały czas schłodzić jednak tą wodę. A jak mimo wszystko schłodzi się trochę bardziej to się termostat zamknie i nie będzie problemu a zawsze to uchronicie swoje uszczelki... ale co tam, zawsze przynajmniej będę miał kolejnego klienta na wymianę/remont :)

wybór należy do was :)
Poszukuję...
Tomek89
Postojebca
Postojebca
Posty: 1608
Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
Kontakt:

Saqu, a czy wiesz że zasilanie chłodnicy jest górnym wężem i tak samo wylot z silnika, a pompa bierze z dołu. Nie jest to wymysł nissan, każdy silnik chłodzony cieczą tak ma

dolny wąż = wylot z chłodnicy
Ostatnio zmieniony czw 19 lut, 2015 21:06 przez Tomek89, łącznie zmieniany 1 raz.
Rice is nice
Obrazek
Awatar użytkownika
Saqu
-#Sympatyk
-#Sympatyk
Posty: 1033
Rejestracja: ndz 17 kwie, 2011 20:18
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

tak, na wyjściu z silnika ma być włącznik, nie na wyjściu z chłodnicy.. nie wiem czemu na odwrót napisałem :O
Poszukuję...
Tomek89
Postojebca
Postojebca
Posty: 1608
Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
Kontakt:

dalej źle, ma być za chłodnicą, każdy wóz z elektrycznym wentylatorem ma tam czujnik, albo na dole chłodnicy. Jak dasz na zasilaniu chłodnicy to wiatraki będą świrowały i załączały się często, niby dobrze ale poczekaj jak akumulator ci padnie :)

Za chłodnicą ponieważ wentylator ma działać tylko wtedy jak nie ma wystarczającego przepływu powietrza, i gdy takowego nie ma za chłodnicą jest gorąca ciecz, czujnik (czy to termostycznik czy czujnik temperatury+kontroler) widzi że jest za ciepło i odpala wentylator(y).

By był czujnik na górnym wężu czyli prosto z silnika to by odpalał wentylatory czasem bez potrzeby, na górze mogło by być krótkotrwale 100 st. C a na wylocie z chłodnicy 60st.C co zupełnie wystarczy na schłodzenie silnika, a wentylator i tak leci.

Inny przykład, ciśniesz na autostradzie, silnik obciążony i leci non stop gorący płyn do chłodnicy,a z racji dużego przepływu powietrza chłodnica radzi sobie i na wylocie jest płyn chłodny. Nie ma potrzeby uruchomienia wentylatora, ale jak czujnik był by na zasilaniu to co? Odpali go bez potrzeby, daremny pobór prądu i co gorsze może się zjarać. Przepływ powietrza z jazdy może być o wiele większy niż z "wiatraka" i zbyt duży opór elektryczny może go spalić.

Wszyscy zalecają czujniki lokować blisko wylotu z chłodnicy, czyli na dole
Rice is nice
Obrazek
Awatar użytkownika
Saqu
-#Sympatyk
-#Sympatyk
Posty: 1033
Rejestracja: ndz 17 kwie, 2011 20:18
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Zima moze tak. Ale pamietaj ze im szybciej jedziesz tym wiekszy opor tym samym wieksze spalanie tym wieksza temp na silniku. Normalnie moze i sie stosuje wlaczniki na powrotach z chlodnicy ale tu masz zazwyczaj silniki wysilone to lepiej zeby jednak mialy chlodniej.
Poszukuję...
Tomek89
Postojebca
Postojebca
Posty: 1608
Rejestracja: pn 15 paź, 2007 20:04
Lokalizacja: Gm. G?ogówek(opolskie)
Kontakt:

Odpowiedni czujnik na powrocie albo kontroler na tyle ustawić.
Ile projektów widziałem co miały takie coś to zawsze było na powrocie.

Wysilony czy nie, wentylator ma usprawnić działanie chłodnicy, a kiedy wiadomo że jest to konieczne? Jak z chłodnicy wylatuje za gorący płyn. Gdzie to zmierzyć? Za chłodnicą

Jak ma mieć chłodniej to po co są wydajniejsze chłodnice?
A jak ma mieć chłodniej cały czas to inny termostat, bo jak on nie otworzy odpowiednio wcześniej to możesz mieć 5 wentylatorów i dalej będzie za gorąco.

DA6DOD, Montuj na powrocie, dobrze myślałeś od samego początku
Rice is nice
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ chłodzenia, ciecze”