Wymiana płynu chłodzenia

chłodnice wody, chłodnice oleju, oleje, termostaty itp.

Moderator: Moderator

laser
Stały gość
Stały gość
Posty: 246
Rejestracja: czw 23 lip, 2009 12:02

Niby opisane w serwisówce, ale chciałbym zweryfikować:
1. Przestawić regulację temperatury w kabinie na MAX (to proste).
2. Otworzyć korek spustowy (drain cock) na dole chłodnicy, i usunąć korek na chłodnicy (radiator cap).
3. Usunąć zatyczkę spustową na bloku cylindrów (cylinder block drain plug).
[tu pewnie spływa płyn z chłodnicy i bloku]
4. Zamknąć korek spustowy na dole chłodnicy i zakręcić korek spustowy (drain plug).
5. Otworzyć odpowietrznik [ten na górze silnika przy dolocie].
6. Napełnij chłodnicę wodą, zamknij odpowietrznik i korek chłodnicy.
7. Uruchom silnik i nagrzej go "odpowiednio" [co to znacza?]
8. Przejedź (uruchom, popracuj? - "race") silnikiem 2 lub 3 razy bez obciążenia.
9. Wyłącz silnik i poczekaj aż płyn się schłodzi.
10. Powtórz kroki 2-9 aż czysta woda będzie spływać z chłodnicy.
11. Spuść wodę.
12. Otwórz kapelusz chłodnicy i odpowietrznik.
13. Wypełnij chłodnicę na wskazany poziom [wg. rysunku, aż po rurkę do zbiornika wyrównawczego].
14. Zamknij odpowietrznik.
15. Usuń zbiornik wyrównawczy, spuść płyn i wyczyść zbiornik.
16. Zainstaluj zbiornik i wypełnij go do poziomu "MAX" i zamknij kapelusz chłodnicy.
17. Uruchom silnik i nagrzej go "odpowiednio".
18. "race" [znowu] silnik 2 lub 3 razy bez obciążenia.
19. Zatrzymaj silnik, a jak sięschłodzi dodaj płynu tak jak potrzeba.

Niby jasne, ale:

a. Podobno jest problem z odkręceniem zatyczki na dole bloku silnika (drain plug). Właściwie to podobno nawet trudno go dojrzeć, a jeszcze trudniej się do neigo dostać. Ktoś próbował?

b. Spust na bloku sillnika spuszcza pewnie płyn z silnika, ale czy tam nie ma żadnego odpowietrzynika? "air relief plug" przy kolektorze jest(?) chyba w obwodzie chłodnicy.

c. Jak napełnia się blok silnika płynem? Spuszczamy z silnika i chłodnicy, ale napełniamy tylko chłodnicę. Płyn sam poleci w silnik, ale jak? Nie ma tam już płynu więc pompa wody kręci się w powietrzu......

d. Odpowietrznik otwieramy tylko podczas napełniania chłodnicy płynem/wodą, a nie spuszczania?

e. Co może znaczyć "race engine 2 or 3 times" ? Tylko uruchomić silnik czy przejechać się samochodem?

Z góry dziękuje.
240sx s13
Awatar użytkownika
Golec
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 374
Rejestracja: ndz 27 mar, 2011 12:36
Lokalizacja: Piaseczno

chyba nie ma nic prostszego do zrobienia w samochodzie :D Panie, nie wiem jak KA24 ale CA nie ma żadnych odpowietrzników.

a. zatyczka w bloku powinienes zobaczyc od dołu w okolicach wydechu na wysokosci 3-4 cylindra.
b. jak odkrecisz korek w bloku to zleci praktycznie z calego układu, w chlodnicy tylko troche zostanie.
c. blok napełni sie samoczynnie jak bedziesz wlewać płyn przez chlodnice, nie trzeba go zalewac, pompa napewno nie bedzie sie krecic w powietrzu
d. jak jakis jest moze byc otwarty przy spuszczaniu i przy napełnianiu, nic to nie przeszkadza.
e. 2-3 razy wygrzać silnik i ostudzić, wtedy napewno juz bedzie odpowietrzony.
laser
Stały gość
Stały gość
Posty: 246
Rejestracja: czw 23 lip, 2009 12:02

Dzieki za odpowiedz, choc dalej nie wiem jak przy napelnianiu chlodnicy plyn przedostaje sie do bloku silnika - jedyna droga prowadzi przez termostat, a ten przy zimnym silniku jest zamkniety.....

Spuszczanie plynu z bloku bez odpowietrznika na gorze - no, ok. Pijemy piwo z butelki jedna dziura i jakos leci..

Natomiast najbardziej ciekawi mnie co sie dzieje po spuszczeniu wody z bloku, napelnieniu chlodnicy i uruchomieniu silnika - pompka nie dziala (bo plynu nie ma), czyli kreci sie w powietrzu, termostat zamkniety, silnik nie chlodzony, termostat zamkniety.

Byc moze silnik sie grzeje "na sucho", otwiera sie termstata i doplywa plyn do pompki, ale przypomina to suszenie zapalek nad ogniskiem - na pewno skuteczne, tylko troche niebezpieczne.

Moze kots wyjasni?

Ml
240sx s13
Awatar użytkownika
Golec
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 374
Rejestracja: ndz 27 mar, 2011 12:36
Lokalizacja: Piaseczno

czytając Twoja teorie złapałem sie za głowe... Nie chce nic sugerowac, ale chyba jestes zielony w kwestii mechaniki samochodowej, bo do chłodnicy podchodza DWA węże wodne, jeden z termostatu, drugi powrotny z chłodnicy do silnika...
laser
Stały gość
Stały gość
Posty: 246
Rejestracja: czw 23 lip, 2009 12:02

....a na nim pompka.

Nie wiedziałem, czy to jakaś przeszkoda dla płynu czy nie.

Jakbym był czerwony to bym odpowiadał, a nie pytał.
240sx s13
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ chłodzenia, ciecze”