NOS Nitrometani i takie tam

Wtryski, regulatory ciśnienia, pompy paliwa, przewody, filtry

Moderator: Moderator

GREEN APPLE
Coś już wiem
Coś już wiem
Posty: 68
Rejestracja: wt 09 gru, 2003 11:27
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Po pierwsze no2 jest niepalny.Jest utleniaczem pozwalajacym spalić więcej benzyny.
Po drugie nitro jest dość niebezpieczne dla silnika jeżeli nie zestroimy wszystkiego.Ja miałem stopione dwa tłoki ponieważ pompa paliwa mi niewydoliła.
Goranowa

Wow, alez niesamowicie teraz na tym naszym forum!
Mam ten artykul, co to go od Kruchego dostalam i co mam z nim teraz zrobic?
Tekst moge wkleic tutaj, ale bedzie to bez zdjec i bez wykresow.
Calosc artykulu, moge komus przeslac, ale od razu mowie, ze sa to duze pliki.
Probowalam zalaczyc, ale rozszerzenie.doc jest nie dozwolone :(
Goranowa

No dobra to wklejam I strone:
(Sa jeszcze 4+ foty i wykresy)

Turbo w butelce
Tekst: Andrzej Witkowski Foto: Autor i materiały producentów
Choć rok 2002 jeszcze się nie skończył, na pewno wszyscy się ze mną zgodzą, że w polskim tuningu rok ten nazwać należy „ROKIEM NITRO". Jeszcze kilka miesięcy temu mato kto słyszał o instalacjach podtlenku azotu montowanych w samochodach, a teraz... praktycznie od ręki można kupić i zamontować takie instalacje i to czterech różnych firm!
Z jednej strony to dobrze, że jest z czego wybierać, z drugiej gorzej bo trudniej się zdecydować. Dlatego właśnie postanowiliśmy przetestować i zaprezentować na naszych tamach dostępne w Polsce instalacje nitro. Jednak po kolei.
Choć już o tym pisaliśmy (np. GT 2/2002) warto przypomnieć na czym polega działanie instalacji, tym bardziej, że wszystkie systemy wtrysku podtlenku azotu działają na tej samej zasadzie. Jest ona genialnie prosta: w wysokiej temperaturze (pow. 500 st. C) obojętny gaz jakim jest podtlenek azotu - N20 rozkłada się na tlen i azot. W cylindrze panuje wysoka temperatura, więc wtryśnięty tam podtlenek utlenia się, w ten sposób w komorze spalania znajduje się więcej tlenu, a dzięki temu do cylindrów możemy dostarczyć dodatkową ilość paliwa, która ulegnie spaleniu. Więcej mieszanki w cylindrach równoznaczne jest wyższe mocy. W przypadku instalacji podtlenku azotu możliwe jest dostarczenie ogromnych ilości dodatkowej mieszanki, a więc uzyskiwanie ogromnych przyrostów mocy.
Jednak przyrosty mocy rzędu 150-300KM wymagają już poważnych modyfikacji silnika. Przy zwiększaniu mocy jeszcze bardziej, a są systemy, które mogą dodać i 1000KM, koszty przystosowania silnika i innych podzespołów są astronomiczne, takie auta buduje się raczej tylko do zawodów.
Na razie w Polsce mamy do czynienie przede wszystkim z instalacjami prostymi, wyposażonymi w jeden wtryskiwacz gazu. W typowych samochodach, napędzanych silnikami o pojemności do 2-2,51 takie systemy pozwalają na podniesienie mocy o 25-100KM. Przy odrobinie zdrowego rozsądku właściciela i przestrzeganiu zasad, które zamieszczamy w tabeli obok, seryjny silnik może być bez uszczerbku dla swoje trwałości eksploatowany z podstawowym rodzajem instalacji nitro.
Oczywiście wiele zależy od silnika, stopnia jego wysilenia i zużycia. Do jednostki napędowej Hondy Civic VTi (1,61, 160KM) nie proponowałbym instalacji, która podnosi moc o więcej niż 50KM, z kolei do trwałego silnika Yolswagena o tej samej pojemności, ale o mocy 75KM zupełnie bezpiecznie zamontować można system, który zapewni dodatkowy strzał 75, a nawet l OOKM. „Strzał" jest w tym przypadku jak najbardziej trafnym określeniem, bowiem należy pamiętać o tym, że dodatkowa moc uzyskiwana dzięki podtlenkowi azotu jest chwilowa. Mając na względzie trwałość silnika instalacja nie powinna być jednorazowo włączana na dłużej niż 15-20s.
Swoją popularność podtlenek azotu zawdzięcza głównie wyścigom na 400m. W Stanach Zjednoczonych, ojczyźnie dragracingu i nitro, systemy montowane są przede wszystkim w autach biorących udział w wyścigach. Przydatność instalacji w codziennej eksploatacji samochodu jest dyskusyjna. Wielu utytułowanych zawodników i renomowanych tunerów twierdzi wprost, że: „przyjeździe na co-dzień podtlenek jest bez sensu"! Z drugiej strony trudno nie przyjmować argumentów firm oferujących podtlenek, że większa moc
oznacza krótsze czasy wyprzedzania, a więc większe bezpieczeństwo.
Raczej ciężko jest mi wyobrazić sobie kogoś, kto zmagając się z tirami i z koleinami na trasie poznańskiej dodatkowo włącza i wyłącza nitro. Jednak myśl o Seicento, które podczas sprintu spod świateł zostawia w tyle be-emkę nastraja optymistycznie.
Legalne i nielegalne wyścigi na 400m stają się w Polsce coraz popularniejsze, należy więc sądzić, że coraz więcej aut wyposażonych w instalację nitro pojawiać się będzie na naszych drogach. Przyjrzyjmy się zatem w czym możemy wybierać.

Kontynowac wklejanie?
Ziemia do zainteresowanych?!!!!!
Goranowa

No dobra poniewaz manana wybywam na tydzien, to na wszelki wypadek wkleje Wam tu reszte tego tekstu.Chcialam podolaczac obrazki na piechote, ale musialabym je osobno skanowac, a trochu mi sie nie chce.
Gdyby wlasciciel :wink: chcial spowrotem chcial gazete, to do Gorana, on ma do mnie klucze- i moze wziac jakkby co.
Czasmi widze sie takie krzaczki robia.Ale to na ogol z kontekstu wynika co ma byc tam.
W wersji mojej nie ma krzaczkow.Tu sie robia przy kopiowaniu jakos.
[shadow=orange][shadow=red]Uwaga Wklejam[/shadow][/shadow]:


HighpoujerFirma Highpower jest najbardziej znanym europejskim producentem instalacji podtlenku azotu- W ofercie są tak zwane systemy mokre, czyli takie, w których do dodatkowego wtryskiwacza (wtryskiwaczy w bardziej rozbudowanych systemach) doprowadzany jest zarówno podtlenek azotu, jak i paliwo. Warte uwagi, lecz drogie są elektroniczne sterowniki systemu wtrysku podtlenku. Dzięki możliwości progresywnego zwiększania mocy uzyskuje się jeszcze lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu gazu. Stopniowany przyrost mocy jest też o wiele bezpieczniejszy dla silnika.
Niestety polski przedstawiciel firmy Highpower nie był w stanie udostępnić nam auta do prezentacji. Dlatego w przypadku tej firmy ograniczyliśmy się tylko do podania podstawowych informacji.
Highpouer
Cena zestawu podstawowego: 3 650zł W skład zestawu wchodzą wszystkie elementy potrzebne do montażu i pusta butla. Montaż: 50Qz*
Dodatkowa butla stalowa l OL: 488zł Przykładowe akcesoria Sterownik Minimax Digital: l 891 zł Sterownik Powermax Digital: 2 928zł Koszt gazu: 50zł/kg
Czas oczekiwania na instalację 2 tygodnie od momentu zamówienia.
Info: Highpower Systems Polska, tel: 0-501 142 337 (lub Godula Moto Sport, tel.: (12) 281 80 83)

Systemy amerykańskiej firmy NOS to legenda. Wiele osób potocznie nazwą NOS określa instalacje podtlenku azotu wszystkich producentów. Z całą pewnością posiadanie oryginalnego systemu tej firmy nobilituje bardziej niż używanie instalacji innych producentów.
W ofercie tego najstarszego producenta instalacji podtlenku azotu znaleźć można setki pozycji. W naszych, polskich realiach najbardziej interesujące są systemy podstawowe i takie właśnie oferuje od ręki polski importer NOS-a firma US Motor Service. Oc2ywiście na zamówienie sprowadzić można każdy system czy dodatkowy element instalacji.
W przypadku instalacji do aut z silnikami seryjnymi NOS proponuje systemy suche, czyli takie, w których dodatkowy wtryskiwacz montowany przed przepustnicą podaje tylko podtlenek azotu. Aby uzyskać prawidłowy skład mieszanki należy dostarczyć do cylindrów dodatkowych ilości paliwa. W podstawowym systemie firmy NOS odpowiedzialne są za to seryjne wtryskiwacze. w których podnosi się ciśnienie wtrysku paliwa. W instalacji NOS są na to dwa sposoby: zmiana ustawień regulatora ciśnienia i odcięcie powrotu paliwa do baku.
Te proste metody nie pozwalają na pozyskanie dużych ilości dodatkowego paliwa, dlatego też podstawowe systemy NOS-a oferują przyrosty mocy rzędu 50KM, w wielu przypadkach jest to w zupełności wystarczające.
Zaletą podstawowej instalacji NOS-a jest prostota. Mieszanka powstaje dopiero w cylindrze nie ma więc ryzyka detonacji poza nim. Spadek ciśnienia w butli również nie jest groźny, bo w takiej sytuacji silnik zasilany jest po prostu zbyt bogatą mieszanką, co na krótką metę nie jest szkodliwe.
Jedyne ryzyko związane z instalacją suchą polega na tym, że gdy montujący system nieumiejętnie dobierze dysze gazu lub wła- ściciel chcąc uzyskać większego „kopa" wymieni dysze na większą może okazać się, że seryjny system paliwowy nie jest w stanie dostarczyć odpowiednich ilości paliwa. W konsekwencji silnik zasilany jest zbyt ubogą mieszanką, co prowadzi do spalania stukowego, które jest bardzo szkodliwe i w ekstremalnym przypadku może spowodować wypalenie dziury w tłoku!
Montując systemy suche, nie tylko firmy NOS, warto znaleźć firmę, która ma duże doświadczenie i prawidłowo dobierze wielkość dyszy wtryskiwacza gazu.
W przypadku systemu firmy NOS bardzo ważne jest ciśnienie gazu w butli, które zależy od temperatury, w naszym zmiennym klimacie warto zaopatrzyć się w firmowy podgrzewacz butli z termostatem.
Cena zestawu podstawowego: 5 500zł Kompletny suchy system, z pełną butlą gazu, montażem i kompletem odpowiednich świec zapłonowych! System mokry w tej samej cenie!
Dodatkowa butla 4,5kg: l 700zł Przykładowe akcesoria Podgrzewacz butli: l 300zł Koszt gazu: 50zł/kg (napełnienie butli 4,5kg: 250zł)
Zestawy podstawowe dostępne od ręki, czas montażu l dzień
Info: US Motor Service, tel: {22) 729 83 25

W Stanach Zjednoczonych skąd pochodzi NX systemy tej firmy są droższe od konkurencyjnego NOS-a i uchodzą za produkty z wyższej półki. Są to instalacje bardziej wyrafinowane, dlatego też podstawowym systemem jest tu system mokry, czyli taki, w którym do dyszy wtryskowej doprowadzany jest gaz i paliwo pobierane z instalacji paliwowej samochodu. Takie rozwiązanie pozwala w bardzo precyzyjny sposób kontrolować skład mieszanki. Wymaga jednak odpowiednio wydajnej pompy paliwowej i utrzymywania stałego ciśnienia gazu.
W przypadku podstawowych systemów NX-a seryjna pompa paliwa typowych aut wystarcza. W systemach bardziej rozbudowanych z reguły konieczna jest jej wymiana (w ofercie NX-a znajdują się wydajniejsze pompy paliwowe).
Utrzymanie odpowiednio wysokiego ciśnienia gazu w butli jest sprawą kluczową w instalacjach amerykańskich (NX i NOS). Od ciśnienia gazu w butli zależy jego ciśnienie we wtryskiwaczu, a więc także ilość gazu, jaka zostanie podana do silnika, a ona decyduje o przyroście mocy.
W słonecznej Kalifornii systemy amerykańskie sprawują się doskonale, jednak u nas, gdy przez większą część roku temperatury nie przekraczają 20 st. C konieczne wydaje się doposażenie tych instalacji w podgrzewacz. Wygląda on jak mały kocyk. W ofercie NX-a znaleźć można nie tylko sam podgrzewacz, ale również cały zestaw akcesoriów do butli. Warto też wspomnieć, że grzałka NX-a nie jest sterowana przez zwykły termostat, tylko przez czujnik ciśnienia w butli. Dzięki niemu w butli
stale utrzymywane jest optymalne ciśnienie z przedziału 65-80 atm. NX znany jest właśnie z takich oryginalnych rozwiązań, na przykład jako jedyny producent instalacji nitro na świecie oferuje automatyczny otwieracz butli!
Kolejną specyficzną cechą instalacji tej firmy jest to, że w komplecie z każdym systemem otrzymujemy zestaw dysz (paliwa i gazu), które pozwalają ustawić żądany przyrost mocy. W przypadku instalacji podstawowej wybierać możemy spośród trzech ustawień + 35KM, +50KM i +75KM.
Zaletą systemu mokrego jest to, że bardzo łatwo jest go rozbudować, dodając np. drugi wtryskiwacz. Dzięki zabezpieczeniom i doświadczeniu producenta wyeliminowano praktycznie ryzyko zapłonu mieszanki poza cylindrem. Podobnie jak w systemach suchych największym zagrożeniem jest podanie zbyt ubogiej mieszanki. Sytuacja taka może być spowodowana zbyt małą wydajnością pompy paliwowej, jednak jak już wspomniałem posiadaczom aut z instalacjami podstawowymi raczej to nie grozi.
Cena zestawu podstawowego: 3 990zł Kompletny mokry system z butlą (zapakowany w pudełko i z instrukcją montażu!). Tańsze instalacje suche też są w sprzedaży, jednak polski importer ich nie zaleca... Montaż: 45Qzł
Dodatkowa butla 4,5kg: l 250zł Przykładowe akcesoria Podgrzewacz butli: l 399zł Specjalny termoizolacyjny pokrowiec na butlę: 790zł
Automatyczny otwieracz butli: l 499zł Koszt gazu: 42,5zł/kg (napełnienie butli 4,5kg: 190zł, możliwe 24 godziny na dobę} Zestawy podstawowe i wiele dodatkowych akcesoriów dostępne od ręki, czas montażu l dzień
Info: Forti Tuning&Power, tel.: (22) 679 95 11, 0-607 181 122

Firma Grabowski Motor Sport jest pionierem i jak na razie jedynym polskim producentem instalacji podtlenku azotu. Ma to swoje wady i zalety. Do wad zaliczyć należy wciąż małe (choć i tak największe w Polsce) doświadczenie w montażu instalacji podtlenku azotu w różnych modelach samochodów. W związku z tym systemy w wielu autach są jeszcze prototypami. Na szczęście firma GMS dopracowała się już solidnych rozwiązań i wychodzi z fazy eksperymentowania z nitro.
Ogromną zaletą polskich instalacji jest ich przystosowanie do warunków klimatycznych panujących w naszym kraju. W odróżnieniu od instalacji amerykańskich do pracy systemu firmy GMS nie potrzebne jest stałe wysokie ciśnienie gazu w butli. Dzięki zastosowaniu specjalnie opracowanego reduktora z podgrzewaczem ciśnienie w butli nie ma bezpośredniego wpływu na ciśnienie gazu we wtryskiwaczu. Oczywiście zmiany temperatury powodują zmiany ciśnienia w butli, jednak reduktor sprawia, że w samej instalacji ciśnienie jest stałe i zależnie od ustawienia wynosi ok. 10-13 atm. jest to o wiele mniej niż w instalacjach amerykańskich, które do prawidłowego funkcjonowania potrzebują ciśnienia rzędu 50 atm. Niższe ciśnienie pracy sprawia, że nie trzeba korzystać z podgrzewaczy butli. W instalacjach GMS podgrzewany jest tylko reduktor i nie jest to dodatkowa opcja tylko standardowe wyposażenie. Stałe ciśnienie gazu powoduje, że jego ilość podawana do cylindrów też jest stała i praktycznie nie zależy od czynników zewnętrznych.
W ciekawy sposób rozwiązano problem podawania dodatkowych ilości paliwa. Podobnie jak w podstawowym systemie NOS-a zajmują się tym seryjne wtryskiwacze. Można więc stwierdzić, że system GMS to instalacja sucha, lecz w tym przypadku raczej nie występuje problem ograniczonych ilości dodatkowego paliwa. W momencie uruchomienia instalacji specjalny elektroniczny moduł wysyła dodatkowy sygnał do seryjnych wtryskiwaczy, dzięki temu otwierają się one częściej

dostarczając do cylindrów więcej paliwa.
W instalacji GMS przyrost mocy jest regulowany, jednak w odróżnieniu od systemów zachodnich nie poprzez wymianę dyszy wtryskiwacza, bo takowego w ogóle nie ma (gaz doprowadzony jest do kolektora ssącego rurką). Ilość gazu podawanego do cylindrów zależy od ustawienia ciśnienia gazu w reduktorze, które jest płynnie regulowane.
W ofercie GMS pojawiają się też pierwsze dodatkowe akcesoria do instalacji podtlenku azotu. Nabyć można sterownik, który uruchamia system tylko w określonym przedziale obrotów silnika. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które zabezpiecza silnik przed skutkami nieumiejętnego stosowania nitro. W końcowej fazie prób znajduje się też progresywny sterownik, dzięki któremu w sposób płynny kontrolować można przyrost mocy, kręcąc pokrętłem zamontowanym w kabinie.
W porównaniu z systemami zachodnimi razi toporny wygląd polskiej instalacji, a szczególnie dużej przemysłowej butli, która w niniejszych autach zajmuje prawie cały bagażnik.
Cena zestawu podstawowego: 2 490zł
Kompletny system z pełną butlą i z montażem.
Przykładowe akcesoria
Sterownik elektroniczny (ustala zakres
obrotów w jakich ma pracować nitro): 260zł
Koszt gazu: 256zl napełnienie (wyminą) butli
101 (7kg)
Zestawy i akcesoria dostępne od ręki, czas
montażu i dzień

Info: Grabowski Motor Sport, tel.:0-502713 141
Goranowa

[shadow=blue]+[/shadow]
Jak nie zepsuć auta z nitro?
1. Nie obciążać silnika, gdy jest nienagrzany, a już na pewno nie używać wtedy nitro.
2. Nie włączać instalacji przy niskich obrotach. Można przyjąć, że 3000 obr/min to granica życia silnika.
3. Nie wyłączać silnika od razu po strzale podtlenku.
4. Jednorazowo nie używać instalacji dłużej niż przez 15-20s.
5. Nie przekręcać silnika. Silnik z instalacją wchodzi na obroty o wiele szybciej, trzeba obserwować obrotomierz.
Warta też pamiętać a tym, że:
• Wtrysk podtlenku azotu nie zastępuje redukcji, gdy chcemy przyspieszyć najpierw zredukujmy bieg, a potem włączmy nitro.
• Im większy przyrost mocy, tyra krócej powinien trwać strzał.
• Paliwo powinno mieć jak najwyższą liczbę oktanową. Przy dodatkowych mocach powyżej 50KM należy stosować tak zwane octan boostery (środki chemiczne podnoszące liczbę oktanową paliwa).
" W aucie z nitro warto wymieniać olej dwa razy częściej niż zaleca to instrukcja obsługi samochodu.
" Wraz z montażem instalacji nitro powinno się wymienić świece zapłonowe. Najlepsze do podtlenku są świece irydowe. Świece powinny być o l stopień chłodniejsze od zalecanych przez producenta na każde dodatkowe 50KM {przy silnikach wysilonych na każde 25KM).
Anonymous

bylem przy tym hamowaniu obok. Wal nie wyszedl bokiem, tylko zrobila sie mala dziurka, a instalacja zostala odpalona poprawnie. 1sec po uruchomieniu NX auto wybuchlo, nie wiem czyja to wina :?
Swoja droga auto to Civic 1,4IS wiec silniczek marniutki w osiagach jak i w wytrzymalosci
Awatar użytkownika
dr Mike
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 537
Rejestracja: pn 28 lip, 2003 11:50
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

shifty pisze:Wal nie wyszedl bokiem, tylko zrobila sie mala dziurka, a instalacja zostala odpalona poprawnie.
nie mówię, że zawinili na hamowni.
Awatar użytkownika
jarkowy
Założyciel Klubu
Założyciel Klubu
Posty: 1088
Rejestracja: sob 26 lip, 2003 23:29
Lokalizacja: Władysławowo
Kontakt:

Powiem tak na sam początek przyda sie poprosty spryskanie IC wodą potem mozna jakimś gazem CO2 a wtrysk wody do układu to już GENIALNA sprawa jednak (z doświadczenia silników okrętowych wiem że woda w układzie tłok głowica może sie skończyć udeżeniem hydrokinetycznym i jak nam taki układ wtrysku wody nie rozpyli wszystkiego jak nalży to możemy mieć PROBLEM! silnik kaput! jednak nie słyszałem o takim przypadku w aucie tuningowanym - jeszcze zię za to żaden kowal nie zabieram może dlatego :lol: )
GTR Sprzedany ale Avatara spobie zostawiam z sentymentu...

SKYRACING

OO\____/OO

602227141


Turbokiller

automatyka www.horyzont.co
pokoje gościnne nad morzem we władysławowwie www.impresja.co
600-961-666
Goranowa

Goran, moze tez zrobimy sobie tego NOS-a?
Skoro od tego rosna wlosy, to moze sie w koncu wasow doczekam? :?:

http://prikol.ugarno.ru/flash/harecut.shtml
Goran220V

No nitro at all !!! No moustache at all !!! No hair at all !!! :)
Yachu
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 1
Rejestracja: czw 25 sty, 2007 21:36
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

bardzo ciekawy temat, chociaż nie znam się na tym za bardzo i interesuje mnie
czy jest tu ktoś kto używa mokrego systemu i mniej więcej wie na ile starcza te 4,5 kg podtlenku w butli? ( ile strzałów i przy jakiej konfiguracji? ) :roll:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ paliwowy”