Przeróbka ECU w S13

ECU, chip, SMT, ECU MASter, Apexi i inne wynalazki typu: EBC, kontrole trakcji, kontrole stuku,

Moderator: Moderator

Czy jestes zainteresowany zakupem takiego ukladu ?

TAK
112
92%
NIE
10
8%
 
Liczba głosów: 122
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

tjaaa i kolejne problemy bo Polska to taki cudowny kraj...

Niestety produkcja czegokolwiek jest w tym kraju to koszmar, tak samo dzieje sie z modyfikacja ECU. Wszystko rozbija sie o glupia sprawe zrobienie modyfikacji w wiekszej ilosci niz 1 szt. Przy robieniu pojedynczego egzemplarzu mozna posilkowac sie systemami probek itp.

Niestety zakup elementow graniczy z cudem, a jak juz znajdzie sie jakas firma to zaczynaja rozmawiac o ilosciach >1000szt. jednego elementu.

Narazie wszystko rozbija sie o glupia pamiec, oryginalnie jest EPROM - jednak w jego przypadku nie mamy mozliwosci robienia zmian MAP online :(
Dostepne bez problemu FlashEprom niestety nie nadaja sie do projektu gdyz brak w nich zapisu bajt po bajcie, niestety nalezy je kasowac blokami i blokami zapisywac.

Pamiec EEPROM znowu ma stosunkowo dlugie czasy zapisu, jak i niska trwalosc.

Pozostaja 2 pamieci SRAM lub FRAM niestety przedstawicielstwo RAMTRON-a na PL olalo mnie i nie udalo sie zdobyc nawet jednej sztuki pamieci do testow. Pamiec SRAM byla by po czesci ok, jednak musiala by byc podtrzymana bateryjnie i tutaj mamy problem. Jak siadzie bateryjka itp. wyleca nam dane w kosmos to stoimy i tylko laweta, lub podmiana ECU. Mysle nad zrobieniem w takim wypadku czegos w stylu bootblocka pozwalajacego na wgranie danych z notebook-a. Jednak nie zawsze mamy takie ustrojstwo w aucie :)

Mozna by pomyslec nad wbudowaniem pamieci EPROM i SRAM, EPROM byl by niemal standardowy z funkcja wlasnie bootblock-a i w razie utraty danych ECU przestawial by sie na niego. Niestety w przypadku aut mocno zmodyfikowanych taki EPROM musial by byc przygotowany pod konkretne auto (uwzgledniajacy inne wtryski itp.) :(

No nic narazie tyle marudzenia, moze uda mi sie wkoncu ominac ten problem i wyjsc z beznadziejnej sytuacji ktora blokuje caly projekt.

Teraz troche o tym jak to dziala, dla ludzi ktorzy moze chcieli by sie pobawic w eksperymenty z ECU...

Oryginalnie mamy w ECU pamiec EPROM 27128, na dolaczonym schemacie jest rozrysowane czesciowo ECU (czesc mikrokontrolera). Na schemacie uwzglednione jest tylko kilka ukladow aby zrozumiec o co biega. Jak widac linia adresowa A14 mikrokontrolera nie jest do niczego podlaczona. Mozna wiec zamiast EPROM-u 27128 dac 27256 i podlaczyc przez rezystor 200om linie adresowa A14.

Po takim zabiegu zyskujemy dodatkowe miejsce na wlasny program, moze on realizowac rozne funkcje - niestety nie wgrywanie map online gdyz mamy do czynienia z pamieca EPROM.

W takiej konfiguracji mozemy zrobic np. cos w stylu Consult-a, tzn. procedure wysylajaca zawartosc komurek pamieci w ktorych zawarte sa dane o TP, AFM, RPM, Predkosci, pozycji odczytywanej z mapy oraz jej wartosci itp. itd.

Mozna tez poprac dne np. zmienna stanowiaca wspolczynnik wzbogacenia mieszanki, jesli nasz uklad ma pomiar EGT moze wlasnie w przypadku wzrostu temperatury zamiast 0 przeslac jakis wspolczynnik aby ECU zwiekszyl dawke paliwa.

W taki sam sposob mozna przesylac nowe wartosci map, jednak procedurka nam ich nigdzie nie zapisze (pamiec EPROM).

Oryginalnie Consult w Nissanach np 300zx (takie sam mikrokontroler) realizowana jest przez wbudowany port szeregowy, niestety w przypadku S13 porty te sa zajete. Tak samo
transmisja przez ten port jest stosunkowo wolna wiec tracking map dzialal by troche kulawo.

Dlatego pozostaje nam wpiecie naszego ukladu w wolnej przestrzeni adresowej mikrokontrolera. Takie rozwiazanie daje nam bardzo latwy dostep do ukladu (odczyt lub zapis wartosci z okreslonego adresu), kolejna zaleta takiego rozwiazania to duza szybkosc.

Do wpiecia ukladu wystarczaja nap w tym wypadku linie adresowe, linie danych, E, oraz R/W. Sam uklad musi posiadac dekoder adresu aby w odpowiedniej chwili dawal dostep do niego w przypadku gdy mikrokontroler proboje odczytac/zapisac cos z naszego obszaru adresowego.

Samo polaczenie z PC realizowac juz bedzie nasz uklad i tutaj w zaleznosci od aplikacji mamy szeroki wybor od najprostszego szeregowego portu poprzez USB lub inne typy magistrali np. CAN.

No i to by bylo narazie na tyle... w zalaczniku w pdf rozrysowana czesc mikrokontrolera, oraz assembler...
Załączniki
ECU_tweak.zip
Assembler oraz schemat w PDF
(1.94 MiB) Pobrany 389 razy
Okolice mikrokontrolera w ECU
Okolice mikrokontrolera w ECU
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
blurek
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 685
Rejestracja: śr 27 paź, 2004 14:13
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

tak sie wtrace do problemu z pamiecia ...
Mysle ze spokojnie mozna dac podtrzymywanie bateryjne, a w czasie jazdy zasilanie normalnie z aku. Taka bateryjka spokojnie pociagnie jakies 3-5 lat a na tak dlugo chyba nikt nie wyciaga aku.
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Swieta swieta i po swietach ;) no ale przynajmniej bylo troche czasu aby posiedziec nad projektem. Mimo roznych trudnosci temat projektu czesci hardware powoli dobiega konca.
Zostanie jeszcze potem kupa pracy przy firmware i oprogramowaniem ale mysle ze tutaj znajde pare osob do pomocy (przynajmniej od strony softu na PC).

Jak narazie elektronika wyglada mniewiecej tak:

4 x EGT (jesli zamontuje sie uklady Maxima - ktore niestety trudno dostac :( )

6 x uniwersalne wejscia analogowe 0-5V
1 x wejscie na MAP sensor 0-5V
1 x czujnik temperatury powietrza

3 x wyjscie 12V PWM
3 x wyjscie 12V on/off

4 x wejscie sterowane +12V
2 x wejscie sterowane masa

1 x wyjscie VGA

1 x obsluga (5 klawiszy) lub JOG

Czesc wyjsc podczas projektu zmieni jescze zastosowanie np. wyjscie PWM dla bost controlera, shift light, jakis buzzer dajacy znac wrazie przekroczonej wartosci itp.

Odnosnie EGT i ukladow Maxima bedzie opcja w razie ich braku podpiecia czujnikow do
wejsc analogowych 0-5V przez odpowiedni interfejs.

Mysle jeszcze nad sterowaniem elektrycznej pompy oleju i pomiarem temperatury oleju - z tym ze szukam jakis czujnikow i nie wiem czy zrobic dedykowane wejscia czy uzywac uniwersalnego 0-5V. To samo tyczy sie cisnienia oleju...

Co do wyjscia VGA to calosc bedzie raczej tekstowa bez jakiejs grafiki no chyba ze bedzie mi sie nudzilo jednak uklad nie ma pamieci przeznaczonej na dane VIDEO (nie chce podnosic zbednie kosztow elektroniki) i wszystko generowane jest przez hardware w trybie rzeczywistym. Na wyswietlaczu parametry typu EGT, BOST itp.

Podlaczenie do PC przez port USB...

Jesli chodzi o Hardware to zawiera miedzy innymi

1 x procesor RISC z przetwornikami AC 10bit o wydajnosci 16MIPS - taktowanie 16MHz
1 x FPGA Spartan 3 taktowany zegarem 50MHz, dla tych co marudza o szybkosci ecu powiem ze zaimplementowany jest w nim 32bitowy procesor pracujacy z predkoscia 50MHz !!!
1 x pamiec FRAM

tak to mniejwiecej wyglada na dzien dzisiejszy, choc obecnie caly czas intensywnie nad tym pracuje i moga wyniknac jeszcze jakies zmiany (specjalizacja wejsc/wyjsc itp.)
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Niejako ze projekt hardware mozna by powiedziec zostal ukonczony - choc jeszcze za pare dni zerkne na schematy czy nie idzie czegos poprawic lub czy nie zrobilem gdzies bledow.

Poprostu troche ostatnio przy tym siedzialem i juz do konca logicznie nie mysle hi hi wiec mogly wkrasc sie jakies pomyslki :)

Dla ciekawskich zamieszczam schemacik rozwiazania, niejako ze sam uklad bez firmware nie zadziala wiec moge to uczynic ;)

http://www.turbokillers.com/tom/elektro ... CU_MOD.pdf

Jak ktos kto zajmuje sie troche elektronika zobaczy jakies babole bede wdzieczny za info :)
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
blurek
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 685
Rejestracja: śr 27 paź, 2004 14:13
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Tom, a nie dalbys czasem wiekszych wartosci elektrolitow w zasilaczu i to _przed_ stabilizatorem ? Wydaje mi sie ze bez tego moze byc problem podczas uruchamiania silnika gdy nastepuje duzy spadek napiecia (dodatkowo np. przy slabym aku)

Tom, jeszcze jedno ... jak bys mogl podeslac liste czesci jakich chcesz uzyc, chetnie bym sie z nia zapoznal.

Obudowe masz juz zaprojektowana ?
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Co do elektrolitow to hmm nie wiem, choc moze i masz racje. Co prawda uzyte stabilizatory sa typu LDO wiec napiecie musialo by siasc do <5.5V aby cos sie zaczelo dziac... zreszta nie wiem jak sie zachowa ten stabilizatorek jak bedzie mial <5.5V zapewne da nizsze napiecie na wysciu. Ale to nie bedzie stanowic problemu bo wiekszosc logiki dziala na 3.3V wiec mysle ze przy spadku do okolo 4V nie powinno sie cos stac... Moze zglupiec ATMEL ale wtedy FPGA pusci
mu RESET i odtworzy wazne parametry ktore mial w pamieci...

Choc dla bezpieczenstwa mozna jakiec C dolozyc, zreszta potestuje jeszcze zachowanie w aucie...

Mysle co by dolozyc drugi filtr z dlawikiem na zasilanie ATMEL-a co by uniknac jakis przykrych niespodzianek...

Lista elementow tutaj:
http://www.turbokillers.com/tom/elektro ... ERIALS.XLS

Nie obejmuje jeszcze zlacz wej/wyj bo nie wiem jeszcze jakie uzyc, musze zobaczyc co jest dostepne i po ile tak by nie bylo za drogie, a zapewnialo pewne polaczenie.

W miedzy czasie jeszcze zmienilo sie troche w ukladzie tzn. zapomnialem o funkcji logowania. Niejako ze szkoda pakowac jakas pamiec na plytke to bedzie slocik na karte MMC. Da to wieksze mozliwosci bedzie mozna sobie logowac wieksza ilosc parametrow i to z owiele dluzszego czasu (np. jazda w trasie itp.). Niestety musialem zaprac jeden klawisz z sterowania - brakuje mi wyprowadzen w FPGA - a nie chce dawac z wieksza iloscia bo podniesie to cene, choc i tak bardziej mysle o JOG-u wiec 4 wyjscia na sterowanie powinny sokojnie wystarczyc.

Tak samo jeszcze pomyslalem ze uklad moze robic za immo :) hi hi w sumie to bez wymiany ECU przez zlodzieja sie nie obejdzie bo trudno odpalic auto jak w ECU nie ma pamieci :)

Co do obudowy to wlasnie tez szukam tak jak i zlacz do wyprowadzenia sygnalow...
narazie musze okreslic mniejwiecej na jakiej plytce uda mi sie to upchac tak aby nie przektoczyc 2 warstw. Kumpel robil mala plytke 6 warstw na prace magisterska i wyszlo mu za nia 2500zl :shock:
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
blurek
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 685
Rejestracja: śr 27 paź, 2004 14:13
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Co do obudowy to proponuje metalowa, podobna do oryginalnej, mysle ze problemu z "produkcja nie bedzie :) blacha moze byc 0,5
A co do zlacz, niewiem jakie robiles zalozenia w projekcie, ale mysle zeby najlepiej bylo zrobic zlacze takie jak jest oryginalnie na te czujniki i cala reszte czym steruje seryjne ECU tak co by nie trzeba bylo ciac wiazki + osobne zlacza tego samego typu na dodatki.
Przegladalem wlasnie oferte TME i nawet u nich ceny sa znosne za tego typu zlacza.

Teraz jeszcze mi sie nasunela jedna sprawa. Procek jest taktowany z rezonatora kwarcowego. Czy zmiany temperatury nie spowoduja zbyt duzych wahan czestotliwosci taktowania ?
Kiedys widzialem takie rozwiazanie ze rezonator byl (w miare potrzeby) podgrzewany 2 rezystorami 1 Watowymy, byl uklad termostatu, a rezonator wraz z opornikami byl odizolowany kawalkiem styropianu.

[ Dodano: Sob Gru 30, 06 17:05 ]
Zapomnialem jeszcze ... obudowa metalowa rozwiaze problem chlodzenia stabilizatorow

[ Dodano: Sob Gru 30, 06 17:11 ]
i jeszcze ;)

rezystory 2,49k 1% sa tylko w wersji SMD, tak ma byc ?
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Tak prawie wszystko to elementy SMD glownie jesli chodzi o C i R to rozmiar 0805, jedynie czesc diod, tranzystory mosfet itp to elementy do montazu przewlekanego.

Odnosnie zlacza to nie ma koniecznosci podpinania sie pod wiazke ECU, uklad jest tylko dodatkiem do oryginalu. Wpina sie go w szyne danych procesora w ECU. Czyli wystarczy podpiac zamiast pamieci EPROM i do tego jeszcze kilka dodatkowych sygnalow ktore nie sa tam wyprowadzone. O budowie standalone moze bede kiedys myslal :)

Odnosnie kwarcu to nie powinno byc problemow lekkie odplyniecie nie bedzie stanowic jakiegos wielkiego problemu, w sumie w oryginalnym ECU tez jest rezonator kwarcowy.

Muesze jeszcze policzyc ile sygnalow nalezy wyorowadzic i mam dylemat co do zlacz dla termopar - czy stosowac specjalne (drogie i nie maja zabezpieczen przed wypadnieciem) czy poprostu zwykle laczowki z srobka do przykrecenia. Mysle ze nie wplynie to az tak tragicznie na odczyt w sumie zmiana materialu przewodu bedzie niewielka.

Reszta to chyba zlacze cos w stylku jak SMT6 czy jakies alarmy - chyba powinno to zalatwic sprawe. Najgorsze ze nie ma dostepnych jakis fotprintow aby zaczac projektowac plytke trzeba bedzie zamowic zlacze i je pomierzyc...
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
blurek
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 685
Rejestracja: śr 27 paź, 2004 14:13
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Czyli wiekszosc rzeczy ustalona :)

Co do zlacz, do wiekszosci z nich sa dostepne karty katalogowe, tak wiec footprinta mozna sobie narysowac.

Jak bys mial cos konkretnego na mysli to daj znac, postaram sie cos dorwac.
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

blurek pisze:Czyli wiekszosc rzeczy ustalona :)

Co do zlacz, do wiekszosci z nich sa dostepne karty katalogowe, tak wiec footprinta mozna sobie narysowac.

Jak bys mial cos konkretnego na mysli to daj znac, postaram sie cos dorwac.
Niom dokladnie czesc spraw juz jest przemyslana, choc sam schemat jeszcze sie troche pozmienial. Dodalem na wszelki wypadek jeszcze pamiec I2C dla procka tak aby w razie jakis przyszlosciowych pomyslow czegos nie braklo :)
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

No i niestety kolejny problem na dwu warstwowej plytce raczej sie nie zmieszcze :( zostaje projekt 4 warstwowej jednak sa duzo drozesze. Chce w takim razie zminimalizowaz jej rozmiar i moze sie okazac ze spadnie liczba wejsc/wyjsc.
Pozatym dotarly do mnie map sensory MPX4100AP1 i MPX4250AP wiec niedluga bede testowal wspolprace z tymi sensorami...
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
blurek
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 685
Rejestracja: śr 27 paź, 2004 14:13
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

a co sie nie miesci na 2 warstwach ? przeciez plytka moze miec spokojnie takie wymiary jak ori ECU, pewnie wyjdzie X zworek, no ale da rade upchnac

pytanie bonusowe, robisz moze ten projekt pod ORCADem ?
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
Awatar użytkownika
ToM
Postojebca
Postojebca
Posty: 1009
Rejestracja: czw 24 lip, 2003 15:03
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Co do plytki to kombinowalem dwu warstwowa na plytce 120x170mm, aktualnie 4 warstwowa zaczelem robic na 110x130mm. Co do softu to Orcad-a dawno juz nie uzywam, ostatnio bawilem sie jeszcze wersja pod dos-a. Aktualnie uzywam Altium Designer 6 m kiedys to sie nazywalo Protel....

Tak to mniejwiecej wyglada:
Załączniki
plytka.jpg
[scroll]>>>ORDYNUSS TEAM<<< member #005/06 Nie jestem alkoholikiem jestem koneserem bo pić nie muszę, piję bo lubię ...[/scroll]
Awatar użytkownika
blurek
Stary Wyjadacz
Stary Wyjadacz
Posty: 685
Rejestracja: śr 27 paź, 2004 14:13
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

tak sie patrze .... czy czasem usytuowanie ukladow na spodzie plytki nie zaoszczedziloby na warstwach ?
http://www.ext.com.pl - radiolinie, teleinformatyka
Awatar użytkownika
katod
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 40
Rejestracja: wt 03 paź, 2006 18:30
Lokalizacja: Wrocław

taki projekt można spokojnie zrobić na 3 warstwach...
1) wszystko co dużą ilością sygnałów łączy się z proc. i FPGA daj na górze
2) wszystko co małą ilością linii łączy się z proc. i FPGA daj na dole płytki
poblokowałeś wszystko kondensatorami 100n, więc spokojnie możesz je rozrzucić góra/dół
3) rozstaw układy w większej odległości od siebie
4) zrób więcej wolnej przestrzeni naookoło procesora (będzie tam dużo przelotek)
5) poszukaj firmy, która robi najmniejsze przelotki i najcieńsze ścieżki - zyskasz miejsce
na upartego na dużej 2 warstwowej można to zrobić, a na 3 wartwach bez problemu.
3 warstwy robi już w tej chwili co druga firma płytkarska...
możesz również dodać drugą płytkę na golpinach jak zabraknie miejsca...
na tej drugiej płycie dodasz stabilizację nap. zasilania z kondensatorem kilka uF i wywalisz tam jakieś kości z małym rygorem częstotliwości, a od spodu oblejesz masą i nic nie będzie siało...

Gratuluję zapału i ciekawego pomysłu.
Powodzenia
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektronika silnika”