spalanie stukowe na ciepłym, jestem bezradny.

Wszystko na temat silników CA

Moderator: Moderator

flatron
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 wrz, 2017 22:24
Lokalizacja: Białystok

Problem z silnikiem CA18DE, z przebiegiem 110tyś km.
Przeszukałem już wszystkie fora jakie udało mi się znaleźć i nie znalazłem nikogo z takim problemem.

Auto podczas stania w korku w lato łapie ciut wyższą temperaturę niż normalnie (trochę powyżej połowy, gdzie zwykle jest minimalnie mniej niż połowa skali). Powoduje to wystąpienie spalania stukowego przy przyspieszaniu poniżej 3 tyś obrotów. Wyraźnie słychać stuk nawet w kabinie, czuć że auto nie jedzie. Powyżej 3 tyś obrotów jest ok. ECU nie próbuje kompensować stuku. Samochód przestaje stukać poniżej 3 tyś obrotów dopiero jak ostygnie.

Błąd 34 (czujnik lub obwód czujnika spalania stukowego) pojawia się tylko i wyłącznie po wystąpieniu stuku. Mogę jeździć całą zimę i całe lato byle samochód nie złapał podwyższonej temperatury od stania w korku i błąd nie wyskakuje.

Co zrobiłem do tej pory:
Wymieniony czujnik spalania stukowego na NOWY, nówka sztuka oem Nissan w pudełeczku kupiony na amayamie.
Sprawdzenie kabla kostka ECU <-> wtyczka czujnika, przejście jest, multimetr piszczy.
Czyszczenie przepustnicy.
Czyszczenie przepływki.
Czyszczenie tego całego tałatajstwa na dolocie, czyli zawór powietrza dodatkowego i te ssanie na bimetalu.
Rozpięcie, wyczyszczenie i psikniecie preparatem do styków każdej jednej kostki od silnika jaką znalazłem.
Odkręcenie każdej masy jaką znalazłem, wyczyszczenie oczka papierem ściernym, pryśnięcie preparatem do styków.
Sprawdzenie czujnika temperatury cieczy. Jest ok, dobre wartości na zimno i na ciepło.

Co się dzieje z moim autem? Już nie mogę bo człowiek chucha, dmucha, dba lepiej niż od siebie a tu nie można autem wyjechać bo zaraz silnik szlag trafi od stuku.
Awatar użytkownika
luki343
Stały gość
Stały gość
Posty: 496
Rejestracja: pn 12 lip, 2010 10:15
Lokalizacja: Sokołów/Warszawa

Seryjne ECU? PB/LPG? Jak masz ustawiony CAS?
Jesteś pewny że to spalanie stukowe?
CA18
Awatar użytkownika
szaman
-#Moderator
-#Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: śr 13 sie, 2008 22:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Racibórz

sprawdz napiecie na pompie paliwa na postoju na wył i wł silniku,
jak mozesz to zmierz sobie cisnienie paliwa pod obciazeniem.

moze Ci lekko kuleje pompa paliwa, ale dopiero na cieplym paliwie i na cieplym otoczeniu jest to odczuwalne znaczaco dla silnika.
onepointeightT
--------------------------
Aby wstawić zdjęcia na forum należy(przy użyciu hostingu Zdjęcia Google):
- wrzucić fotki do zdjęcia google,
- dodać zdjęcia do wybranego albumu,
- będąc w albumie i posiadając zdjęcie na fullscreenie kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać "Kopiuj adres obrazu",
- na forum podczas pisania posta przy użyciu znaczników "IMG" wstawić wcześniej skopiowany link.
flatron
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 wrz, 2017 22:24
Lokalizacja: Białystok

Silnik, ECU wszystko seria, nigdy nie otwierany. Jeżdżę tylko na benzynie 95, samochód nigdy nie miał instalacji LPG. Zapłon powinien być ustawiony dobrze bo ostatnio grzebała tam osoba znająca się na rzeczy, ale to jeszcze będę sprawdzał.

Dzisiaj auto było u mechanika i on twierdzi, że to nie jest spalanie stukowe a wypadający zapłon. Nie udało mu się jednak wywołać błędu 34.

Na pewno nie jest to panewka ani szklanki tylko coś związanego ze spalaniem.

Wiem jak auto zachowuje się przy padającej cewce czy power transistorze, to nie to. Samochód podczas dziania się tego czegoś chodzi na wszystkie cylindry.
Od kupienia auta (będzie ze 4 lata) wymieniłem jedną cewkę na używkę i jeden power transistor (z mitsubishi na hitachi), na starym power transistorze w poprzednie lato było dokładnie to samo.

Teraz jeszcze mi przychodzi do głowy. Mam założone świece Denso Iridium Power dedykowane do S13. Naklejka pod maską zaleca platynowe. Może różnią się jakoś ciepłotą czy czymś i to jest przyczyna?

EDIT: Jakie ma być te ciśnienie pod obciążeniem? Manual do EXY CA16DE podaje tylko na wolnych obrotach z wpiętym i odpiętym podciśnieniem do regulatora.
Podłączone podciśnienie 196 kPa, odłączone podciśnienie 245 kPa. Ciśnienie mierzone jest pomiędzy filtrem paliwa a listwą wtryskową.
Awatar użytkownika
luki343
Stały gość
Stały gość
Posty: 496
Rejestracja: pn 12 lip, 2010 10:15
Lokalizacja: Sokołów/Warszawa

CA (chyba wszystkie wersje) ma mieć bazowo ~2.5b z odłączonym podciśnieniem i a z podłączonym to zależy ile masz podciśnienia/ciśnienia w kolektorze.
przykład
2.5b - 0,7b podciśnienia = ciśnienie paliwa powinno wynosić ~1,8b
2.5b + 1b doładowania = ~3,5b ciśnienia
W twoim przypadku nie ma doładowania, więc powinno być 2.5b pod obciążeniem.

Najlepiej wszystko testuj w momencie jak występuje problem. Jak wiesz mniej więcej przy jakim wskazaniu temp. na liczniku występuje problem a nie możesz go zgrzać w miejscu gdzie możesz przy nim grzebać to odłącz mu wentylator/przysłoń chłodnice kartonem (tylko obserwuj wskazówkę żeby go nie zagotować).

CAS powinien być mniej więcej w połowie ustawiony, fachowo robi się to lampa stroboskopowa która obecnie mało który mechanik ma.
Masz sondę lambda? Jak wystąpi problem to odłącz ja i sprawdź czy się poprawi, ona działa do ok. 3 tyś.
A może wtrysk leje? Znajomy miał tak w innym aucie, raz było dobrze a raz się jechać nie dawało.

Na próbę możesz zalać 98, ECU do CA jest dosyć prymitywne więc za wiele po nim bym się nie spodziewał.
CA18
flatron
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 wrz, 2017 22:24
Lokalizacja: Białystok

Auto wróciło od mechanika po ustawieniu zapłonu. Mechanik dzwonił do mnie że nie ma odpowiedniego urządzenia do ustawiania, ale gdy powiedziałem mu że manual podaje by dodać kabel pomiędzy cewkę a świecę i z niego czytać lampą stroboskopową powiedział że ustawi.

No i teraz ciekawie bo zapłon jest przyspieszony względem tego co było (CAS obrócony przeciwnie do wskazówek zegara, śruby po prawej części otworów).
Jaki zakres regulacji ma CAS w stopniach? Możliwe że mechanik wcelował z zapłonem w złą kreskę na kole?
Nie miałem kiedy go zagrzać ale mam wrażenie że ten sam dźwięk zaczyna być teraz słychać nawet gdy auto nie jest nagrzane powyżej połowy.

----------------
Tę część komentarza piszę po jeżdżeniu i zabawach z CASem.

Jako tako próbowałem go nagrzać w nocy, więc jeszcze będę musiał testować za dnia gdy jest gorąco.

Jak już pisałem CAS po mechaniku był jeszcze bardziej przyspieszony, tak że śruba nachodziła na obudowę CASa tak że z lewej była duża dziura a z prawej nie było jej w ogóle (ale dało by się jeszcze przyspieszyć zapłon).
Przed mechanikiem zapłon był też lekko przyspieszony (zakładając, że te 15 stopni wychodzi równo w połowie fasolek).
Cofnąłem zapłon aż za połowę regulacji i o dziwo niepokojące mnie dźwięki ustały, za to mam wrażenie że zmienił się dźwięk silnika na taki bardziej pierdzący.
Przyspieszyłem minimalnie zapłon i narazie jest trochę cofnięty w stosunku do tego co było przed mechanikiem.

Wrzucam tutaj foty ustawienia CASa https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Dobrze myślę że powinienem go teraz stopniowo przyspieszać aż zaczną się te wypadania zapłonu i cofnąć na ostatnią pozycję gdzie było dobrze?
(Wybaczcie że walę takie głupie pytania ale w sumie jest to moje pierwsze auto, i czasem mam wrażenie że trochę przesadziłem i powinienem kupić coś do czego da się podpiąć kompa)

Co do sondy lambda. Jest, jedno przewodowa. Próbowałem na odpiętej na zapłonie "po mechaniku" i nic to chyba nie zmieniło. Swoją drogą śmieszna sprawa bo sonda chyba powinna mieć główny wpływ na mieszankę przy jeździe ze stałą prędkością a piszesz że sonda działa do ok. 3 tyś obr. a ja przy 120km/h mam 3500.

Napewno sprawdzę jeszcze te ciśnienie paliwa i wtryski bo i tak pewnie przydało by im się jakieś czyszczenie po 30 latach.

Jeszcze pytanie co do układu chłodzenia. Jak się auto pokatuje i zatrzyma to temperaturę momentalnie wywala ponad połowę skali i sama z siebie nie spada. Później wystarczy jakieś kilkaset metrów normalnej jazdy i temperatura wraca na stałą pozycję minimalnie przed połową skali. No i jeszcze wiatrak. Tutaj nie jest na wiskozie tylko na termowłączniku umieszczonym w chłodnicy, na dole. I on włącza się tak dosłownie na kilka sekund i wyłącza. Tak powinny być? W mercedesach kolegów jak się wiatraki odpalą to chodzą i chodzą i słychać że ciągną, a mojego w ogóle nie słychać.
Awatar użytkownika
kamilp1908
-#Klubowicz
-#Klubowicz
Posty: 1418
Rejestracja: śr 30 maja, 2007 07:06
Lokalizacja: Płock/Warszawa
Kontakt:

Żadne ustawienie zapłonu na dźwięk silnika. Musi być to zrobione na lampę.
Chyba tu się lepiej mogą wypowiedzieć posiadacze CA, ale trzeba sprawdzić czy klin na CASie nie jest może wyrobiony. Jeśli jest to zapłon sobie będzie pływał.
Turbo zaczyna pompować, a tylne koła wariować :D
Awatar użytkownika
luki343
Stały gość
Stały gość
Posty: 496
Rejestracja: pn 12 lip, 2010 10:15
Lokalizacja: Sokołów/Warszawa

flatron pisze:
czw 23 lip, 2020 01:20
Co do sondy lambda. Jest, jedno przewodowa. Próbowałem na odpiętej na zapłonie "po mechaniku" i nic to chyba nie zmieniło. Swoją drogą śmieszna sprawa bo sonda chyba powinna mieć główny wpływ na mieszankę przy jeździe ze stałą prędkością a piszesz że sonda działa do ok. 3 tyś obr. a ja przy 120km/h mam 3500.
Może źle się wyraziłem, sonda w CA to wąskopasmówka (pokazuje tylko ubogo/bogato ale nie jak bardzo) dlatego jest brana pod uwagę przez ECU tylko do pewnego zakresu. W ca18det jest 3 przewodowa, a u ciebie 1 więc bez grzałki, zapewne po takim czasie już pokazuje pogodę a nie to co powinna, ale najpierw zająłbym się poprawnym ogarnięciem zapłonu.
CA18
flatron
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 wrz, 2017 22:24
Lokalizacja: Białystok

Wyjąłem dzisiaj CAS i trochę takiego jakiegoś szlamu w tym wielowypuście było, ale i w wałku i w CASie wyraźnie widać płaską powierzchnię na wierzchołkach i nie ma żadnych zaokrągleń. Wrzuciłbym zdjęcia ale aparat mam tak beznadziejny że nic na nich nie widać. Zęby po obu stronach są wyraźnymi trapezami "/-\" a nie trójkątami "/\". Krawędzie pomiędzy zboczami a górą są wyraźne, beż żadnych zaokrągleń, wytłuczeń. Nie ma też żadnych wystających zadr na krawędziach. Czyli chyba jest ok.

@kamil
No właśnie mechanik podobnoż lampą ustawiał i jest gorzej niż było. Ja sam nie mam bardzo możliwości tego zrobić, bo ani nie mam walającego się przewodu zapłonowego, ani lampy, ani warunków.

Da się jakoś sprawdzić tą sondę lambda?
Widzę że w sumie nie są jakieś strasznie drogie to mogę ją wymienić. Jakąś markę polecacie, czy brać cokolwiek sensownej firmy i będzie ok?
Awatar użytkownika
luki343
Stały gość
Stały gość
Posty: 496
Rejestracja: pn 12 lip, 2010 10:15
Lokalizacja: Sokołów/Warszawa

Miernikiem (multimetr) możesz podejrzeć napięcie jakie pokazuje, ale jak po odpięciu nie ma zmian to musisz szukać dalej.

Jakbyś był przejazdem w stolicy to mogę ci ustawić ten zapłon lampą.

W rozrządzie nic nie grzebane?
Pomierzyłeś te ciśnienie paliwa i napięcia na pompie?
CA18
flatron
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 wrz, 2017 22:24
Lokalizacja: Białystok

Nic jeszcze nie mierzyłem, nie mam bardzo czasu.
Jutro zmierzę napięcia na pompie i zobaczę tą sondę lambda.

Rozrząd był wymieniany ale chyba jakby był założony źle o jeden ząb to auto nie miałoby mocy, a hamowałem samochód i wyszło 137 koni, gdzie powinien mieć 125.
flatron
Proszę nie bić nowego
Proszę nie bić nowego
Posty: 6
Rejestracja: sob 23 wrz, 2017 22:24
Lokalizacja: Białystok

Mierzyłem dzisiaj ciśnienie paliwa na postoju.

Z podciśnieniem: 2,5bar
Bez podciśnienia: 3,3bar

Ciśnienie mierzyłem na wolnych obrotach.

Przy wciskaniu gazu regulator reaguje momentalnie, listwa trzyma ciśnienie 2bar po zgaszeniu samochodu.

Nie wiem czy te ciśnienie jest prawidłowe bo CA16DE i CA18DET mają dropping resistor, a u mnie go nie ma, więc mam wysokoomowe wtryski.
Awatar użytkownika
luki343
Stały gość
Stały gość
Posty: 496
Rejestracja: pn 12 lip, 2010 10:15
Lokalizacja: Sokołów/Warszawa

https://www.nicoclub.com/service-manual ... 89_FSM.pdf
Strona 510 (EF & EC - 306)
Cisnienie z podciśnieniem 2.5kg/cm2 a bez podcisnienia 3.0 kg/cm2

Co nieco do CA18DE jest w niej.
flatron pisze:
czw 23 lip, 2020 01:20
Jaki zakres regulacji ma CAS w stopniach? Możliwe że mechanik wcelował z zapłonem w złą kreskę na kole?
Strona 386 (EF & EC -182) masz pokazane na którym znaku wypada 15*.

Na stronie 410 (EF & EC - 206) masz pokazane co może wywoływać stukowe i co trzeba sprawdzić.
CA18
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki CA”